Zagato Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Nå er det helg, og Rally Stavanger ferdig, så la oss få fram litt konstruktiv diskusjon om porting. Veldig mange porter topper mot betaling og lover ekstra effekt, men hvilken garanti har en for at det ikkje er noen sosehoder som gir en motor med høyere toppeffekt men dårligere drag generelt, og ei porting som ikkje er i samstemming med kammer og greinrøyr. Kor mange av dei som porter mot betaling leverer skikkelige varer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Man kan si det sånn at porting er en fin-fin balansekunst. Det er nesten vanskelig å porte en topp uten at det går på bekostning av luftflødet på lave turtall, og for noen motorer (Hondas VTEC-kverner, f. eks.) krever bare små justeringer av portene for å fløde bedre, mens andre motorer kan kreve så mye porting at toppen veier bare halvparten når man er ferdig (satt på spissen). Det er ikke dermed sagt at det er umulig å utføre en porting som gir økning i hele registeret, man må bare vite hva man driver med. Garantier på effektøkning kan man godt få fra seriøse aktører (RLZ, Portflow og Alaniz i USA for å nevne noen), men i visse tilfeller kan man ha en meget liten bedrift som ikke har ressurser til denne typen overprøving, mens de likevel kan gjøre en strålende jobb. Mangt og meget kan skrives om porting, men det jeg har fått med meg i min mangeårige research-quest koker ned til dette: Rett porting er vanskelig, og porting uten å miste effekt i deler av turtalsregisteret er enda vanskeligere. Men en vant fagmann kan utføre mirakler. Når det gjelder samstemmingen mellom porting, innsug, Helmholtz-tuning, ventiler og ventiljobb, forbrenningskammer og squish, flammefront, forbrenningshastighet, forbrenningseffektivitet (BSFC), volumetrisk effektivitet, dynamisk kompresjon og grenrør vil jeg ikke uttale meg. Her er det alt for mye som må skrives (og forstås/forestilles) til at det kan utbroderes i et innlegg med tekst (ikke umulig, men jeg har bare ikke kapasitet til det; jeg sliter ut tastaturet! ;)). Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norskturboimport Skrevet April 17, 2005 Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Nå er det helg, og Rally Stavanger ferdig, så la oss få fram litt konstruktiv diskusjon om porting. Veldig mange porter topper mot betaling og lover ekstra effekt, men hvilken garanti har en for at det ikkje er noen sosehoder som gir en motor med høyere toppeffekt men dårligere drag generelt, og ei porting som ikkje er i samstemming med kammer og greinrøyr. Kor mange av dei som porter mot betaling leverer skikkelige varer? hvis dere lurer på porting så kan dere ringe til tore topp på autotrimm og snakke med han, han har mange års erfaring og jobben hans på autotrimm er å porte topper så si hele dagen, det er en mann såm vet hva han snakker om. vi i Norsk Turboimport bruker tore til alle våre topper, og prisen er også veldig fin og du får d du betaler for. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Skal eg ha en topp porta ringer eg EBB, men eg var litt meir ute etter å fyre i gang en lærerik og kontruktiv debatt. Samt og få fram kem som bare fjerner metall og tar betalt uten at det er sikkert at motoren blir sterkere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet April 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Tar og legger ved en interesant link: http://mototuneusa.com/success_stories.htm http://mototuneusa.com/thanx.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg