Gå til innhold

Svinghjul til Opel 2.0 DOHC 16v

Ranger emnet

hallvarb

Anbefalte innlegg

Hvor mye kan man lette svinghjulet til en 88mod 2.0 DOHC 16v motoren? Noen som har et ferdig lettet og balansert til salgs?

Burde vel ikke lette mere enn 20-30% av vekta... Men det kommer ann på hvordan resten av oppsettet på motoren er. og så spørs det på hvor på svinghjulet det blir tatt av. sørg for å få balansert svinghulet skikkelig etterpå. Ikke bra med kast på noe som snurrer med ca 6000rpm...

Har et svinghjul som er letta rundt 50%. det er dreid ned maksimalt i ytterkant, og så er det dreiet av på baksiden. Men regner med at med det svinghjulet vil motoren min ikke gå på tomgang, og må holdes i gang med gassen. Stoppes med å kvale'n i gir ol. Men det her jo litt med komp og gjøre også.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel ikke lette mere enn 20-30% av vekta... Men det kommer ann på hvordan resten av oppsettet på motoren er. og så spørs det på hvor på svinghjulet det blir tatt av. sørg for å få balansert svinghulet skikkelig etterpå. Ikke bra med kast på noe som snurrer med ca 6000rpm...

Har et svinghjul som er letta rundt 50%. det er dreid ned maksimalt i ytterkant, og så er det dreiet av på baksiden. Men regner med at med det svinghjulet vil motoren min ikke gå på tomgang, og må holdes i gang med gassen. Stoppes med å kvale'n i gir ol. Men det her jo litt med komp og gjøre også.

Er det svinhjulet til salgs, pris og er det ballansert?

Kan jeg bruke det på en omega klutsj og girkasse???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det svinhjulet til salgs, pris og er det ballansert?

Kan jeg bruke det på en omega klutsj og girkasse???

Er nok ikke tilsalgs det. Skal nok bruke det selv. Det fulgte med en motor jeg kjøpte en gang. vet ikke om det er 100% avbalansert. skal ta å teste det i en slik dekkavbalanserer.. hehe.. Har sitti på en 2,4 CIH. veit ikke om svinghjula er lika på DOHC motorene og CIH motorene.

Her er et bilde av svinghjulet:

1871.jpg?22-04-

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei de svinghjula er nok ikke like...

cih er festa med 6 bolter til veiva, mens c20xe sitt er festa med 8 bolter.

regner med at du har det tynne svinghjulet på motorn din?

skal i allefall være det om du ikke har bytta.

(kom et større på senere modeller)

Om du ønsker og bruke mye penger,

finnes det flere firmaer som selger lettere svinghjul i forskjellige metaller.

Regal, Courtny, Risse, SBD og sikkert fler.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting ingen her har nevnt: Hvis svinghjulet ditt er laget av støpejern, skal du helst ikke dreie av noe i det hele tatt. Grunnen til det er at støpegods er porøst inni selv om det kan ha en hard og fin overflate. Jeg vet ikke om dette er relevant eller et salgstriks, men har lest dette på flere private hjemmesider.

Har lest både her og der om folk som har fått biter av svinghjulet opp i gulvet, og det er vel ikke særlig kult å kappe av seg beina for så lite sparte penger.

Kjøp et moderat lettet svinghjul i et bra materiale. Da har du muligheten til å dreie det ned senere om du ikke ble helt fornøyd med lettingen Dumt å gjøre det FOR lett så bilen blir ukjørbar.Veier det 12-15kg i dag, er f.eks 3-4kg mindre fint. Les hva andre folk har som erfaringer til sitt bruk. Bilen går ikke noe raskere enn før, er bare motoren som varver opp fortere.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider