Gå til innhold

Støydemping

Ranger emnet


Jokek

Anbefalte innlegg

Noen som har støydempet sin bil? Jeg må bygge nye dørsider på bilen uansett, og tenkte i så henseende å støydempe alle dørene med noe asfaltmatter med det samme jeg har alt demontert.

 

Det finnes no dynamat-greier http://www.dynamat.com/ for formålet, men egentlig tror jeg det er bare tull å kjøpe noe slikt. Dyrt var det iallefall. Det finnes vel noen firma som er spesialisert på støydemping i Norge og selger billige matter i stor skala for vogntog og industri. Mekonomen selger vel no greier også.

 

Hvilken effekt vil det ha å dempe dørene med asfaltmatter og gørr-spray?

 

Er det noe poeng i å dempe gulvet? Tar vel en helg bare å demontere og montere alt. Hadde vært greit å dempe torpedoveggen men det er jo litt vanskelig å komme til.

 

Kom med erfaringer/linker/priser.

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du får jo lavere lyd da, men også mer vekt (altså tregere aks, mer forbruk, dårligere veiholdning osv), men det er jo ganske effektivt for ådempe lyd med asfalt.

 

Hvis du ikke tar bunnen, så vil det bli.. spesielt å kjøre på f.eks grusveier (du vil høre hver stein som spruter opp i bunnen), så denne ville jeg tatt om jeg ville bli kvitt lyd.

 

Ta hjulbuene bak og fremme med litt asfalt (trenger ikke nødvendigvis å være heldekkende), og mellomaksel-tunnellen. Torpedoveggen er ikke så nøye. Jeg har ikke støydemping der originalt engang.. Men i gjengjeld så har jeg TYKT teppe da, som demper kraftig (har faktisk ikke asfaltplate i bunnen, kun det tykkke teppet!).

 

Og ikke ta dette på om du planlegger å fjerne det. Det er sinnsykt slit å fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har støydempet GT-R'en min med asfaltmatter (se bildeserie på side 3 på hjemmesiden min: http://www.sounddomain.com/id/norway24 ), og det funker veldig bra det. Har brukt 4mm asfaltmatter fra CD Cardic i gulv, og Dynamat i resten av bilen, som dører, bagasjerom, torpedovegg og sidepanel bak. Dynamat'en er mye tynnere og mye lettere å jobbe med, kan bøyes og formes selv når den er helt kald, i motsetning til asfaltmatter som knekker hvis du prøver å bøye dem uten å varme dem først.

 

Brukte 1 lag Dynamat i bagasjerom, 2 lag i sidepanel bak og inni dørene, utenom rett bak der dørhøyttalerene står, der er det 4 lag..

Haakon O.

 

90 Eunos Cosmo 20B Type-S

88 Mitsu Colt dB-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at du brukte ca 25 kg dempemateriale. (på siden til The mazda' ). Blir jo ikke allverdens "prestanda-dødare" det. Så det burde de fleste kunne tåle. Kompenseres evt med litt færre burgere ;)

 

Spørsmålet blir jo selvsagt: Hjelper det ? Er det merkbar forskjell på støy i kupeen ? Tenker ikke på fordelen dette gir for stereo'n, men støy fra hjul/motor/underlag etc

 

Er det verdt det om man ikke skal bygge anlegg ?

 

:)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er best å begynne med dørene, da dette vil gi størst effekt. Det er en asfaltmatte der inne fra før, men om jeg likevel skal åpne opp, kan jeg jo likegjerne slenge i litt ekstra asfaltdempemateriale og gørr-spray.

 

Vekten vil jo ikke ha så mye å si for min del om dette har stor effekt. Hvor lønner det seg å bruke filtmatter? Ser at Biltema har noen greier i filt, men de er jo veldig tykke og tviler på at jeg får klemt en sånn 30mm greie inn mellom varmeapparatet og torpedoveggen uansett.

 

Å dempe gulvet tror jeg er uaktuelt i første omgang.

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Det gir enorm forskjell. Uten støydemping, så vil du, som jeg sa tidligere, høre hver minste stein, kongle, og alt det andre du kjører over GODT. Ta deg en tur med en rallybil el, bare kjør rolig på en grusvei, så skjønner du hva jeg mener.

 

 

Mener Integra Type R ikke har støydemping originalt engang?

 

Det virker som om du tror bilen ikke har støydemping ifra før her egentlig :) Han snakker vel om en orginalbil, som skal dempes YTTERLIGERE, ikke en rallybil som skal "forvandles" til bilstereo demo bil :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

 

Det virker som om du tror bilen ikke har støydemping ifra før her egentlig :) Han snakker vel om en orginalbil, som skal dempes YTTERLIGERE, ikke en rallybil som skal "forvandles" til bilstereo demo bil :D

 

 

Sånn sett... Hadde intrykk av at bilen var rustsveiset eller noe sånt, og at det ikke var noe støydemping overhodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår