Gå til innhold

Service på galant GTI-16V? Og andre spm.


El_diablo

Anbefalte innlegg

Hva er service intervallene på en gammel galant GTI-16V, hvis en skal gå etter boken? Har ikke noe instruksjonsbok eller servicehefte liggende i bilen. Når er det reg. reim osv skal byttes? Hvor lang tid pleier det å gå før f.esk toppakningen ryker? Hva er svakheten til 4g63 motoren? Hva er motoren laget i? Andre ting om motor osv som er kjekt eller viktig å få med? Omtrent enste jeg vet er at det er en Doch (Dobbel overliggende kam) med 16 ventiler og at det er en ECI multi maskin. Flere innsprøytningsdyser, kort beskrevet...

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreimas levetid:

Har ikke boka her, men er ganske sikker på at det er regreimskifte på 80-100k

Hvis bilen din nærmer seg 200k og du ikke vet om den er skiftet, skift den :)

 

Hva som går i stykker:

Det jeg har sett som største problemet på disse motorene er ventil-løfterene som begynner å klappre.

Utover det så tror jeg det i hovedsak er (gummi-) pakninger som må byttes (toppdekselpakning osv)

 

Kjekt å vite:

Bytte av registerreim med motoren i bilen er *grisetrangt*

Boltene til drivakselfestet i blokka kan ryke, for å reparert det må man nesten ha motoren ut.

Når du har av registerreima bør du vurdere om vannpumpa bør skiftes (Siden kjøleveske på regreima (når vannpumpa begynner å lekke) betyr at regreima må skiftes igjen)

 

Sikkert flere punkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært igjennom reg.reims skifte nå to ganger på bilene mine..

 

En liten fordel hvis bilen din har gått mer enn 200k og du skal skifte reg reim, så burde du skifte Simringer, disse er ikke billige, men skifter du dem ikke, så kal du risikere at motoren begynne å lekke.. Simring på Veiva, kamdreva, oljepumpa o.s.v er et must.. Vannpumpe er heller ikke dumt å bytte..

 

For all del, skift reima før det er for sent og du ikke vet hvor lenge siden den er skiftet !

 

For å gjøre det selv burde du ha tilgang på endel verktøy bla. momentnøkkel og luftverktøy ( fordi noen av boltene sitter ganske godt kan man si =)

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har gått 170.000 km. Mener å ha hørt at de skal skiftes hver 60.000 km. Det har hvertfall eieren som hadde bilen min før meg gjort. Så min reim er byttet på 120.000 km sist. Så jeg vil bare forhøre meg da det nærmer seg. Han sa også at han hadde kjørt 4/5000 km over sist gang og da hadde reimen røket. Heldigvis hadde det ikke skjedd noen skade. De demonterte og sjekket "alt". Hvis ikke han bare tok den tidligere for å safe at den ikke skulle ryker igjen? Altså å ta den på 60 i stdet for 80?

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har verksted boka på det, og der står det 2.5time for kun bytte reg reim, alt det andre kommer i tilegg.. regner med at de fort bruker 1dag !

 

Så reg. reim bytte har jeg hørt koster fra mellom 6000 og oppover.. (bare reima uten alt det andre du BURDE/må bytte i tilegg f.eks vannpumpe og simringer)

 

Hehe, nå har jeg bytta 2reg. reimer på galant GTI, og jeg vet hvor mye arbeid det er..

 

Hehe, kanskje jeg skulle begynt å ta må meg å bytte.. nå kan jeg det, og vet hva som skal til.. hehe, eller nei, det er så mye arbeid at det orker jeg ikke =) Hehe

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag for alt jeg mener du behøver å bytte, værtfall for et verksted som har lite kjennskap til bytta av ting på denne bilen ( Ruller ikke så mange GTI'r i lande akkurat )

 

Kan jo prøve å få skannet inn den sida i fra verksted håndboka, så skal du få se hva jeg snakker om =)

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag for alt jeg mener du behøver å bytte, værtfall for et verksted som har lite kjennskap til bytta av ting på denne bilen ( Ruller ikke så mange GTI'r i lande akkurat )

 

Kan jo prøve å få skannet inn den sida i fra verksted håndboka, så skal du få se hva jeg snakker om =)

 

Ja, det kunne ha vært fint hvis du orket. :)

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den vanlige 2-literen er det 90 000 km intervaller i følge den service-boka jeg hadde. Sevice hver 15 000 km

 

DOCH 16V motoren er mer ømfintlig og har kortere service intervall pga den er tatt mer effekt ut av, har flere beveglige deler som drives og utsettes derfor for større påkjenninger. Derfor koster det å være kar. Så 60 på 16V mot 90 på 8V høres riktig ut.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk underhåll för Galant 2000 Doch, Colt, Lancer och Space Wagon:

 

Punkt 15 Byt ut motorens transmissionsrem (Kamaxelrem) Service-intervall= 100 (strâcka i 1000-tal kilometer)

Vid hårt bruk: Oftare

 

Er det som står i Serviceheftet for en '89 Galant Dynamic-4 (GTi-4x4)

 

Hva man bør gjøre i praksis er vel opp til hver enkelt.

Det som er relativt enkelt er å skru av toppen av kamremsdekselet og se på selve reima, ser den frynsete ut--> skift den...

(har ikke gjort det på min, men på f.eks Ford 16V er det veldig enkelt, 2 skruer.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår