Gå til innhold

slark i girspaken

Ranger emnet


B230ft

Anbefalte innlegg

Mener nøkkelstr er 17 el 19 på de 4 boltene i girkassa. Sette umbrakoene er liten, str 3 mm el no.. Bare universalt verktøy som trengs. Men de skivene må være STORE. De må dekke hele gummiforinga, så ikke gummien blir klemt forbi skiva kan du si. Og hullet i midten må borres opp til i hvert fall 10mm +. (15-16mm kanskje). Kjøp 4 stk av assorterte store skiver så er du sikra :D Husker jeg ikke hadde stor nok chuck på drillen min til å borre opp, så jeg måtte på jobben og ta noen über store skiver. Den skal stå i press, så det er ikke så viktig om hullet i skiva er noe større enn diameteren på avstandshylsa. Bare pass på at ikke skiva blir liggende i mellom hylsa og girkassa. Du skjønner det når du skrur på detta. Ta med det jeg skriver og les mens du skrur :) Blir nok bra :) KAn ikke gjøre så mye galt! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har vært under bilen nå å sett.."gir stellet"(om jeg kan kalle det det), den rammen som er festet med 4bolter i girkassen, den sitter fast og fint, men i overføringen fra stanga som kommer inn i kupeen, til akslingen som går inn girkassen, der var det mye slark. det var så mye dødgang at det så ikke ut som om det hadde vætr noe bedre da den var ny heler. tenkte jaffal å skru opp den skruen, å bare legge inn to smale skiver på hver side av "øye". satser på at dette vill gjøre jobben, for jeg greide ikke rikke særlig mye på den som går inn i girkassen, så tror resten er tight å fint..

 

tusen takk for hjelpen! det gjorde virkelig susen med det bilde:) lettere å forstå når du kan se det selv å ikke bare tolke en skriftlig forklaring!

 

takker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært under bilen nå, la inn en skive på ca. 2-3mm i ledde fra girstanga til staget som går inn i kassa..trodde og håpte på atd ette skulle hjelpe,men det gjorde d ikke!:( eneste jeg merka var at det va nesten som om girene lå litt nermere,og den glei letter i gir..veit ikke om dette kansje bare er innbillning elller hva det er,...er ihvrtfall like mye slark enda:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, bare hyggelig det. Forbedringene er nok ikke innbilling. Men om slarken fortsatt er der er det nok kassa di som synger på siste klassiske strofe.. Veit hvor hardt det kan være å ta farvell med kassa, men når du kommer over det er det kun 1 høvdings som skal til for å få adoptert ei ny :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo kan jo kansje virk sånn,men ettersom bilen ikke er gått mer enn 198k(dokumentert) og ble kjøpt ny av en som jobber på volvo, og han hade bilen helt frem til for 4-5 år siden da han skillte seg med kona,og hun overtok bilen.. er det mye styr å få tak i/få på en M46OD kasse da? hører de skal være noe bedre...skulle jo selvfølgelig lagt litt mer penger/arbeid å satt i M90,men tenker å ikke ha bilen mer enn et halvt år å litt til...så da er det ikke så aktuelt å legge for mye kroner i den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M46 er en OD kasse. Det er rett og slett en 4 treinnskasse med en attpåklatt :) Derfor kassa er kjent for å holde, 4 trinnsutgaven er den mest solide foruten M90 kassa. Det var M46 som kom originalt på 740turbo. Riktignok kom det en M46 utgave til turbo og en til std 740. Men utgangspunktet er en 4 trinnskasse. M46 er ikke noe mangelvare, men noe særlig mer enn ca 1000 ville jeg ikke gitt. M90 koster og krever tilpasning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ang shortshift så går det fint ann å lage det. Har gjort det på 740n min, med m46 kasse.

 

Ta ut stanga. Den sitter i en 4mm umbraco settskrue og en bolt på undersida av stanga samt en låsering på oversida (inni bilen).

Det du skal gjøre er å ta bort 1cm over kula og forlenge 1cm under kula. Få noen som kan å sveise til å gjøre det. Viktig at vinkelen på stanga beholdes.

 

Du må også bygge opp spakstellet slik at stanga ikke tar nedi gummikoblinga (hardy-skive) på kassa. (Tror det skal gå bra hvis du har m47).

Da bygger du ut de 2 nederste skruene med noen skiver, slik at spakstellet kommer høyere opp i bilen. Litt modifisdering av blekket på bilen måtte til for å få det til å bli perfekt.

 

Må passe på å gire pent, da alt går mye fortere i overføringa til kassa. Nye foringer rundt omkring er også lurt å bytte. Sitter to foringer og en oring nederst på stanga samt 1 gummiring og 1 plastring både over og under kula. Koster et par hundre kroner på volvo.

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M46 er en OD kasse. Det er rett og slett en 4 treinnskasse med en attpåklatt :) Derfor kassa er kjent for å holde, 4 trinnsutgaven er den mest solide foruten M90 kassa. Det var M46 som kom originalt på 740turbo. Riktignok kom det en M46 utgave til turbo og en til std 740. Men utgangspunktet er en 4 trinnskasse. M46 er ikke noe mangelvare, men noe særlig mer enn ca 1000 ville jeg ikke gitt. M90 koster og krever tilpasning.

M46P er vel turbokassen til 740. passer denne i 240 med 240'ens spakstell? er den noe sterkere enn den vanlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
M46P er vel turbokassen til 740. passer denne i 240 med 240'ens spakstell? er den noe sterkere enn den vanlige?

 

Ja, den passer over. Men som du sier må du ha spakstellet til 240. 740 har lengre spakstell enn 240. Ca5-6cm. Jeg har liggende M47 kasse og spakstell til 240 om noen er int.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår