Gå til innhold

Twinflower: Ford Mondeo 1995 - Forbedringsprosjekt

Ranger emnet


twinflower

Anbefalte innlegg

  • Svar 374
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

OPPDATERING 13. AUGUST

 

I forgårs fikk jeg de nye lysdiodene til instrumentpanelet, og denne gang med sokler og alt. Dette skulle være plug and play, dette skulle være enkelt og ta under 5 minutter.

 

 

Mine blå øyenstener

01.jpg

 

 

 

MEN, og det er jo alltid et men.

De var ikke like store:

02.jpg

 

 

Jeg kjente skuffelsen bre seg i kroppen som motorolje i motor på 10500 rpm uten toppdeksel. Dette var trist. Noen minutter ville jeg bare gråte en liten skvett.

 

 

Heldigvis passet selve sokkelen i hullet, ganske perfekt også. Men på denne måten får de ikke strøm, og henger heller ikke fast

06.jpg

 

 

 

Slik skal det se ut

08.jpg

 

 

 

Planen blir da å lime fast soklene i hullet, og legge ledninger mellom de slik de får strøm.

10.jpg

 

 

 

Loddearbeidet er møysommelig, og jeg får irritasjonstokter opptil flere ganger.

11.jpg

12.jpg

 

 

 

Men endelig, etter en times tid med pirking og sniffing av loddetinn:

16.jpg

(Når det gjelder å hende strøm fra en molex-kontakt på denne måten, ikke prøv dette hjemme! Jeg har kortsluttet strømforsyningen 7/8 ganger, og med mindre du kan å reparere slike, ikke prøv)

 

 

 

Tada! Jeg aner lys i begge endene av tunellen!

17.jpg

 

 

 

Og lys i endene ble det, til de grader ;)

18.jpg

 

 

Slik ser det ut i dagslys (eller blitzlys, men same shit)

19.jpg

 

 

 

Dette ser da presentabelt ut? Må bare stappe inn km-teller og visere nå.

20.jpg

 

 

 

Hva synes dere?

21.jpg

22.jpg

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe, TP-kabel kan brukes til det meste, og jeg har jo hundrevis av meter av det :)

 

 

I begynnelsen var jeg ganske usikker på det med nålene selv, men etterhvert fant jeg ut at det var ingenting som kunne gjøre de oransje lenger. Ikke at jeg vet hva som gjorde de oransj i utgangspunktet da, men men.

 

 

Nå gruer jeg meg til å stille inn alle viserene :/

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg møtt både fremgang og litt tilbakegang.

 

Først så har jeg endelig fått lagt bak strømkabelen til bagasjerommet, deretter fikk jeg festet ferdig det nedre varmedekselet forran grenrøret.

 

Jeg prøvde også å montere instrumenthuset, men diodene nektet å lyse.

Jeg har målt og prøvd litt, men det kommer ikke spenning til lampepunktene der lyspærene originalt skal sitte. Jeg prøvekoblet lyspærene også, men det lyste ikke da heller.

 

Noen som har noe forslag?

 

Jeg og Stig (ragua) prøvde oss også på å få av dempefjæren fremme, men kom egentlig ikke så langt før vi møtte en mutter som ikke ville av. Får heller bare vente med senkingen til jeg får råd til dempere også, så får et verksted gjøre jobben. Slike grovmekketing er ikke noe for meg :P

 

(Bilder kommer sikkert i kveld)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har senka min 55mm. bare fjører men nye dempere kommer..

 

Det er en helvettes jobb når du ikke vet helt hva som å av å hvordan du skal gå frem. Men når du har fått til 1 så tar de andre 30min hver å bytte..

 

..Noen mutrer er vanskelige å få av, men bare å bruke slegge å rustløser :D

 

Men det er egentlig ikke så mye som må av, du må bare trekke driverket ned slik at du får av demper-benet..

Det er vel noen tråder med bilder om hvordan du skal gå frem her en plass :)

Mondeo mk1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw twinflower, bare et par lys lyste i mitt speedo for en stund siden, bestemte meg for å se bak, fant da ut at alle pærene var like hele.. spraya elektro-spray på hele kretskortet og litt over pærene og satt alle i igjen, (og stramte de "festene" litt)

Starte opp etterpå å ALLE lyste :) fint når det er så lett, men vet ikke hvorfor det ikke skal lyse hos deg, vist det lyste fint før du bytta..?

..eller kansje kretskortet kan ha irra eller no siden det har liggi så lenge.. :)

Mondeo mk1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw twinflower, bare et par lys lyste i mitt speedo for en stund siden, bestemte meg for å se bak, fant da ut at alle pærene var like hele.. spraya elektro-spray på hele kretskortet og litt over pærene og satt alle i igjen, (og stramte de "festene" litt)

Starte opp etterpå å ALLE lyste :) fint når det er så lett, men vet ikke hvorfor det ikke skal lyse hos deg, vist det lyste fint før du bytta..?

..eller kansje kretskortet kan ha irra eller no siden det har liggi så lenge.. :)

 

 

Ja, tanken slo meg også, at kanskje det var brudd i en strømbane eller noe, men det er forbindelse til kontaktene der pluggen skal festes.

 

Problemet er at jeg ikke får 12 volt fra ledningene. Fatter ikke hvorfor, med mindre de pærene går på egen sikring

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12v på bane men ikke fra ledningene? :S :hvaskjera

 

 

Nei altså, det er forbindelse fra kontaktene til banene og videre til diodene, så når jeg kobler tolv volt (fra pc'en) på de to pinnene i kontakten, så lyser det. Men når jeg kobler på i bilen så lyser det ikke, og jeg vet at jeg har skrudd på lysene siden langlysene funker.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår