Gå til innhold

Twinflower: Ford Mondeo 1995 - Forbedringsprosjekt

Ranger emnet

twinflower

Anbefalte innlegg

• Svar 374
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

----------

OPPDATERING 17. Juni

----------

--------------------------------------------------------

I dag var jeg på 4timers tur til Molde for å hente toppdekselet og varmdekselet mitt. Servicen der ute var rett og slett _upåklagelig_. Jeg er skikkelig imponert over hvor imøtekommende og hyggelige de har vært mot en liten privatkunde som meg når det de driver med er for store bedrifter.

I første omgang blir det bare et webcam-bilde av herligheten, men så snart jeg får kloa i ixus'en til foreldrene mine så skal det bli finere bilder.

Bilder:

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

Husk nåda, dette er tatt med et webcam, så selv om det ser både kornete og blasst ut, så er lakken helt himmelsk fin, blank og glatt. Selv varmdekselet, som er av aluminium ser nydelig ut.

Planen med toppdekselet nå, er å få farget "Zetec" og "Ford"-logoene blå. Litt usikker på hvordan enda siden det innebærer en shitload med maskering og fiklearbeid, men om jeg støter på en liten dekormaler med lang erfaring fra tallerken og tekopp-industrien så skal han faen meg få kose seg litt :p

Stay tjuuuned :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg mekket litt. Fått skrudd på den nye batteripolskoen, skrudd på toppdekselet og dyttet på plass sikringsboksen.

Kan jeg bruke opp den gamle toppdekselpakningen? Den passet helt fint enda, og var ikke noe skitten. I haynes står det at jeg må dra til toppdekselskruene med 10nm, hvor viktig er dette? Noen sier de aldri har gjort det og aldri fått problemer med det.

Bilder kommer når jeg får tak i ixusen

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg mekket litt. Fått skrudd på den nye batteripolskoen, skrudd på toppdekselet og dyttet på plass sikringsboksen.

Kan jeg bruke opp den gamle toppdekselpakningen? Den passet helt fint enda, og var ikke noe skitten. I haynes står det at jeg må dra til toppdekselskruene med 10nm, hvor viktig er dette? Noen sier de aldri har gjort det og aldri fått problemer med det.

Bilder kommer når jeg får tak i ixusen

Om pakninga ser hel og fin ut kan du godt bruke den opp igjen. Bare pass på at du får den skikkelig på. Det står mye rart i Haynes, masse feil også. Jeg bruker å skru til disse slik at jeg kjenner at der er skikkelig motstand. 10NM er veldig lite egentlig. Bare stram til det sier stopp du. Ikke begynn å bruk skikkelig muskler. :)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kom MR Simba med nytt glass til lykta mi som ble knust med et uhell forrige uke.

Motorrommet begynner å komme seg, og om jeg får makket meg sammen til å montere alle speedometerdelene sammen igjen så er det ikke lenge til bilen er kjørbar. Vurderer sterkt å skifte olje først også.

MEN, det er et par ting jeg har lyst på:

-Gjennomsiktig kamakseldrev-cover. Noen som har en liten anelse om hvor jeg kan få tak i noe slikt? Det ser SLIK ut for de som måtte lure.

-Lexuslykter (helst med svart backing).

-Masse penger så jeg blir ferdig.

Marius kom og tok noen bilder av motorrommet i dag, så dere kan få se litt senere.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TEASER

01.jpg

Slik ser det ut akkurat nå, dette er vel halvferdig.

Skal ha flere blå og svarte detaljer og slikt.

Info:

- Bildet er tatt av Marius, som sagt.

- Pluggledningene er ikke koblet på fordi jeg har ikke greaset de enda.

- Oljelokket skal lakkes litt først

- Jeg vet at ledningene kunne vært bedre festet til polen

- Kamakseldrev-coveret er ikke festet enda

- Filteret er festet provisorisk i underkant

- etc

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er endelig en kvist av lys i det jeg tror er en ende i denne tunellen. Iallefall for første fase.

I dag kom senkesettet mitt også, jeg må bare stå opp så og pelle meg bort på postkontoret og hente det. Lurer på om jeg skal tørre å montere det selv, jeg er tross alt ikke noen mekaniker.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny toppdekselpakning er å anbefale, da den du har er trykket sammen etter første montering. Noe som kan ende med dårlig pakning, lekkasjer osv. Den koster ikke rare greiene heller.

Toppdekselet skal vel skrus med 7Nm og deretter 10Nm om jeg ikke tar helt feil.

Og man bør følge en viss rekkefølge så ikke pakningen sklir ut på noen av sidene, og at man få ett jevnt trykk over hele pakningen, og ikke litt her og der.

Og senkesettet burde ikke være noe problem, er ikke noen mekaniker selv, men knakk av noen bolter, og likevel fikk jeg fikset det selv :D Så alt går, bare man har tolmodighet.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det med toppdekselpakningen, jeg får bli ferdig med bilen og kjøre de 3/4 kilometerene ut til ford og kjøpe ei ny ei med de. Det går an, sant? Det vil ikke begynne å lekke med en gang?

Skal også huske på det med krysstrammingen slik at det blir jevnt og fint.

2 venner av meg (Ragua og Marius) har allerede meldt seg frivillig til å hjelpe meg med demperene, så dette kan bli spennende.

Ser for meg en artig bildepost om noen dager :p

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over det med toppdekselpakningen, jeg får bli ferdig med bilen og kjøre de 3/4 kilometerene ut til ford og kjøpe ei ny ei med de. Det går an, sant? Det vil ikke begynne å lekke med en gang?

Skal også huske på det med krysstrammingen slik at det blir jevnt og fint.

2 venner av meg (Ragua og Marius) har allerede meldt seg frivillig til å hjelpe meg med demperene, så dette kan bli spennende.

Ser for meg en artig bildepost om noen dager :p

JA, 3-4 kilometer går greit, og om det skulle lekke vil det nok være minimalt.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider