Hot Rod Skrevet April 20, 2005 Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Når jeg skal ha motor til rod-prosjektet vil jeg ha så "ny" motor som mulig. Chevrolet 350 V8, billig, ikke ihjelskrudd, ikke med "ukjent innhold", pent brukt så den klarer seg til å begynne med uten særlige oppgraderinger, og at den er et bra utgangspunkt for senere trimming. En motor nyere enn 1986 gjør også at jeg slipper å bytte svinghjul for å tilpasse en 6 trinns T56 manuell kasse til den. Da tenkte jeg på en TBI motor fra rundt 1990 og å bygge om denne til forgasser for å unngå mye elektronikk, og forenkle senere trimming. Har fått opplyst at TBI motorer mangler uttak/innfesting til mekanisk drivstoffpumpe, fordi disse motorene har elektrisk drivstoffpumpe i selve bensintanken. Har også hørt at dette er realtivt kurant å endre. Er det korrekt? Hva gjør man da? Installerer man en el. bensinpumpe i tanken da også, men en som er tilpasset mengden forgasseren trenger, eller bygger man om motoren slik at en mekansk bensinpumpen kan moteres "på gamlemåten"? Er det andre ting man må ta hensyn til ved ombygging fra TBI til forgasser? Er det noe som tilsier at denne planen er dum? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BOWTIE Skrevet April 20, 2005 Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Bør være ganske enkelt å bytte fra TBI til forgasser.. Utenom forgasser og innsug må du ha en fordeler som ikke er computer-styrt. Hvis motoren ikke har hull for mekanisk bensinpumpe, kan du bare bruke en elektrisk pumpe ( i eller utenfor tanken) og en bensintrykksregulator foran forgasser’n for å justere trykket til rundt 5-7 PSI. Bør muligens da ha returslage tilbake til tanken.. En liten ordre til Summitracing så er alt i boks ;) Siter So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2? "Why is it a pair of panties but just one bra?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Ok, så jeg må i første omgang ha nytt innsug og forgasser. Hvis jeg tenker fremover og videre planer for motoren, la oss is max 400hkr. Kanskje et stroker kit? Er det et innsug og en forgasser jeg kan kjøpe som vil duge på originalmotoren både før og etter at den er trimmet? Da slipper jeg å kjøpe samme greiene en gang til senere. Den elektriske bensinpumpa som formodentlig sitter i tanken på bilen motoren hentes fra, er det verdt bryet å be om å få med den? Eller er dette billige greier som er ok å ha nytt? Har det i det hele tatt noe verdi for meg å få med innsug, TBI forgasser og fordeler dersom jeg uansett skal bygge om? Sparer jo noen kilo i vekt dersom de ikke sendes med. Samme med dynamo og eksosmanifoiler, servopumpe (skal ikke ha servostyring på rodden.) Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BOWTIE Skrevet April 20, 2005 Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Stroker kit er ikke dumt…Velger du et fra Scat eller Eagle er de vel forholdsvis ”rimelige”. Er jo ”Made in China machined in USA” men skal være bra de, er jo mange som bruker de. Skal du ha et 100% US made fra f.eks Callies eller Lunati er det sikkert dobbelt pris.. Av innsug og forgassere er det jo masse å velge i, f.eks Edelbrock PerformerRPM , Edelbrock Performer, Wieand Stealth. En forgasser rundt 650-700 CFM burde vel fungere på både trimma og utrimma. Når det gjelder bensinpumpa tror jeg at jeg ville ha kjøpt en ny som har større kapasitet (GPH) enn den orginale så har du nok kapasitet selv med trimming. Har du mulighet til å kjøpe motor uten det orginale TBI innsuget, throttlebody’en og fordeleren er jo det penger spart, får jo ikke brukt det allikevel… Siter So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2? "Why is it a pair of panties but just one bra?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevelle_68 Skrevet April 20, 2005 Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Kjøpte meg eletrisk bensin pumpe på Ebay for en måne sida. Holley type blå, med filter og regulatur. Den er go som ny. Betalte ca. 1400kr alt ink. levert på døra. Dette må da også vere et godt alternativ for deg :) Siter -97 BMW 525tds Touring (E-39) -80 Chevy Cparice stv SBC350-TH350 -88 Ford Escort Cab 1.6xr3i -68 Chevelle 2D HT BBC439-TH400 -81 Opel Commodore 2.5E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Takker for innspillene her! Så var det innsug. Hva er forskjellen (bortsett fra pris!) på Edelbrock performer RPM og Edelbrock Airgap RPM? Skjønner at de et noe med kaldere luft osv, men er det merkbar forskjell? Vil begge egne seg både på standardmotoren og på en noe mer trimmet motor? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevelle_68 Skrevet April 20, 2005 Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Vist du har muliheten å få kjøpt siste Engine Masters(vol 8), So er der en test på akurat dette her. Dei har testa div. edelbrock innsug på en chevy 355. Når det gjelder dei to innsuga du tenke på. So er det minimalt med forskjel på efekt, men der vil vell alltids ver nokre få hesta og moment meir å hente på rpm airgap. Siter -97 BMW 525tds Touring (E-39) -80 Chevy Cparice stv SBC350-TH350 -88 Ford Escort Cab 1.6xr3i -68 Chevelle 2D HT BBC439-TH400 -81 Opel Commodore 2.5E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ice3d Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Bør være ganske enkelt å bytte fra TBI til forgasser.. Utenom forgasser og innsug må du ha en fordeler som ikke er computer-styrt. Hvis motoren ikke har hull for mekanisk bensinpumpe, kan du bare bruke en elektrisk pumpe ( i eller utenfor tanken) og en bensintrykksregulator foran forgasser’n for å justere trykket til rundt 5-7 PSI. Bør muligens da ha returslage tilbake til tanken.. Returslange har du jo uansett hvilken type insprøytning du har. BTW så er trykket i min bensinpumpe, som mater en 3L EFI, ca 1bar. En V8 har kansje rundt d dobbelte... Siter Go your own way! 87 Pontiac Firebird Trans Am 91 Chrysler Saratoga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BOWTIE Skrevet April 21, 2005 Rapporter Share Skrevet April 21, 2005 Returslange har du jo uansett hvilken type insprøytning du har. BTW så er trykket i min bensinpumpe, som mater en 3L EFI, ca 1bar. En V8 har kansje rundt d dobbelte... Retur slange på EFI er greit nok, men her er det snakk om forgasser. Det jeg mente var å montere returslange fra bensintrykksregulatoren selv om det ikke er EFI. 1bar er rundt 15PSI som er altfor mye for en forgassermotor.. Mulig jeg ikke skjønte helt hva du mente nå men… Siter So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2? "Why is it a pair of panties but just one bra?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.