Gå til innhold

Forskjellig dekkdim foran/bak... Lovlig?

Ranger emnet

Finepix

Anbefalte innlegg

Så jeg har ikke lov til å kjøre med piggdekk som jeg har dratt ut piggen på forran (175/50/14) og Sommerdekk bak 205/45-17??

Dette er litt midlertidig.

Kan jeg få bot for dette??

vet ikke åssn det er på sommerdekk, men i motsatt tilfelle, altså på vinteren, så er det ikke tillatt med feks pigg bak og piggfritt framme..

uansett så er det lov og bruke piggdekk uten pigg på sommeren hvis mønsterdybden er over 1.6mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke åssn det er på sommerdekk, men i motsatt tilfelle, altså på vinteren, så er det ikke tillatt med feks pigg bak og piggfritt framme..

uansett så er det lov og bruke piggdekk uten pigg på sommeren hvis mønsterdybden er over 1.6mm

det er 3mm på vinterdekk,selv om di brukes på sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke slik at drivhjulene (eller de hjulene speedometeret går på) må være std-dimensjon? resten gjør vel egentlig lite?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 3mm på vinterdekk,selv om di brukes på sommeren

nei det stemmer ikke :)

Der er anledning til å slite ut vinterdekkene på sommerføre selv om mønsterdybden på dekker er mindre enn 3 mm. Mønsterdybden må imidleretid være mer enn 1,6 mm

http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVartikkel-SVVartikkelFullVisningSide_1063969812839.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke slik at drivhjulene (eller de hjulene speedometeret går på) må være std-dimensjon? resten gjør vel egentlig lite?

Er vel samme hvordan dimensjonen er bare rulleomkretsen ikke er mer enn +- 5% (og dekk ikke tar i skjermbue med demper i bunnen. kan ikke skjønne det siden dekkene mine tar i skjermbuene bak på vinterstid, å vinterdekka har original dimensjon.)

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider