Gå til innhold

Ekstra batteri i en bil

Ranger emnet

Brille2k

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg sterio bak i bilen har stoore planer og lurer da litt på hvordan det skal være med ett eller flere batterier bak i bilen må det være lufting til dem og hvordan funker dette? Er det noen her som har noen bilder og hint om hvordan dette kan bygges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stereo ikke sterio :)

Ved bruk av et eller flere batterier må man skille dem fra hverandre når bilen er av. Siden alle batterier har forskjellig indre resistans, så vil batteriene lade ut hverandre visst dem ikke er adskilt. Bruk enten et skille relee eller en skille diode. Skille relee får man kjøpt på autod.no til en rimlig penge og ser sånn ut.

Lett å koble til et slikt relee. Bare spør viss det skulle være no :cool:

Batteriene kan være noe som heter gelebatterier. De tåler dype utladinger og trenger ikke lufting (som jeg veit da). Egner seg godt til bilstereo.

- 92 Audi S4 2.2 Turbo

x 98 Audi a4 Avant 1.8 TQBilstereo prosjektSolgt

x 90 Audi 90 coupe 2.3 Solgt

x 91 Lada samara 1.3 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bygge meg sterio bak i bilen har stoore planer og lurer da litt på hvordan det skal være med ett eller flere batterier bak i bilen må det være lufting til dem og hvordan funker dette? Er det noen her som har noen bilder og hint om hvordan dette kan bygges?

Visste at det her ville komme en del rare svar...

Når det gjelder batteritype, så bør du ha et batteri som ikke utvikler knallgass.

Ellers må du til å styre med lufting osv.

Da har vi to typer som er vanlige; "gele"-batterier og SLA (Sealed Lead Acid).

Av disse er SLA et klart bedre valg pga. måten det er laget på.

Dette er altså lukkede blybatterier som er helt vedlikeholdsfrie og som kan monteres akkurat i den retningen man skulle ønske.

Det er med andre ord batterier som er bedre egnet for bilstereo.

Eksempler på slike batterier er alle som lages av Hawker; Odyssey, Stinger, Genesis osv...

grandre:

Du er inne på noe, men det jeg selv har kommet frem til er at både skillediode og rele er for dårlige løsninger (for meg i hvert fall).

Diodene fører til et spenningsfall på rundt 0,5 V, sier de som lager dem i hvert fall, selv om en diode normalt gir et spenningsfal på 0,7 V.

Dette er uansett ikke ønskelig, så om man ikke da har justerbar regulator på dynamoen og kan skru denne opp litt, er det en uaktuell løsning.

Releene (også kalt batteriisolatorer) er kjent for å ikke holde, dvs disse må byttes ut etter hvert pga. at de ryker.

Dessuten finnes det ikke skillerele som er stort nok for meg :rolleyes:

Uansett skal jeg ha en løsning som gjør at jeg kan skille batteriene når bilen vil stå ubrukt i lengre perioder.

En mulighet er å bruke sllike brytere som de bruker på båter til å koble av/til batterier eller evt. velge enten batteri 1, 2, 3...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje for å bryte inn i tråden,men fikk tak i ett Maxxxima batteri her en dag...trur d sku være ganske bra..men d va ikkje gele typen,men i bare lurte på om d sku gå fint å bruke te bilstereo d au?=)

Det går nok fint, men med mindre det er et 900 DC vil du ta livet av det ganske fort om du spiller mye musikk uten motoren i gang.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Eksempler på slike batterier er alle som lages av Hawker; Odyssey, Stinger, Genesis osv...

Litt OT

Alle de leverandørene du nevner her er èn og samme fabrikken :rolleyes: Og alle de batteriene er såkalt AGM, absorberende glass matte teknologi.

Nå til saken,

Disse batteriene må ikke sammenlignes med Optima, Maxxima osv. MRG er absolutt det beste valget for bilstereo og kombinerer karakteristikker til to separate batterier. Det tåler syklisk drift samtidig som det innehar ekstrem startytelse. Et typisk startbatteri kan gjøre en av delene men ikke begge.

Edit: Det skal være AGM er det absolutt beste valget.....Trykkleif:)

Autod.no kjører veldig bra kampanjer på disse batteriene nå:)

Mvh

Pål B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT

Alle de leverandørene du nevner her er èn og samme fabrikken :rolleyes: Og alle de batteriene er såkalt AGM, absorberende glass matte teknologi.

Nå til saken,

Disse batteriene må ikke sammenlignes med Optima, Maxxima osv. MRG er absolutt det beste valget for bilstereo og kombinerer karakteristikker til to separate batterier. Det tåler syklisk drift samtidig som det innehar ekstrem startytelse. Et typisk startbatteri kan gjøre en av delene men ikke begge.

Autod.no kjører veldig bra kampanjer på disse batteriene nå:)

Mvh

Pål B

Hmm....

Les setningen en gang til du, så ser du gjerne at jeg skrev at alle sammen produseres av Hawker ;)

Du kan jo prøve å komme her og si at Optima og Maxxima er bedre enn Hawker sine. Den må du nok lenger ut på landet med :D

Disse batteriene kombinerer også syklisk drift og har enda mer ekstrem "startytelese" enn både Optima og Maxxima.

Det er jo ikke uten grunn at Hawker har utviklet batteriene for det amerikanske forsvaret.

Kan jo alltids ta en sammenligning mellom noen av disse batteriene, Optima Yellowtop, Exide Maxxima 900DC, Odyssey PC1200 og Odyssey PC1700.

PC1200 veier et par kilo mindre enn Yellowtop, og er en god del mindre i størrelse. PC1700 er noe større.

Størrelse:

Yellowtop: 530in3

Maxxima: 555in3

PC1200: 390in3

PC1700: 600in3

Kapasitet:

Yellowtop: 55Ah (målt til 47,6Ah)

Maxxima: 50 (målt til 38,8Ah)

PC1200: 40Ah

PC1700: 70Ah

Her er forskjellen delvis pga. størrelsen...

CCA (max strøm ved -18 grader C):

Yellowtop: 750A

Maxxima: 750A

PC1200: 550A

PC1700: 875A

CA (max strøm ved 0 grader C):

Yellowtop: 870A

Maxxima: ?

PC1200: 725A

PC1700: 1175A

Max:

Yellowtop: ?

Maxxima: 900A

PC1200: 1200A

PC1700: 1700A

ESR (indre resistans, MEGET viktig at den er så lav som mulig):

Yellowtop: 2,8mOhm (målt 2,86mOhm)

Maxxima: ? (målt 2,60mOhm)

PC1200: 4,5mOhm

PC1700: 3,5mOhm (målt 2,32mOhm)

Gidder ikke ta mer nå.

I forhold til størrelse knuser med andre ord PC1700 alle de andre...

PC1200 henger godt med til å være rett over halvparten så stort.

Get the point??

Joda jeg vet at prisen varierer ganske mye mellom disse batteriene, men det var teknologien det var snakk om.

:peace:

Sorry for delvis OT!

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å komme her og si at Optima og Maxxima er bedre enn Hawker sine. Den må du nok lenger ut på landet med :D

Jeg leste nok litt fort der ja:) Men kanskje du også bør lese litt saktere? Jeg poengterte att Hawker, Ody, Stinger osv er langt bedre enn optima og maxxima, ikke omvendt. Jeg har solgt Hawker batterier i 3år og vet alt om hva de er gode for:)

Mvh

Pål B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nok litt fort der ja:) Men kanskje du også bør lese litt saktere? Jeg poengterte att Hawker, Ody, Stinger osv er langt bedre enn optima og maxxima, ikke omvendt. Jeg har solgt Hawker batterier i 3år og vet alt om hva de er gode for:)

Mvh

Pål B

OK, da er vi jo enige da...

Men tror ikke det var mange som forstod det slik du skrev det i hvert fall.

Du kunne jo i hvert fall forklart hva MRG er?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden dere nevner "beste" valg, hva er pris forskjelleng? og hvorfor skal egentlig ikke en Optima Red/Yellow være bra nok? bare lurer på det. ;-)

Prisene varierer jo veldig...

YellowTop og Maxxima får man vel for rundt 2000,-, kanskje noe under.

Odyssey trenger ikke koste så mye mer om man bare hører med rette folkene ;)

Det er ingen, i hvert fall ikke jeg, som har sagt at Optima ikke er bra nok!

De holder fint til mer normale anlegg...

Men et Yellow/Red Top vil tømmes ganske fort om man har en forsterker eller to som suger til seg 100-200A eller mer ved spilling av høy musikk.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, da er vi enig... begynte å lure litt siden jeg har hatt en Yellow Topp i snart 5 år og aldri noe problem... med alle de "ulempene" dere nevnte... :rolleyes: jeg pleier å ladde den ut i ny og ne så den ikke "skjemes bort" med for "mye oppladning" :) En viktig detalje som de fleste glemmer er faktisk viktigheten av å ha riktig ladespenning til Otima /gele batterier... ved for lav spenning blir de fortere dårlig... :titties:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider