Gå til innhold

Ekstra batteri i en bil

Ranger emnet

Brille2k

Anbefalte innlegg

okei, da er vi enig... begynte å lure litt siden jeg har hatt en Yellow Topp i snart 5 år og aldri noe problem... med alle de "ulempene" dere nevnte... :rolleyes: jeg pleier å ladde den ut i ny og ne så den ikke "skjemes bort" med for "mye oppladning" :) En viktig detalje som de fleste glemmer er faktisk viktigheten av å ha riktig ladespenning til Otima /gele batterier... ved for lav spenning blir de fortere dårlig... :titties:

Bruker selv Maxxima og er strålende fornøyd med det :)

Har hatt PC1700 også, det tok jeg rimelig fort knekken på ja. (Fikk Maxxima istedet)

Så alle har vel hver sine erfaringer med batterier, og alt til sitt bruk :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

okei, da er vi enig... begynte å lure litt siden jeg har hatt en Yellow Topp i snart 5 år og aldri noe problem... med alle de "ulempene" dere nevnte... :rolleyes: jeg pleier å ladde den ut i ny og ne så den ikke "skjemes bort" med for "mye oppladning" :) En viktig detalje som de fleste glemmer er faktisk viktigheten av å ha riktig ladespenning til Otima /gele batterier... ved for lav spenning blir de fortere dårlig... :titties:

Jepp, sant det...

Disse batteriene bør helst lades ved 14,7V!

En annen ting jeg ikke tok med i natt er at om Optima overlades, vil det danne en gass som er brannfarlig.

Denne gassen stiger ut hull på toppen av batteriene. Derfor må også disse batteriene ha lufting.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på å få delt batteriene fra hverandre...

Går d ann å:

1. Bare en helt vanlig bryter i dashen som brytter forbindelsen mellom batteriene??

2. Koble d "gjennom" tenningen slik at når tennigen r slått av så r batteriene koblet fra hvernadre og mottsatt??

Og vil d da være mulig å kunne koble alt av anlegg til battreier/ene bak slik at man kan spille musikk selv når motoren r av uten å tenke på om startbattri skal bli flat??

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på å få delt batteriene fra hverandre...

Går d ann å:

1. Bare en helt vanlig bryter i dashen som brytter forbindelsen mellom batteriene??

2. Koble d "gjennom" tenningen slik at når tennigen r slått av så r batteriene koblet fra hvernadre og mottsatt??

Og vil d da være mulig å kunne koble alt av anlegg til battreier/ene bak slik at man kan spille musikk selv når motoren r av uten å tenke på om startbattri skal bli flat??

Jeg sitter for øyeblikket og tenker på akkurat det samme.

1. Nei! Du må ha en bryter som tåler den store strømmen som vil gå gjennom den... F.eks. en batteribryter beregnet for marine eller "race-switch".

2. Da må du ha en isolator.

Jeg tror at jeg kommer til å kjøpe en bryter som tåler 250A kontinuerlig (pga. dynamo på 240A). Denne kan jo faktisk plasseres under baksetet. Så da er det bare å vippe opp og koble ut om man har planer om å spille en del uten lading.

Du har vel original dynamo, så da får du brytere som er en del mindre og sikkert får god plass et sted i dashen.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på en ting:

pleier dere å stå lenge av gange og spille så høyt at baterien tømmes i løpet av 1-2 times tid?? før brukte jeg først skyllediode og seinere relee. men nå bruker jeg egentlig ikke noe mellom den, og av og til så spiller jeg i flere timer med moderat volum og aldri noe prøblem med å starte, hadde jeg spilte noe høyere så hadde nabone klaget... hadde for inntil en uke siden: ZX450 + ZX350 + 2xM100 men brukte mest strøm når Adcom drev bassene (9amper i hvilestrøm), bilen brukes nesten hverdag og kjøres til sammen 20 minutter...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i går ble min drøm om å bygge heftig med stereo i mon golf ødelagt da den plutselig begynnte å fuske så da må jeg bruke penga på ny motor i stede da det er nesten umulig å få tak i billige deler til min 1989 1,3 l motor hehe siden dette er en bil som kunn er impotert til norge! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Angånde stor bryter, og dashbordmontering.

Kan man ikke bruke et relè istedenfor, og ha en liten, søt bryter på dashen, som styrer en større bryter som kan være under setet, på taket, i tilhengeren eller whatever?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angånde stor bryter, og dashbordmontering.

Kan man ikke bruke et relè istedenfor, og ha en liten, søt bryter på dashen, som styrer en større bryter som kan være under setet, på taket, i tilhengeren eller whatever?

Bra sagt - tenkte d samme selv - dem må vel være mulig????????????????

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det an. Hvoran ellers tror du bedrifter starter enorme motorere på mange tusen kilowatt med en liten grønn bryter?

Er bare snakk om å finne et rele sm tar stor nok strøm, og kabel.

Sant, sant....

(Kansjke tenke seg om før man sier noe neste gang)

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Bare å stikke en tur på nettet det, så finner du noe :)

http://www.elfa.se f.eks, de har sikkert noe

Edit:

Det største jeg fant var 100 ampere, 1 polt.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2016736.htm

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Har lest med stor interesse denne topicen men har et lite spørsmål:

Skal bruke 2stk Zapco 4.0 og det skal komme 1stk Zapco 9.0XD og har fått tilbud om å kjøpe disse batteriene:

Batterie Typ Banner G 31

Nennspannung (V) 12

Kapazität (K 20 Ah) 80

Kalteprüfstrom CCA-18 (A) 975

RC (min.) 180

Max. Länge (mm) 325

Max. Breite (mm) 165

Max. Kastenhöhe (mm) 205

Max. Gesamthöhe (mm) 238

Bodenleiste

Anschlußpol

Bemerkung Mittelpol/mid terminal

Produktvariante Yellow Top (Optima)

disse får jeg til rundt 1200-1300 + mva pr stk, tenkte meg 2 sånne, eller om jeg skulle gå for 1stk Odessey 1700 batteri, det vil jo bli rundt samme prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider