Gå til innhold

Hva skjer a? Speedoen dævva :D

Ranger emnet

chr1z

Anbefalte innlegg

Hm, etter at jeg kjørte litt på dumpete vei så forsvant speedometeret mitt gitt. Og det ble helt dødt, men til tider går det litt i rykk og napp fra 25-40 km også funka det litt også dævva det igjen.. hehe..

Har hatt litt problemer med girkassa(lei å få i gir), men etter at speedoen dævva så gikk det greit. hm hm.. sikkert bare tilfeldigheter eller hur?

Hva må til for å få fikset speedoen?

Turteller og alt annet funker jo greit ;)

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite sannsynelig, men kontakten bakpå speedo kan være løs. Har skjedd meg en gang, men da kjørte jeg riktignok uten "boksen" rundt på speedo'n - bare printplata med målere :)

Det var det første jeg sjekka. Men den satt fast og så ikke ut til at det hjalp å ta den av/sette den inn igjen heller. Kan være noe med kabelen/hoppa av/røket et eller annet sted da.. hmm

94' 306 XRdt

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det første jeg sjekka. Men den satt fast og så ikke ut til at det hjalp å ta den av/sette den inn igjen heller. Kan være noe med kabelen/hoppa av/røket et eller annet sted da.. hmm

Dette skjedde hos meg også engang, jeg og en kompis satt med ledningsskjema å søkte etter ledningsbrudd i flere timer, da vi ga opp å koblet alt sammen virket speedoen igjen. Jeg demonterte igjen å sprayet litt WD40/5-56 i kontakten.. har virket som gull siden da:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

speedoem vet jeg ikke noe om, men at den er lei å få i gir kan jeg kanskje si noe om. legg deg under bilen og se på det staget som går fra girspaken og inn i girkassa. kjenn på den, er det slark i den kan det være problemet. da er det mest sansynli den 10mm skruen på det staget som har løsna, er bare å prøve å stramme den å se om det hjelper. det er et problem jeg hadde hvertfall.

Mvh

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

speedoem vet jeg ikke noe om, men at den er lei å få i gir kan jeg kanskje si noe om. legg deg under bilen og se på det staget som går fra girspaken og inn i girkassa. kjenn på den, er det slark i den kan det være problemet. da er det mest sansynli den 10mm skruen på det staget som har løsna, er bare å prøve å stramme den å se om det hjelper. det er et problem jeg hadde hvertfall.

Mvh

Okei, tenkte meg at det er noe slik ;) Skal se om jeg får tid imårra. Spraya litt kontakter og slik så får vi se om speedoen funker. Men km telleren har stoppet også, så er vel bra det:p hehe

94' 306 XRdt

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne skrape litt på kontaktpunktene med en liten skrutrekker eller rissenål for å få bor irr. Går lettere og fortere enn spray. Pleier først å skrape så spraye jeg.

hehe, takk. Får prøve ut dette imårra. Er nok dårlig kontakt et sted, ettersom den kommer litt innimellom og "jokker" litt opp og ned når jeg kjører i dumper :D

94' 306 XRdt

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner mest om et brudd i en ledning men.. Er verdt et forsøk.

Hm..får vel se hva en finner ut da. Er totalt kaos av ledninger bak der :D

Hvordan er det om en setter inn et VR6 instrument, vil det da funke med ledningene eller er det andre fancy ting med der? :) hehe

Ikke at det vil løse saken om det er ledningen som er noe galt med men ja ;)

94' 306 XRdt

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om koblinger på VR6-speedo er det samme, har bare sett de inne i dashen, men det er jo rart om de skulle lage annen ledningsrekkefølge siden speedo er fra samme produsent.

Ja, sant nok det.. får sømfare over ledningene og kontakter imorgen. men nå er det kvelden :) Takk for tips!

94' 306 XRdt

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet og da var det jordinga til kontakten i motorrommet som det var dårlig kontakt med.. Ville sjekka dette hvis jeg var deg før du bryner deg på mye dritt med demontering av instrumentpanel osv.

Hm.. hvor sitter den da? Har spraya over alle kontakter med electronic clean og slik nå. Men har ikke testa ut om det funker. Skal prøve litt sånn småfiks først, og hvis det ikke funker så får en vel gå litt dypere i det..hehe..

94' 306 XRdt

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. hvor sitter den da? Har spraya over alle kontakter med electronic clean og slik nå. Men har ikke testa ut om det funker. Skal prøve litt sånn småfiks først, og hvis det ikke funker så får en vel gå litt dypere i det..hehe..

Denne kontakten står på girkassa.. der speedometer drevet går nedi, ihvertfall på min 1.8 GL :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider