Gå til innhold

Twinflower: Ford Mondeo 1995 - Forbedringsprosjekt

Ranger emnet


twinflower

Anbefalte innlegg

Ja, bulkene er et lite bekymringsproblem.

 

Døren skal jeg bare bytte tenkte jeg. Koster bare 1000 for en ny en, så er det bare å finne en i samme farge.

 

De to på bakskjermen er litt verre med. Får høre med en oppretter.

 

Alle bulkene kommer fra samme greie da. I følge forrige eiers skademelding (det var altså ikke jeg som laget de), viste at han hadde rygget bak i en murkant som hadde tatt hele siden, og truffet noe bakerst som tok koffertlokket.

 

Når det gjelder rånemiljøet i byen, så er det på statoil på moa, eller langs kaia i byen :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 374
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se der ja, har lest tråden din flere ganger og lurt på når du skulle legge ut bilder på hva du brukte til belysning av instrumenthuset. Må tydeligvis ha hatt det travelt når jeg ikke så de svære bildene et par sider tilbake.

Godt å se at de blå diodene i sokkler som vi har klarer å lyse såpass opp i instrumenthuset. Men jeg har bestilt blå lysdioder i stor sokkel også nå, hadde bare posten klart å levert de så jeg får se om de passer. Da burde det være plug & play.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, har lest tråden din flere ganger og lurt på når du skulle legge ut bilder på hva du brukte til belysning av instrumenthuset. Må tydeligvis ha hatt det travelt når jeg ikke så de svære bildene et par sider tilbake.

Godt å se at de blå diodene i sokkler som vi har klarer å lyse såpass opp i instrumenthuset. Men jeg har bestilt blå lysdioder i stor sokkel også nå, hadde bare posten klart å levert de så jeg får se om de passer. Da burde det være plug & play.

 

 

Hvor pokker fikk du tak i store sokler?

Jeg har letet land og strand etter de

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheheh....vet enda ikke om den sokkelen er større enn den sokkelen med blå diode som jeg allerede har. Så jeg er spent på å se hvordan den er.

 

Her er den jeg kjøpte: http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=24_25&products_id=36&osCsid=248590bd6fcd439b6c645502b194f39d

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. små offtopic, men tenkte bare å få klarhet i en ting her nå :)

 

sikter meg in på twinflower å racing her nå siden jeg vet dere har holdt på med dette..

 

Skal bytte alle pærene å erstatte med dioder, blir enten blå eller rødt.. eller en fin blanding :D

 

så spørsmål(a) :

-Hvilke plasser brukes det løse dioder å hvilke plasser er det med sokkel?

-Der det skal være med sokkel, er det 1 størrelse overalt eller varierer dette?

-glømte ut siste spm :P

 

Vist noen kunne lagt en liten oversikt over dette så hadde ihvertfall jeg vært evig taknemlig :wave

 

..bare sånn at jeg vet hva jeg trenger å bestille, og ikke minst fra hvor jeg skal bestille :)

 

kos

Mondeo mk1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Skal snart på jobb, men tar en kjapp oppsummering.

 

- I bryteren til vindusheisene som står på førerdøren er det 2 stk 3mm lysdioder.

 

- I bryteren til vindusheisen som står på passasjerdøren er det 1 stk 3mm lysdiode.

 

- I hovedlysbryteren (kjørelys, parklys, nær/fjærnlys osv) er det 2 stk pærer i liten sokkel. Disse kan enkelt byttes ut med lysdioder i liten sokkel. Men lyset ble ikke ordentlig spredd her, så jeg skal legge inn et par lysdioder ekstra for å få gjevn belysning.

 

- I det panelet man justerer varme, viftehastighet osv er det 2 stk lyspærer i store sokkler. Her er det også mulig man må legge inn noen flere dioder for å få gjevn belysning, det vil tiden vise når de nye lysdiodene kommer. Prøvde å bare stikke inn en lysdiode her og det røde feltet på varm/kald justering ble ikke opplyst, mulig man må bygge noe i pleksiglass og en hvit diode her for å få rødfargen frem.

 

Det er forresten akkurat samme sokklene (store) i instrumenthuset. Og Twinflower sier det er 5 stk av dem her hvis du skal ha annen instrumentbelysning.

 

- I klokken er det 1 stk lyspære i sokkel som enkelt byttes ut med lysdiode i liten sokkel.

 

- I bakrutevarmeren er det 1 stk lyspære som lyser opp selve ikonet, og en lysdiode, enten 1,8mm eller 3mm, sjekket den ikke så nøye, som lyser når varmeren er aktivert (det gule lyset). Jeg har valgt å beholde det gule lyset for å lettere kunne legge merke til at den er på, så jeg loddet kun inn 1 stk 3mm lysdiode for å få blått ikon. Mulig jeg bytter ut det gule lyset til rødt etterhvert.

 

- jeg har ikke traction control så jeg vet ikke hva som er her, men regner med det er stort sett samme som bakrutevarmerbelysningen.

 

 

Lysdiode i liten sokkel, er disse jeg har brukt: http://lysdiode.no/default.php?cPath=50

 

Lysdiode i stor sokkel, er denne jeg venter på i posten: http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=24_25&products_id=36&osCsid=15c67f2188fe8ae58b57010dafd06195

 

Annen lysdiode i liten sokkel, venter på denne også så jeg vet ikke hvordan den er enda: http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=24_25&products_id=29&osCsid=15c67f2188fe8ae58b57010dafd06195

 

 

De 3mm diodene jeg har brukt er på 4500mcd og 20 graders spredning. Men synes de ble litt vell sterk i total mørke, så jeg skal prøve meg på noen svakere. Husk bare på å bruk motstand når du bruker dioder.

Legger inn oppdatering på min tråd når jeg får lysdiodene i stor sokkel.

 

Så i min bil vil det bli brukt: - 4 stk 3mm lysdioder

- 3 stk lysdioder i liten sokkel

- 7 stk lysdioder i stor sokkel

+ eventuelle løse dioder som må inn for å få fin

gjevn belysning.

 

Håper du ble litt klokere, hvis ikke er det bare å spørre.

 

MVH

Torstein

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. små offtopic, men tenkte bare å få klarhet i en ting her nå :)

 

sikter meg in på twinflower å racing her nå siden jeg vet dere har holdt på med dette..

 

Skal bytte alle pærene å erstatte med dioder, blir enten blå eller rødt.. eller en fin blanding :D

 

så spørsmål(a) :

-Hvilke plasser brukes det løse dioder å hvilke plasser er det med sokkel?

-Der det skal være med sokkel, er det 1 størrelse overalt eller varierer dette?

-glømte ut siste spm :P

 

Vist noen kunne lagt en liten oversikt over dette så hadde ihvertfall jeg vært evig taknemlig :wave

 

..bare sånn at jeg vet hva jeg trenger å bestille, og ikke minst fra hvor jeg skal bestille :)

 

kos

 

 

Nå skal du høre:

 

I vindusheisknappene og tractionkontroll-knappen er der dioder fra før, med motstand. Der er det bare å klippe vekk dioden og lodden på den nye og beholde motstanden (husk at plussbenet på dioden skal loddes nærmest motstanden).

 

Traction control / vindusheis på passasjerside (ser like ut inni)

11.jpg

 

Vindusheis på høyre side (2 knappers)

Her ser dere at plussbenet er på den siden motstanden er på, og siden de er koblet i serie, må den øverste dioden (bakerst på bildet) koble plussbenet sitt etter den førstes minusben. (altså: mostand, pluss, minus, pluss, minus, jord)

10.jpg

 

 

 

 

I knappene for varme i rutene er der pittesmå lyspærer. Der må du lodde inn dioder MED motstand (570 ohm).

 

Her er innsiden av "varme-knappene". Den gule dioden er statuslampen, men den er ikke vits i å skifte siden den har en gul hette over seg i knappedekselet likevel. Den blå til høyre er lyspæren du skal skifte,men du må huske på hva som er pluss og minus. Ut i fra bildet, så ser det ut som om de deler minus-pol, og da vil altså pinnen til venstre være pluss. Fest motstanden der.

01.jpg

02.jpg

 

 

 

I klokken så er der sokkelpære, men liten type.

 

Her ser du kretskortet (jeg tok det ut for sikkerhetsskyld) med liten lyspære i, som originalt.

03.jpg

 

Her ser du en blå diodepære med like stor sokkel (den er dog litt høyere).

04.jpg

 

Her ser du den blå diodepæren festet i klokkekretskortet. Lett som en plett.

06.jpg

 

 

I speedometeret og panelet med viftekontroll er der sokkelpærer med store sokler.

 

Her ser du at jeg har brukt små sokler som ikke passer, så disse limte jeg istedenfor og la ledninger i mellom (på oppsiden). Det limet er noe faenskap av en annen verden.

07.jpg

 

Store og små sokler: De to til venstre er små, mens den til høyre er stor.

05.jpg

 

 

Her ser du baksiden av viftekontrollpanelet, her skal altså store sokler inn.

08.jpg

 

 

Og sist, IKKE finn på å åpne AC-bryteren for å bytte ut det grønne statulyset med blått. Du må lodde i grease, og det går aldri i helvete bra. Dessuten får du neppe brytern sammen igjen heller. Skikkelig møl!

09.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Sånn.

Håper du kan bruke denne "guiden" nåda.

 

Hilsen Yngve

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du satte i blått lys i instrumenthuset, ble det rødt der det skulle være.....på maks turtall, lite bensin osv er jo plasser med rødt?

Og er det noen mulighet for å få nålene i en annen farge, eller blir de automatisk blå de og?

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du satte i blått lys i instrumenthuset, ble det rødt der det skulle være.....på maks turtall, lite bensin osv er jo plasser med rødt?

Og er det noen mulighet for å få nålene i en annen farge, eller blir de automatisk blå de og?

 

Det ble ganske svakt der det er rødt, men det er ikke noe som plager meg i det hele tatt. I utgangspunktet blir nålene "automatisk" samme farge som bakgrunnsbelysningen, men om du er fingernem så er der plass til en diode opp under nålene

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du baksiden av viftekontrollpanelet, her skal altså store sokler inn.

08.jpg

 

 

Har du splittet denne før?? Holder på med min nå men får ikke av bryteren til varm/kald justering så jeg får ikke splittet den.

Skal se om det er noe spesielt på baksiden av det hvite dekslet, skal sette inn ekstra lysdioder.

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår