Gå til innhold

slark i girspaken

Ranger emnet

B230ft

Anbefalte innlegg

Legg gjerne ut noen bilder, det jeg mente at jeg har ikke navna på alle delene i M47 kassa, så derfor kan ejg heller ikke si hva de heter. Jeg bare vet at det er mulig å få den tightere, men det beste er vel å kjøpe en M90 kasse :) mmmmm nam nam.

mvh Erik

her er et "dårlig" bilde men...

M47_hajakuvana2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

glem girkassa og alt det der.

Hvis man legger seg under bilen, og kikker opp like bak føste drivleddet til mellomakselen, så finner man bunnen av girspaken. Denne er full av plastforinger... bytt disse foringene, så skal ting bli vesentlig bedre har jeg hørt ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fatta ikke den helt..men det var ikke drit ment mot deg asså!! men mot rusti'en..

hehe...nei..det var ikke mot deg dette var rettet heller, men mot den tosken som ødelgger tråden..og siden du har 50 innlegg så tenkte jeg du var ny her og skulle bare nevne at dette er et godt forum:)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, lurer på hvem som ødelagte tråden, joda, de som gadd å svare på den kødde posten min så der ser dere hvor patetiske dere er doh notin

patetisk, ikke patetisk..vi betaler ihvertfall ikke bevist for rust på hjul! så tror kansje ikke du er den rette å dømme hvem som er patetiske å ikke!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

patetisk, ikke patetisk..vi betaler ihvertfall ikke bevist for rust på hjul! så tror kansje ikke du er den rette å dømme hvem som er patetiske å ikke!?

å så sint :rolleyes: heller brunt stål en svenskt stål, eg vet at bilen min ruster men eg har ikke noe problem med å gjøre noe med de, dere må jo innrømme at bilene deres ikke ser ut uansett hva dere gjør me de :fingers:

"No turboshit, just real power"

Trond E.

tree_86_gsi@hotmail.com

87 Kadett GSI 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GSI= huleboernes svart på GTI....hvorfor skal vi gutta som veit hva bil er for no kjøpe opel??? kjøper ikke rust, å ihvertfall ikke dritt! dvs....opel!

Paragrafer :rolleyes:

1§ Man skal ikke kjøpe dritt biler!

2§ Man skal ikke kjøpe rust!

3§ De som har en hetro leggning skal kjøre odentlig maskin! dvs.....alle merker uten om opel!

4§ Du har ikke peil på bil

kjør opel bil, vær homofil, kjør inn bak med et smil!

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paragrafer :rolleyes:

1§ Man skal ikke kjøpe dritt biler!

2§ Man skal ikke kjøpe rust!

3§ De som har en hetro leggning skal kjøre odentlig maskin! dvs.....alle merker uten om opel!

4§ Du har ikke peil på bil

kjør opel bil, vær homofil, kjør inn bak med et smil!

:roll: :titties:

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å så sint :rolleyes: heller brunt stål en svenskt stål, eg vet at bilen min ruster men eg har ikke noe problem med å gjøre noe med de, dere må jo innrømme at bilene deres ikke ser ut uansett hva dere gjør me de :fingers:

nårdu kjører pel håper jeg da for all del du vet hva du skal gjøre me rusta!! å at volvo'er ikke er fine? sier hvem? å hvorfor skulle påstanden gå innpå volvofolk!? finner du ikke på noe bedre enn "din bil er ikke fin uansett", så bør du la være å si noe i d hele tatt! det "vi" sier kan vi ihvertfall begrunne, å dokumentere(oi nytt ord)

menmen, du kjører jo opel...stakkar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

På M¤7 kassa sitter det flere bevegeloge punkter som kan forårsake slark og ukonkret giring. Dette er de 4 festene til sjaltestellet på girkassa, 4 gummiforinger (se bilde). Gummien blir fort slitt og du kan bevege loitt på sjalterstekllet for å se om det er noe bevegelse i gummiforingen i forhold til girkassa. Om det er det så borrer du rett og slett opp noen store skiver så de går utenpå avstandshylsa i foruingen og skrur til. Da blir gummiforingen satt i spenn uten at posisjonen til sjalterestellet flyttes. Det finne et sted til som lett kan forbedres og det er i bunnen av girspaken du sitter å girer med i bilen. På staget som kommer ut fra girkasdsa frem til girspaken sitter det to foringer, originalt fra volvo i messing, men disse har en tendens til å ryke. Nå kommer de i plat og koster ikke mer enn 100 lappen for to stykker.

Gjør du som beskrevet over er M47 kassa di så god som ny, om ikke drev og tannhjul er slitt i stykker.

dcdcd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh endelig noe helt konkret!dette har jeg venta lenge på! er det mulighet å komme til noe av dette uten å måtte ta ned kassen?hvis jeg fjerner den gummimansjetten rundt girspaken(den som er festet med 4bolter( kommer jeg til noe da?

Ja, du kommer til alt under bilen uten å skru løs girkassa. Men jeg trur du har misforstådt noe her. Det er ved de gummimasjettene du skal legge til skiver. Se bildet. De blanke skivene mot girakassa er borret ut så de går utenpå avstandshylsene som ligger inne i gummimansjettene. Dette trykker gummimansjettene sammene uten å forflytte posisjonene på sjalterstellet. Bunnen av girstanga di kommer du også greit til uten å ta ut girkassa. En lite unbrako på setteskruen i bunnen og ut med en metall hylse så har du messingforingene tilgjengelige.

Edit: Har merket av på bildet hvor forbedringspotensialet ligger. Bør være en smal sak og forstå nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå var det mye lettere å forstå!:) men da jeg as mansjett mente jeg den der gummi"kåpa" rundt girstanga inni kupeen.. men da går bilen på bukker til helga, så satser jeg på at alt går godt! husker ikke om du sa det eller ikke men dim på det jeg trenger av skiver?og nøkkler..? bare så jeg er sikker på forrhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider