Gå til innhold

Twinflower: Ford Mondeo 1995 - Forbedringsprosjekt

Ranger emnet

twinflower

Anbefalte innlegg

TO-DO-Liste for prosjektet

- = Planlagt

/ = Kjøpt, men ikke montert

X = Kjøpt, montert, ferdig

o = Kanselert

EKSTERIØR

[X] - McRallying Millenium Bodykit (9600 kroner, ferdig til døren fra k&k styling i England)

[-] - Felger. (Forslag mottas med takk. 4x108 17")

[-] - Lav mondeovinge med bremselys

[-] - Senkesett, 40/55mm eller 25/40mm

[/] - Knight Rider lysscanner (Harry, jeg vet, men er man fan, så er man fan. Skal brukes med andakt)

[X] - Retting av bulker (fulgte med bilen:) (Fått tilbud om dette til 4500 kroner)

[-] - Hvite blinklys

[-] - Hvite dioder med oransj lys til blinklys på siden og fremme

[-] - Morettelykter (høy kanskje-faktor)

[-] - Lakke dørhåndtak/detaljer i bilens farge

INTERIØR

[o] - Lakkering av detaljer - sølv (Gikk til helvete med sprayboks)

[-] - Lakkering av detaljer - bilens farge (proft denne gangen)

[X] - Bytte fra lysegrønn til blå belysning (Delvis ferdig) (Noen hundre kroner i dioder fra http://www.lysdioden.com)

[-] - Ny girkule (Helst sort og blå)

[-] - Nytt håndbrekk (bør matche)

[X] - Hvite instrumentskiver fra Lockwood (3-400 kroner fra England)

MOTOR ETC

[X] - Effektanlegg fra Supersprint (8000 kroner fra AutoDesign)

[X] - Filterkit fra K&N (57i) (1450 kroner fra AutoDesign)

[X] - Nye pluggledninger, blå, racing (1200 kroner fra burtonpower)

[X] - Pulverlakkering av toppdeksel (250 kroner hos Midtsund trappefabrikk utenfor Molde)

[-] - Nye kamakslinger (ca 5000 kroner fra Mobeck)

[-] - Grenrør - Supersprint (5500 kroner fra AutoDesign)

[-] - Chip fra bergen bilelektronikk. (4500 kr, og skal visst gi 12hk)

STEREO

[X] - Komponentsett, Morel Pulse 6 (ca 2000 kroner fra Morel)

[/] - Kabler og koblingsmateriell fra Evus Tech (3000 kroner fra Morel)

[-] - Et stk Morel Pulse 6 til

[-] - Basselementer, fortrinnsvis fra Morel. 9" eller 10"

[-] - 2kanals forsterker fra Dynabel, sort.

[-] - 4kanals forsterker fra Dynabel, sort

[-] - Dempe dører innvendig

INFORMASJON OM BILEN

Type: Ford Mondeo GLX, 1995

Farge: Mørkeblå metallic, "State Blue"

Motor: 2.0i 16v - 136HK

Hjul: 4 stk, pluss reserve

Karosseri: Sedan

Takluke: Bare i vognkortet

Tidligere eiere: 2

Kilometerstand ved kjøp: 149 000

Kilometerstand pr 26.12.05: 157 000

Andre finesser: Antispinn, ABS, dobbel airbag, elektrisk oppvarmet front- og bakrute, elektriske vinduer og "elektrisk stol", hanskerom og håndbrekk.

TALE FRA EIEREN (blablabla)

Dette er en tråd hvor jeg skriver om mine syslerer med bilen min.

Alt jeg foretar meg vil bli skrevet om her, både på godt og vondt.

Min første mod ever med bilen var å bytte ut lysdiodene i vindusheis-knappene fra lys, ekkel og svak grønn, til sterk og klart blått. Dette var en dundrende suksess, og jeg kommer til å bytte ut all grønn instrument-belysning til denne blåfargen.

Selve inngrepet ville fortjent èn skiftenøkkel i Haynesboken, evt to om du aldri har tatt borti en loddebolt før. Det var slett ikke vanskelig.

Lysdiodene var kjøpt på lysdioden.com, og var av typen 1,8 mm 5000mcd (lysstyrke). Jeg kan på det varmeste anbefale dette nettstedet siden service og tilbakemelding var så bra.

---------

Neste inngrep var å bytte høyttalere.

Jeg bestilte et par Morel Pulse 6 komponentsett, og satt inn selve elementene i går. Disse passet selvfølgelig ikke, så nye hull ble elegant laget med syl og hammer. Til all forbauselse passet de originale skruene perfekt med de nye hullene. Resultatet ble ikke 100% perfekt, men det får være inntil videre. Får kanskje skjære større hull i døra til sommeren når dempemattene skal inn.

I dag skulle jeg sette inn delefilterene, noe jeg trodde skulle være en kjapp og enkel operasjon.

Den gang ei.

Den første høyttaleren gikk imidlertid greit. Jeg åpnet litt av plastikken og dørlisten rundt førerdøren, snappet tak i de to ledningene som går til høyttalerene og klippet de. Delefilteret ble elegant koblet på, før alt ble dekket omhyggelig til igjen. Fremdeles maks èn skiftenøkkel i Haynesboken.

Problemene meldte seg når jeg skulle prøvespille lyden etter at delefilter nr 2 var montert. Det viser seg da at det bare er høyttaleren i høyre dør som er blitt "filtrert". Etter mye rusking og riving i matter finner jeg omsider ut at ledningen fra venstre dør (vi snakker fremdeles om høyttalerledning) går bakover mot baksetene, runder bak forsetene og kommer FREM igjen med HØYRE fremdør. Med andre ord så hadde jeg satt på to delefilter på venstre dør, mens den til høyre fremdeles var helt original lyd på.

Grunnen til dette vet jeg ikke, men husk å få med deg at ledningsfargen i høyredøren skifter i overgangen kupe/dør. Fra spilleren til denne multikontakten i døra er nemlig ledningene til høyre fordør brun-rød og hvit-rød. (ikke brun-rød og brun-rød som haynes sier).

Jeg ble ikke ferdig med koblingene i kveld siden det ble mørkt og kaldt, og når jeg gikk var det ingen høyttalere som funket. Jeg aner ikke hvorfor, men finner vel ut i morgen.

----

Det var nok info for i dag.

I dagene fremover skal jeg prøve å få montert på de hvite blinkersene, og rette småbulkene. (Disse var der når jeg kjøpte den, fikk den for 29 000 inkl oljeskift:)

Sees neste gang!

-Yngve

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 374
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stå på yngve! har stor troa på at dette skal bli en strøken bil!

men for all del..kjør bak meg me bilen din sombrero

Hehe, jess, Jeg lover - inntil videre :)

Skal kanskje kjøpe interiørlakk i morgen og lakke noen sake i interiører sølv, slik noen andre her har gjort. Det så veldig bra ut.

Noen som vet om jeg må grunne det først? Har aldri lakket noe som helst før egentlig, så dette kan jo bli spennende. Hvor mange lag, og hvilken rekkefølge?

grunning - lakk - grunning - lakk - klarlakk? Funker det?

-----

Her kommer en link til deg med masse godbiter å inspirasjon.

Tusen takk :) Skal tråle meg igjennom denne nå fremover i kveld/natt

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en times tid siden bestilte jeg også et boydkit til bilen.

Det er fra furiousstyling.com, og ser slik ut:

643.jpg.

Direkte link til kit: http://www.furiousstyling.com/stock.htm?item=643

----

Det var nok info for i dag.

I dagene fremover skal jeg prøve å få montert på de hvite blinkersene, og rette småbulkene. (Disse var der når jeg kjøpte den, fikk den for 29 000 inkl oljeskift:)

Sees neste gang!

-Yngve

Blir bra detta Yngve, går å leker med tanken om å lakkere noe plastikk innvendig selv. Tittet litt på den linken til bodykittet du la ut, ikke for å klage eller noe, men alt av kittet er jo Combat utenom frontfanger. Liker personlig Combat fanger'n bedre jeg (muligens pga at jeg har dette kittet selv).

Stå på, og ikke gjør som meg. Glemte å dokumentere med bilder jeg, skulle gjerne ha fått litt mere info på sia mi om hvordan jeg har gjort ditt og datt :D

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ViceGuy:

Ingen klaging oppfattet :)

Jeg vet at skjørtene og bakfangeren er fra combat-kit'et, men jeg synes det blir litt mange lys på den frontfangern, dessuten er det litt færre som har dette kit'et.

Når det kommer til interiøret så vurderer jeg å lakke gummi-greiene svart. Går det an?

Videre så leker jeg meg med tanken om blå detaljer, som f.eks dørhåndtak, håndbrekk og gir. Fargene som vil gå igjen blir da svart, blå og sølv.

(Tenkte på samme theme i motorrommet også, blå slanger, sølvfargede skrulokk og svartlakkerte bokser og topp).

Noen med info om hva jeg trenger å kjøpe inn til å begynne å lakkere instrument-plastikken?

Så mye har jeg lagt i handlelisten til nå:

-Sitrusrens

-Spraygrunning

-Spraylakk Sølv

-Klarlakk

Noe mer?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Ford RS.

Hjelpsomheten din går ikke unotert forbi! :)

-------

OPPDATERING - 19. April

-------

I dag har jeg gjort følgende:

- Montert på delefilterene. Riktig denne gangen.

- Montert tweetere

- Handlet lakk, grunning og klarlakk til dashbord/midtkonsoll

- Tatt ut en del av dashbordet

- Skiftet farge på lyset i traction control-knappen.

Jeg hopper rett over til bildene. Jeg vet dere ikke gidder å lese likevel.

Delefilteret på plass. Dette er ned til høyre for hanskerommet. (Som for anledningen er tatt ut)

009.jpg

Ledningen fra delefilter til tweeter. Den ble trukket bak hanskerommet og rett opp til "overflaten" til venstre for A-stolpen

010.jpg

For"borringen" til hullene ble utført med hammer og syl. Legg merke til solen!

025.jpg

Her er lillebror (Terjuice) som bedriver sin magi med å få ledningen opp og ut

026.jpg

Dette er altså meg. Klar til å lodde fast tweeterledningen til kabelen som går til delefilteret.

029.jpg

Denne lille saken er til god hjelp når noe skal loddes.

031.jpg

Det ferdige resultatet

037.jpg

Jeg tenkte jeg skulle vise hvordan jeg endret lys i vindusheisknappene

040.jpg

Her ser dere diodene og strømbanene. På den nederste dioden er pluss til venstre, og på den øverste er pluss til høyre. De er altså i serie.

045.jpg

Forskjellige metoder ble brukt for å få løs sikkerhetsbelte-festet. Vi hadde desverre ikke Torks i XXL, og gav etterhvert opp. Bildet er av Stig/Ragua.

053.jpg

Så var det denne vesle saken som skal få nytt lys. Resultat kommer i morgen

055.jpg

Interessant patent. Den gamle dioden måtte klippes bort og den nye ble loddet fast. Plussbenet skal på motstanden.

057.jpg

Jeg er glad jeg bor for meg selv. Mamma hadde eksplodert om hun hadde sett noe slikt på sin kjøkkenbenk :)

062.jpg

Innsiden av viftekontrollbryteren. Jeg håper jeg klarer å montere den sammen igjen. Dioden ble byttet til en blå 5mm med 15 graders åpningsvinkel. Håper den funker som de skal. Det er forresten forbanna oljete/greasete der.

063.jpg

Sånn, det var alt for i dag.

I morgen skal jeg ta ut resten av instrumentene og kanskje begynne å lakke de. Er jeg i slaget så er det fullt mulig jeg fikser diodene bak instrumentene også. Vi får bare vente å se.

-Yngve

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yngve

Håper du kunne bruke noe fra disse linkene. Blir nesten litt svett når jeg ser på den jobben du nå holder på med. Det ser jo ut til å bli meget bra dette, gleder meg til å se bilen din med det nye body kittet på. Jeg skal snart i gang selv har hjopt en mondeo SI sport 94mod , men får ikke bilen får i slutten av juni måned da selger får sin nye bil. Denne bilen er full utstyrt å ferdig med rs kitt å senking men den mangler felger da. Jeg så at den hadde orginale høytallere i alle dørene vet ikke om dette er standar på bilene. Jeg både gleder meg å gruer meg til bilen er på tunnet med tanke på all jobben som blir med anlegget blir vel å tømme hele bilen tenker jeg. Skal kjøre aktiv deling på hele systemet. Har laget ny bunn bak å side paneler samt hate hylle så nå trenger jeg bare å fine noen pomper alla panserløftere slik at hyllen står oppe ettersom den er delt med bass rørene opp i hyllen. Må vel få kjøpt meg et camera til den tiden slik at jeg kan få lagt ut en del bilder jeg også da.

Håper lakkingen din av detaljene inne i bilen blir bra. Stå på dette blir bra.

MVH

Ford RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å se prosjektet ditt.

Det virker som du har litt mer peiling enn jeg har.

Apropos svett.

Akkurat nå sitter jeg med hele instrumenthuset i deler forran meg på pulten og lurer på hvorfor nålen lyser oransj i mørket når her ikke er noen oransjelys eller filter. Jeg håper jeg klarer å montere på noen rosa dioder, slik at tallene lyser blått mens nålen lyser rosa. Det kan bli pent. Håper jeg.

Det som bekymrer meg litt atm er at AC-knappen ikke funker når jeg prøvemonterte den, og viftestyringen er litt rar også. Luft kommer bare ut i forkant av vinduet uansett hvilket stille jeg har på.

Bilder kommer i kveld.

Jeg ble forresten litt i tvil om det body kit'et.

Furious Styling sa det kostet 200 pund å få fraktet det til Norge.

Andre stylingfirmaer tar vanligvis 100 pund, så jeg må snakke litt mer med de.

Betaler ikke 2300 kroner for få fraktet noen plastdeler hit ass.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående vifta di. Har du prøvd å staret bilen etter at du hadde viftebryterne ute?? Velgeren styrer ved hjelp av vakum, slik at om du ikke har startet motoren etter at brytern er satt på igjenn, må nytt vakum bygges opp før velgern funker som den skal. Det er den bunten m alle fargene på som er disse vakumslangene. Er du uheldig, har du kanskje fått deg en lekasje..

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Futte:

Var nettopp ute nå, og det funket akkurat som du sa.

Etter bilen startet så tok det noen sekunder før viftestyringen funket, og da funket den helt fint!

Jeg la også merke til en sive-lyd av luft i det jeg koblet fra slangene igjen :)

Takk igjen!

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider