Gå til innhold

Volvo 360 og turbo!

Ranger emnet


Volvo flerogførr

Anbefalte innlegg

hei alle sammen!

legger inn en tråd her og og en samme i prosjektforumet... den hører vell best hjemme her da:)

 

 

Jeg er en gutt på 16 her som elsker å skru, skrur hele dagen lang!

Legger ut en liten tråd om mitt nåværende prosjekt. bilen er en volvo 360 gl 85 mod. motoren som står i er en b200k, har planer om å sette i en b230a eller noe, siden alle disse motoren er like utvendig. bilen kjøpte jeg for 4500kr, og var i ok stand når jeg begynte...litt rust og bulker her og der, men det lar seg sparkle.

 

 

 

slik ser bilen foreløpig ut i fronten, gjenstår litt arbeid her...

 

P1010201.jpg

 

her er bakenden, fjerna støtfangern, siden denne var stygg..sveist igjenn, og sparklet over...bakenden ble tøff nå! Holder på med 2 3" rør, et på hver side.

 

P1010204.jpg

P1010205.jpg

 

huff, det blir mye sparkling og dilling med bilen, men det tar vi etter hvert.

 

Så over til det jeg er mest stolt av med bilen, nemlig motoren min!

jeg startet med en helt orginal b200k motor, med ca 100 hester. Toppakningen var gåen, så jeg fikk tak i en 3mm kobberplate som jeg skjærte ut etter den orginale pakningen, nå holder det tett...og med en komp på 8:1 så klarer den litt trykk. toppen er en 530 topp og orginale ventiler og orginal kam. Så har jeg sveist en turbomanifoild fra bunnen av, turboen er en garett fra en saab 900. Forgasseren står rett på innsugsiden, og dette fungerer kjempe bra..men ulempen med dette systemet er at intercoller ikke kan brukes, så jeg må slå til med et egetkonstruert vanninsprutning...vannet kjøler veldig bra det og.

 

 

 

Her ser dere god klumpen min, trykk røret skal modifiseres litt, og forgasseren må flyttes, slik at den ikke tar i panseret.

 

P1010207.jpg

 

P1010206.jpg

P1010202.jpg

 

Hadde på en pajero 2.5 td turbo, og samme prinsipp med forgassren. På den fjernet jeg wastgaten og trykk ble det ja... bilen gikk sinnsykt, spant 1 og andre gir stillestående på tørr asfalt, 3 giret, da klarte ikke den orginale clutchen og holde med, så det ble svart røk, istedenfor blå...

Men den turboen tok kvelden, den var egentlig utslitt når jeg satte den på, eksoshjulet var skada og det var mye slark, men den holdt en liten stund.

 

Denne turboen er ganske god i lagrene, litt slark, men det skal det jo være.

siden jeg ikke er gammel nok til å kjøre på veien, så har jeg aldri testet åssn motoren og turboen fungerer sammen på vanlig kjøring...innmaten i motoren er jo helt orginalt så, det får vi ta som det kommer,, litt brente stempler må man jo ha, men tror det skal gå greit. De orginale tåler vell litt trykk!

 

Dette blir en morsom første bil da, 18 år og så sprek bil.

 

Planene videre blir:

kanskje hive på en ford 16v topp, ide jeg har hørt at dette lar seg gjøre.

porte toppen

senke bilen

montere anlegg

pusse og lakke bilen, bilen blir knall rød, med sota ruter

få tak i noen ordentlige felger og en haug med burne dekk

 

takker for meg denne gang

skal opptadere når det skjer noe nytt!

mvh Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Volvo 360 med turbo er jo egentlig heilt genialt,med tanke på at gear og alt ligger bak,men minuset er jo seff att det er bladfjøring og bilene ikke tåler spessielt mye juling..... men med de rette modsene virker jo alt! stå på!

Volvo 242

Peugeot 205

escortmk2 bilcross

Ford Sierra

Toyota landcruiser 33*12,5-15

GSG Team

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
  • 5 months later...
  • 2 months later...
  • 4 months later...

Hei ser du har gasser før turboen :) det kan funke veldig fint hvis du har spesial karbon tetninger i turboen... men siden du har en litt eldre disel turbo vill nokk den svarte røyken du nevnte skyldes att turboen "drar" oljen ut av lagrene i turboen og inn med innsugsluften... du vil nokk mest sannsynlig ha ganske svarte plugger også :P

 

det er generelt enklere å trykke gjennom en gasser en å suge gjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår