Gå til innhold

Mangler trøkk, er mest dirring i sub..

Ranger emnet

Tommeliten

Anbefalte innlegg

Problemet mitt er som følger at bassen ikke er skikkelig "dunk dunk", men er mye rumling også....

Ser på subbene når jeg spiller også, at de ikke bar dunker, men henger og slenger litt. Hvis dere forstår hva jeg mener..

Trodde først det bare var å justere litt på forsterkeren, men det var det altså ikke...

Forstyrrelse på signalkablene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Problemet mitt er som følger at bassen ikke er skikkelig "dunk dunk", men er mye rumling også....

Ser på subbene når jeg spiller også, at de ikke bar dunker, men henger og slenger litt. Hvis dere forstår hva jeg mener..

Trodde først det bare var å justere litt på forsterkeren, men det var det altså ikke...

Først; du kan ikke "se" om en sub oppfører seg som den skal!

Fortell litt mer om utstyret du bruker (forsterker/sub), hva slags bil og plassering av subben.

Ta gjerne med kassestørrelse også.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å si umuligt å komme med noe innspill her, trenger mye mere info ang. utstyr, kasse og bil type..... Her kan du ha endel feil i alle ledd og da blir det helt klart meget dårligt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret er:

Forsterker: Planet Audio AP800.5

Sub: 2x Infinity Referencej 1030w

Kasse: 2x20liter skrå bakvegg, subber mot luken.

Bil: 94 Ford Mondeo sedan

1F Kondensator (husker ikke merke)

Kabler: 35mm2 strøm, jordet i reservehjulsbrønnen, Signalkablene vet jeg ikke hvilke merke er.. Strøm og signalkabler ligger på hver sin side av bilen...

Spiller: En JVC CD-spiller (ikke noe toppmodell akkurat)

Bilde fra "trunken"

Lyden mangler den litt av den skikkelige dunken, men funker fint til slik risting... Det med at jeg kunne se det var det at den så ikke ut til å slå¨godt ut i "dunkene" på en måte...

Håper å finne ut av det. Er utrolig irriterende å ha det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret er:

Forsterker: Planet Audio AP800.5

Sub: 2x Infinity Referencej 1030w

Kasse: 2x20liter skrå bakvegg, subber mot luken.

Bil: 94 Ford Mondeo sedan

1F Kondensator (husker ikke merke)

Kabler: 35mm2 strøm, jordet i reservehjulsbrønnen, Signalkablene vet jeg ikke hvilke merke er.. Strøm og signalkabler ligger på hver sin side av bilen...

Spiller: En JVC CD-spiller (ikke noe toppmodell akkurat)

Bilde fra "trunken"

Lyden mangler den litt av den skikkelige dunken, men funker fint til slik risting... Det med at jeg kunne se det var det at den så ikke ut til å slå¨godt ut i "dunkene" på en måte...

Et par spørsmål først, er kassen 100% tett? Har du koblet forsterkeren rett, rett signal inn til hver kanalt, koblet høytaler kablene på riktig plass?

Hvis du mener dette er rett, test et par ting før du gjør noe annet. Sjekk fasen på bassen, har begge elementene samme fase? Hvordan sjekker man det, jo...Koble fra høytaller kablene fra forsterkeren, ta et 9volt's batteri + mot + og - mot -, da skal bassen trykke utover. Gjør dette på begge elementene. Koble så høytallerkablene tilbake på forsterkeren, + mot + og - mot -. Test og hør hvordan det høres ut da i bilen.

Hjalp ikke det?

Ta å snu fasen på bassene. Hvordan gjør man det, jo.... ta å koble fra høytaller kablene fra forsterkeren. Koble så høytaller kablene til igjen, men denne gangen setter du + på suben mot - på forsterkeren og - mot +. Test og hør hvordan det høres ut i bilen.

PS, delefrekvensen bør ikke være noe særligt høyere en 60-70hz.

Hjalp ikke noe av dette ...Har du en kompis som har en stor og kraftig forsterker? om så, lån denne en liten ettermiddag og prøv med den.

Hjalp ikke det heller, bygg en litt større og bedre kasse!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sjekke litt imorgen...

Kassen mener jeg skal være tett... masse lim, samt silikon inni etterpå...

Pluss og minus skal trolig være rett, men skader jo ikke å dobbelsjekke...

Hvis det er noen andre formeninger, så ikke nøl med å slenge de ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært opp mange ganger før, problemet ligger i monteringa.

Subwooferen står å spiller i et annet rum.

Tenk hjemmeanlegg, ville du satt suwooferen på kjøkkenet og lukket døra?

Hele konfigurasjonen blir jo som en gigantisk feilkonstruert båndpasskasse, med alle de fase og frekvensfeil som følger.

Skjær hull i hatteylla snu kassa (evt. bygg en ny) så elementene spiller inn i kupeen.

Hvis du følger disse rådene kan jeg nesten garantere deg at ting faller på plass.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hull fra 6*9 som stod i hattehyllen tidligere, samt at det er et par småhull nærmere bakruten, så det er nok ikke probemet.

Lå og tenkte litt på problemet igår.. Og det viste seg å være feil med koblingen av signalkablene... Siden jeg har brokoblet subbene på forsterkeren, så ble det feil å kjøre inn med høyre på en av kanalene og venstre på andre..

Dette sa han fyren hos bilradiospesialisten at jeg måtte. Selv om jeg skulle brokoble.

Så nå etter at jeg bare har signal inn to ganger, en til hver sub egentlig, så ble ting bedre ihvertfall.. Så får vi se hvor fornøyd jeg egentlig er etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt hva for tynne ledinger gjør... :)

Så du mener at jeg har for tynne ledninger? Hvor store mener du jeg bør ha?

ALJ_GSi:Har ikke så god peiling på damping, men utrolig kjipt om det er forsterkeren som ikke fikser det... Effekten skal jo være god nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider