Gå til innhold

Volvo 360 gl!

Ranger emnet


Volvo flerogførr

Anbefalte innlegg

hei alle sammen!

 

Jeg er en gutt på 16 her som elsker å skru, skrur hele dagen lang!

Legger ut en liten tråd om mitt nåværende prosjekt. bilen er en volvo 360 gl 85 mod. motoren som står i er en b200k, har planer om å sette i en b230a eller noe, siden alle disse motoren er like utvendig. bilen kjøpte jeg for 4500kr, og var i ok stand når jeg begynte...litt rust og bulker her og der, men det lar seg sparkle.

 

P1010201.jpg

 

slik ser bilen foreløpig ut i fronten, gjenstår litt arbeid her...

 

P1010205.jpg

 

her er bakenden, fjerna støtfangern, siden denne var stygg..sveist igjenn, og sparklet over...bakenden ble tøff nå! Holder på med 2 3" rør, et på hver side.

 

P1010203.jpg

 

huff, det blir mye sparkling og dilling med bilen, men det tar vi etter hvert.

 

Så over til det jeg er mest stolt av med bilen, nemlig motoren min!

jeg startet med en helt orginal b200k motor, med ca 100 hester. Toppakningen var gåen, så jeg fikk tak i en 3mm kobberplate som jeg skjærte ut etter den orginale pakningen, nå holder det tett...og med en komp på 8:1 så klarer den litt trykk. toppen er en 530 topp og orginale ventiler og orginal kam. Så har jeg sveist en turbomanifoild fra bunnen av, turboen er en garett fra en saab 900. Forgasseren står rett på innsugsiden, og dette fungerer kjempe bra..men ulempen med dette systemet er at intercoller ikke kan brukes, så jeg må slå til med et egetkonstruert vanninsprutning...vannet kjøler veldig bra det og.

 

P1010202.jpg

 

Her ser dere god klumpen min, trykk røret skal modifiseres litt, og forgasseren må flyttes, slik at den ikke tar i panseret.

 

P1010207.jpg

P1010206.jpg

 

Hadde på en pajero 2.5 td turbo, og samme prinsipp med forgassren. På den fjernet jeg wastgaten og trykk ble det ja...:) bilen gikk sinnsykt, spant 1 og andre gir stillestående på tørr asfalt, 3 giret, da klarte ikke den orginale clutchen og holde med, så det ble svart røk, istedenfor blå...

Men den turboen tok kvelden, den var egentlig utslitt når jeg satte den på, eksoshjulet var skada og det var mye slark, men den holdt en liten stund.

 

Denne turboen er ganske god i lagrene, litt slark, men det skal det jo være.

siden jeg ikke er gammel nok til å kjøre på veien, så har jeg aldri testet åssn motoren og turboen fungerer sammen på vanlig kjøring...innmaten i motoren er jo helt orginalt så, det får vi ta som det kommer,, litt brente stempler må man jo ha, men tror det skal gå greit. De orginale tåler vell litt trykk!

 

Dette blir en morsom første bil da, 18 år og så sprek bil.

 

Planene videre blir:

kanskje hive på en ford 16v topp, ide jeg har hørt at dette lar seg gjøre.

porte toppen

senke bilen

montere anlegg

pusse og lakke bilen, bilen blir knall rød, med sota ruter

få tak i noen ordentlige felger og en haug med burne dekk

 

takker for meg denne gang

skal opptadere når det skjer noe nytt!

mvh Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft prosjekt.:) Hold oss oppdatert.....følger med....har hatt 360 med snurre i tankene lenge.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanninnsprut er det vel ingen grunn til at ikke skal bli godkjent? Blir litt vanndamp i eksosen og det er jo bare sunt.

 

Foresten åssen la du opp oljertur fra turboen?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å godkjenne den som "orginal", det vil si av med turbo og dille det til! Anngående olje til turboen, så tar jeg ut trykk fra der hvor oljetrykksføleren står, og returen går rett ned i blokka. I bunnen i blokka er det en rund flate som det går ann å borre igjennom og lime fast et rør!

Ikke vankeligere enn det!

 

mvh daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det var litt spesiell plassering av forgasseren men.. *har ikke så mye peiling på turbo enda* :rolleyes:

 

men du kan jo prøve motoren på plassen, kan du ikke?

 

du vet at det er bladfjærer på den bilen ja? ;) er jo bare å "klemme" de bedre sammen så senker du den.. doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasseringen av forgasseren der på turbons sugeside har fungert veldig greit faktisk, men istedenfor intercooler må du til med vanninsprutning...hehe

Bilen er ganske lav fra før, så de trengs ikke noe senking nei!

 

Fant et veldig stoort problem med bilen idag, nemlig ikke no imponerenes oljetrykk... så da må jeg ut med motoren, men det fikser jeg til helga... setter nok inn en b230k motor da, siden jeg har en liggenes. Har også skaffa en oljepumpe som ikke har gått lengre enn 140 000 km så den burde være i ok stand. Så får vi se om vi får mere effekt ut av 300ccm ekstra... :)

 

Ellers har jeg sparklet og pusset litt på bilen idag. Er nesten ferdig med begge framskjermene og panseret, så det er ikke langt igjenn jeg kan sprøyte den!

 

Og nei, jeg har ikke behov for noe ny delebil, da jeg har en fra før :rolleyes: men ellers takk

 

Det var alt for ikveld!

mvh Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasseringen av forgasseren der på turbons sugeside har fungert veldig greit faktisk, men istedenfor intercooler må du til med vanninsprutning...hehe

Bilen er ganske lav fra før, så de trengs ikke noe senking nei!

 

Det var alt for ikveld!

mvh Daniel

er første gang jeg har sett forgassern montert slik... :rolleyes: :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår