Gå til innhold

Twinflower: Ford Mondeo 1995 - Forbedringsprosjekt

Ranger emnet


twinflower

Anbefalte innlegg

Dette der er noe jeg tror kalles "Indiglo", og er elektrisk ladede skiver som reagerer på lys og noe slikt.

 

Jeg har letet ganske mange plasser etter slike, men ingen har hatt til mondeo. Jeg håper du finner! Det hadde blitt helt høvding!

 

ehm, det finnes mange indiglo kit til mondeo..!

 

Jeg har ett sett som ble spesiallaget til SVT contour'en i statene... men jeg mangler for tiden elektrisk speedometer, så det er ikke montert..

koster ikke så mye for indigloskiver i england.. £30 til £50 tror jeg..

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 374
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

----------

OPPDATERING 29. MAI - Del 1

----------

 

--------------------------------------------------------

 

Del en er noen bilder jeg tok i forrige uke og handler om interiøret mitt og litt annet dilldall.

 

 

Dette er et akvarium.

Hva pokker har det med saken og gjøre, kan du spørre deg, men det kommer nå snart.

2.jpg

 

 

 

 

 

 

Samme akvariumet med den blå dioden slått på.

Ganske fancy, ikke sant?

Fiskene er av plastikk, heter Knoll og Tott, og svømmer rundt ved hjelp av en elektrisk pumpe som lager strømmer i vannet.

1.jpg

 

 

 

 

 

 

Og her er altså planen min.

Å bygge det inn i dashbordet der senterutblåset for luften er.

Her har jeg illustrert litt med alufolie, men dette skal gjøres med glassfiber.

På den store åpne flaten til høyre tenkte jeg å ha en del knapper.

12.jpg

 

 

 

 

 

 

Akvariumet er egentlig ment som en slags pynt-pcpulten-gjenstand, og er derfor drevet av en usb-kontakt.

Det betyr 5 volt istedenfor 12, noe vi må løse med en liten motstand.

Her ser vi en gammel usb-ledning som skal ofre hodet sitt for en god sak.

3.jpg

 

 

 

 

 

 

*klippklipp*

5.jpg

 

 

 

 

 

 

Er ikke denne fet da dere?

En ANL-sikringsholder, med digitalt voltmeter og amperemeter fra Evus Tech.

Denne skal brukes i bagasjerommet med anlegget når den tid kommer.

7.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Sikringsholdern igjen, her avbildet med min søte batteripolsko.

Her har jeg 0 AWG-utgang separert fra resten av det elektriske anlegget med en 80ampere sikring.

Tror den skulle lyse også, men er ikke helt sikker.

8.jpg

 

 

 

 

 

 

For å trekke 0awg-kablene inn til motorrommet må jeg ha vekk dette forbanna ruklet.

Noen gode tips?

9.jpg

 

 

 

 

 

 

I brytern for tåkelys/nærlys etc var der en liten blank pære.

Etter et mislykket forsøk på å lodde inn en blå diode så bestilte jeg meg en pære med blå dioder fra England.

Den kostet meg 100 kr, og irriterte sikkert vettet av folkene på superleds fordi jeg besilte ei lusen pære helt til Norge.

 

Uansett, poenget mitt er at den ikke passet. Kjempegøy.

10.jpg

11.jpg

 

 

 

 

Det var slutten på Del 1.

Neste post handler om stylingen og prøvemonteringen av bakfangeren. Senere i dag, etter litt søvn og frokost, skal jeg og Marius prøve oss på frontfangern også, vi får se hvordan det går.

 

Stay tuuuuned :D

 

 

-Yngve - out

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----------

OPPDATERING 29. MAI - Del 2

----------

 

--------------------------------------------------------

Nå skal jeg presentere litt dingsebomseri som har besøkt meg fra england, samt hvordan det gikk med prøvemontering (og demontering) av bakre støtfanger. Det sagnomsuste toppdekselet mitt er kommet tilbake fra Sandblåsnings-Camp, og har det helt topp.

 

Jeg VET at dere ikke gidder å lese dette, så jeg gidder rett og slett ikke skrive mer.

 

 

 

Mine nye blå Magnicore pluggledninger. Blå og svart er fargene motorrommet skal kles i.

1.jpg

27.jpg

 

 

 

 

 

 

Toppdeksel og varmeskjold ferdig sandblåst.

De skal lakkeres svarte, og om jeg finner en flink tallerkenmaler eller noe slikt skal han få male skriften blå.

25.jpg

26.jpg

 

 

 

 

 

Når KandK-styling sa "rather large boxes" overdrev de ikke.

De har nå funnet rollen sin som nye møbler i hybelen min de neste ukene.

3.jpg

28.jpg

29.jpg

 

 

 

 

Lyktene som skal være i støtfangern.

Itt no tåkelys her i gården nei, dette blir hovedlykter med h2-pærer.

I den vesle posen kan du se alle fjærene som skal brukes til å justere de.

Man vil vel ikke blende noen medbilister, vil vi vel?

2.jpg

 

 

 

 

 

Lillebror poserer ved sideskjørtene.

4.jpg

 

 

 

 

 

Om jeg treffer en katt, sørger denne vesle saken for at stakkeren ikke rekker å lide.

5.jpg

 

 

 

 

 

Hils på rompa mi. Beyonce, stay home :-)

6.jpg

7.jpg

 

 

 

 

 

 

Frontfangern

8.jpg

9.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Gamlefangern må av. Det har ingen av oss gjort før, men èn skiftenøkkel i haynesboka er ikke noe vi lar oss skremme oss bort ifra!

Dog, litt plundresomt var det.

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

 

 

 

 

 

 

I pausen stilte bilen villig opp til litt posering.

Ikke akkurat guds vakreste øyensten, men den skal nok bli bra.

14.jpg

15.jpg

16.jpg

 

 

 

 

 

 

Fangern fikk vi til slutt av.

Litt groteske metoder ble brukt, men fangern skal på dynga uansett så.

17.jpg

18.jpg

19.jpg

 

 

 

 

 

Her er da prøvemonteringen. Ser ikke så verst ut, gjør det det?

Skal ha supersprint effektanlegg med et utblås på hver side bak.

Bruk fantasien eller mod the i photoshop.

20.jpg

21.jpg

22.jpg

 

 

 

 

 

 

Passformen var 99% perfekt. På venstre siden gle den rett på plass, men på høyre side bommer ene skruen med 3/4mm på hullet.

Dette fikser man lett med drillen og "utvider" hullet litt nedover. Ingen problem.

23.jpg

24.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Det var alt for denne gang.

Kommer sikkert en ny post med bilder i morgen.

 

Jeg vil takke Marius og Terje for masse god hjelp i dag.

Disse er de to dere kan se i peugeot-dressene (jeg vet, blasfemi).

 

Akkurat nå har jeg så hodepine at jeg ikke er i stand til å skrive ned ting av relevanse for dagens arbeid, men spør alt dere orker. Alle får svar tror jeg.

 

 

 

-Yngve -> -*poff*

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra dette! *Gleder meg til å se bilen med all stylingen montert*

Jeg også!

Må bare bli ferdig med det essensielle av interiøret slik at jeg kan få den kjørbar, så skal jeg få pengene (lønn, stipend, skatt, feriepenger ca = 20 000), og da skal noen få fikset opp bulkene, lakkert stylingen og litt slikt. Om det blir noen penger igjen skal jeg handle gule eller røde koni fra england til henholdsvis 500 og 400 pund. Ekke gale det ;)

 

 

 

Kommer ikke bilder snart a??

Jeg tar jo hundrevis av bilder for pokker.

De kommer kontinuerlig når det skjer noe.

 

Ting

Tar

Tid

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...slutt å jør alt jeg vil gjøre :rolleyes:

 

..hvor får du penga fra? heheh :)

 

Mine strekker dessverre ikke helt til enda, men har relativt store planer for min å ;)

 

Uansett, veldig mye fint her å bra gjort med alle bilder på veien osv :)

 

keep it up :P

Mondeo mk1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----------

OPPDATERING 30. MAI

----------

 

--------------------------------------------------------

I dag vil jeg begynne med en liten historie.

 

Det var en gang en som het Yngve. Yngve hadde en bil. Hvilken bil er det ikke så farlig med. Det var bare en bil. En dag Yngve var ute og kjørte, så fant han en stor og spennende tunnel han ville utforske. "Gatebiltunnelen" stod det på det store, fristende skiltet utenfor. Lengden på den var ikke oppført, men siden den så så stor og spennende ut, så kjørte Yngve for full gass inn i tunnelen. Han synes han så lyset i den andre enden rett rundt første sving.

 

Den gang ei. Yngve kjørte og kjørte, men han fant ingen åpning i den andre enden. Etterhvert forsvant åpningen i enden bak ham også, og til slutt var det bare helt mørkt.

 

Akkurat som i dag. Nå står jeg midt i denne teite gatebiltunnelen, og jeg jeg er bare dritlei av den. Jeg har kjørt meg vill i en jævla tunnel, og nå vil jeg hjem.

 

 

Det jeg prøver å si, er at jeg er litt lei av å ikke ha bil, lei av å skru, og lei av å hoppe ut i noe utfordringer som ville krevt minst 19 skiftenøkler i en Haynesbok.

 

Det går sikkert over

 

 

---------------------------------------------------

 

Dagens bilder:

 

 

 

Sikringsboken er tatt ut og plugget løs. Nå ble det bedre plass

02.jpg

 

 

 

 

Size DOES matter. Denne skulle brukes til å drille hullet i torpedoveggen større.

Dessverre var ikke "Power"-drillen kraftig nok.

03.jpg

 

 

 

 

Hel ble det hull. Hadde sikringsboksen stått i ennå,

hadde jeg drillet hull i et relè. (Jeg traff gjennom den hvite plastikken dere ser det er et hull)

04.jpg

 

 

 

 

Her ser dere hullet fra motorrommet. Drillet etter malen g-racing gav meg for lenge-lenge siden i en annen tråd. Takk for hjelpen, G :)

05.jpg

 

 

 

 

Hullet ble ikke pent, men slik går det med for små borr. Og jada. jeg SKAL polstre det med et eller annet.

06.jpg

 

 

 

 

Min blå, sexye Boa. "Nytt i Uka" ligger fremdeles og dekker over kamakslingene.

07.jpg

 

 

 

 

Dette funket fint. Selv om dekkene ikke løftet seg av bakken, så skulle vi jo bare under frontfangern.

08.jpg

 

 

 

 

Siden gamlefangern ikke skulle beholdes, ble den ikke tatt godt vare på.

09.jpg

 

 

 

 

Lillebror går nye veier i støtfanger-demontering

10.jpg

 

 

 

 

Plutselig røsket vi løs en slange. Det var visst vindusspylervæska.

Synes haynes sa noe om å ha en bøtte klar. Det hadde vi selvfølgelig ikke.

11.jpg

 

 

 

 

Man river av alt man kommer over som er i veien og kan rives bort.

12.jpg

 

 

 

 

Terje har pågangsmot som 15 kåte okser, og makker verre med å få et anstendig tak på mutrene.

13.jpg

 

 

 

 

Som sagt, det gikk ikke akkurat pent for seg. Vi rev av det vi kunne for å få bedre plass å skru på. Gøyalt, og særdeles effektivt.

17.jpg

 

 

 

 

Terje i aksjon med skralla.

Pent brukt vindusspylervæske selges. Halv pris.

19.jpg

 

 

 

 

Støtfangermassakren 2

23.jpg

 

 

 

 

Gutta i sola.

Fra venstre: Terje (Terjus), Marius (marius) og Sanel (MR Simba)

24.jpg

 

 

 

 

Vi fikk ikke av de øverste boltene, siden vi ikke kom skikkelig til.

Løsningen ble å rive av fangern, og heller løse problemet fra utsiden.

25.jpg

 

 

 

 

Hammer og meisel funket fint. Naboene hater oss.

27.jpg

 

 

 

 

Her er frontfangern bare løst hektet på.

Husk at bilen er en hevet, og at det sikkert kommer til å ta seg penere ut når alt er ferdig :)

28.jpg

 

 

 

 

Annen vinkel. Bilen min har blitt underbitt.

29.jpg

 

 

 

 

Sanel (Mr Simba) har gitt en liten kos til lykta mi.

Nå spørs det om det ikke blir Morettelykter tidligere enn planlagt.

All info om hvor jeg får kjøpt de mottas med stor glede.

35.jpg

 

 

 

 

Det var alt for denne gang.

 

Tata.

 

/Yngve¤

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår