Gå til innhold

Hva er styreledd og spindelledd?

Ranger emnet


Muntiadok

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ikke peiling på bil som overskriften vitner om...

 

Familien blir snart større (og har allerede hund) og lurer i den anledning på å kjøpe en Passat stv. diesel ca. 2000-modell.

 

Har sjekket ut at mange av disse har stor slitasje på styreledd og spindelledd. Hva i all verden er det og er det dyrt å bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styreleddet er den ytterste delen på styrestaget som går på framhjula, men etter å skifta det bør du vell på forstillingskontroll med bilen.

Spindelledd er vell leddet på ytterst og innerst på drivakslingen(den som går fra girkassa og ut til hjula), dette bør du dra på verksted med hvis du ikke har litt peiling på bil(som du sier du ikke har).

 

Priser har jeg ikke mye peiling på dessverre, men nå vet du iallefall hva det er hvis du skjønte forklaringa mi.

 

Mvh. Kim Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke spindelledd det samme som bærekule? Mener svenskene kaller bærekuler for spindelledd. Styreledd endeledd er som nevnt leddet fra tannstanga til fjærbein. Lett å bytte selv, men er du helt grønn på å skru så send det på verksted. Tar ikke lange tiden å bytte så blir ikke dyrt.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så det gjelder bærekule også? (at det er raskt å bytte?)

 

Det som er viktig er at dette ikke er store, tunge reparasjoner slik at vi må regne med over 10000,- i verktedsutgifter...

 

Det er svensk konsumenttjeneste som tester ulike modeller og dermed kan man se hva som pleier å ryke: på disse bilene var det de to nevnte leddene + bremseledning

 

http://www.konsumentverket.se/mallar/framesetbegBil.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivknutene (Spindelledd) er dyrt å bytte (Og endel jobb)...ca 1000-1500,- per ledd...

Endeleddet er ikke så værst, ca 350 kr...Men da må du merke avstanden, hvis ikke må du ta en forstillingskontroll etterpå...

 

DSC00447.JPG

 

Spindelen sitter under drivakselmansjetten (Gummien) på dette bildet...Hvis gummien ryker, renner alt fettet inni ut, og etter ei stund ødelegger du drivknuta...Da får du en "kneppelyd" når du kjører/svinger.

 

Endeleddet sitter under drivakselmansjetten på dette bildet, er det slark i dette virker det som hjulet er løst når du svinger.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har markert sitter iallefall bærekula som svenskene kaller spindelledd. Jeg har alltid kalt en drivaksel for en drivaksel, men det er mulig de kaller det spindelledd oxo. Har iallefall en svensk film av et svensk bilprogram der de prøvekjører sierra cosworth. De tar for seg bilen på den svenske bilprovningen (biltilsynet) å sier at det ofte er dårlige spindelledd mens han setter skrutrekkeren bortpå bærekula. Men hvem vet :)

DSC00447.jpg

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår