Gå til innhold

Motor "lugger" ved akselerasjon?

Ranger emnet

Storfe_

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kort "forhistorie":

Kjøpte bilen, en Mistubishi Lancer, 1.3, 95' for litt over et år siden, gått som ei klokke siden, brukt litt olje, hadde litt slitt clutch. Byttet for 2-3 måneder siden clutch, simringer foran (2 stk) og registerreim. (Dette ble gjort av meg og en kamerat).

Etter dette gikk bilen fint i ca 2 måneder, brukte ikke lenger olje etter simring-byttet.

Plutselig en morgen i ca 20 minus så lugget bilen mye under akselerasjon, men kun ved hardt gasspådrag, ved veeldig rolig gasspådrag gikk den greit. "Luggingen" oppleves ved at bilen rister og drar nesten ikke på i det hele tatt, plutselig kan den slippe litt, så kommer det igjen. Dette varte i 3-4 minutter, så forsvant det, og jeg tenkte ikke noe mer over det, bilen gikk fint igjen. Nå, et par uker senere har det kommet igjen, og nå kommer det hver gang bilen er kald (fuktig?). Forsvinner etter en liten stund etter at bilen blir varm. Etter en tur gjennom vaskehallen var det tilbake, før det forsvant etter litt igjen.

Kan ikke helt se sammenhengen mellom dette og det som ble gjort på motoren/clutch for et par måneder siden, har en følelse av at det kanskje har noe med fukt en plass å gjøre, eller problemer med bensintilførsel?

Luggingen er såpass kraftig at det er bortimot umulig å akselere når det oppstår, man må bare ta det ekstremt rolig med gassen.

Noen ideer på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har en 240, og da jeg drar litt på med den, og gir flatt så hender det at den lugger 1 liten gang, også går den greit.. Lurer fært på hva dette kan være, kanskje noe av det samme? Virker som den drukner med bensin kanskje pga en feil fyring, tviler på at det er noe sprekk i fordeleren, for den går ellers som en klokke.. :)

Dette gjelder i tørt og fint sommer vær også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket pluggene, men vet ikke helt om det har noe med det å gjøre, siden problemet kommer og går.

Fukt i fordeleren tenkte jeg på selv, så det blir vel å ta av lokket det og la den tørke litt. I dag var det sol og greier, hadde ingen problemer, så det virker fukt-relatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider