Gå til innhold

Får strøm i meg når jeg lukker døra

Ranger emnet

mr_primera

Anbefalte innlegg

Har vært borti det samme problemet selv. Det var på jobben. Jeg er postbud, så jeg går ut og inn av bilen et par ganger i løpet av en dag..

Det hendte at jeg fikk støt hver gang jeg gikk ut av bilen og lukket døren, eller tok i en postkasse hvis jeg ikke hadde tatt i metall på bilen..

Fant ut at det var en bukse jeg hadde som ordnet statisk elektrisitet når jeg "vrei" meg i setet for å gå ut... Er jo utrolig irriterende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay i går lo jeg av denne tråden å synes d va morsomt å høre..men ærlig talt..vet dere hva som skjedde når jeg skulle ut av bilen i dag? :rolleyes:

satan altså..kjipt me småstøt ja :p angry :)

Hehe, artig :P

Men må jo være ganske kraftig når det går gjennom flere lag med klær... Kanskje hjertet mitt kommer ut av rytme neste gang =/

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den statiske elektrisiteten er potensialforskjeller mellom deg og bilen, og har ingenting med det elektriske anlegget i bilen eller bakken og gjøre. Når du sitter i bilen vil gnisninger mellom klærne dine og setet gjøre at elektroner blir dratt ut av deg (eller bilen, husker ikke,det samme som skjer når du gnir en ballong mot håret).

Utladningen kommer når du berører metallet i bilen, jo mer du gnisser jo høyere blir spenningen, spenningen kan være flere tusen volt, men strømmen er ubetydelig så det er derfor ikke farlig!

Løsningen er å bytte klær, til noe som ikke er polyester/fleece aktig, eller å holde i karoseriet idet du går ut. Det finnes også sprayer som skal motvirke statisk oppladning, har ikke peiling på om det funker. Evt bytte setetrekk til et ikke statisk stoff. Forbindelser til bakken tror jeg ikke fungerer, med mindre du også er forbundet til bakken da :rolleyes:

McHansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært plaget med en bil jeg låner nå, smeller helt for jævlig.

Tenkte på det trikset med å holde i metallet på døra når man går ut, men fikk faktisk enda verre støt!?

Var ikke som en sånn vanlig gnist, men kjente at det gikk en kraftig strøm.

Omtrent som å komme borti 220V.

Noen forklaring på det?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Så lenge du holder i bilen før du begynner å gå ut skal det egentlig ikke lade seg opp noe spenning.

Vet ikke om du har fått støt med 220V, men statisk elektrisitet kan også være ganske kraftig, lyn er jo et godt eksempel på det! Hart hørt at pr millimeter luft må det være 10.000V får å få overslag. Dvs gnistrer det to millimeter før du tar på bilen er det 20.000V, men energien som lades ut er jo ikke så stor da!

McHansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Så lenge du holder i bilen før du begynner å gå ut skal det egentlig ikke lade seg opp noe spenning.

Vet ikke om du har fått støt med 220V, men statisk elektrisitet kan også være ganske kraftig, lyn er jo et godt eksempel på det! Hart hørt at pr millimeter luft må det være 10.000V får å få overslag. Dvs gnistrer det to millimeter før du tar på bilen er det 20.000V, men energien som lades ut er jo ikke så stor da!

Kan det stemme, da? Jeg har i hvertfall fått støt ca. en cm unna... visste det kom til å smelle, så jeg tok nøkkelen forsiiiiktig borti låsen, og da begynte det å sprake en cm unna.

Hvis man sitter inni bilen og tar i metallet, så har ikke det noe å si, det er først i det man kommer mellom bakken og bilen at det blir støt. Grunnen til at det hjelper å holde seg i karmen, er at man da holder fast med hele hånda, så strømmen går gjennom en større del av kroppen. Hvis man først er i bakken, og så tar i døra, går all strømmen gjennom det bittelille punktet som kommer nærmest døra.

Mythbusters hadde noe om antenning av bensindamp. Det viste seg at det der var tillatt med bensinpumper som holdt seg på automatisk (sånn som de fleste dieselpumper her). Resultatet var at folk gikk og satt seg i bilen mens den ble fylt med bensin, og når de så resite seg for å ta ut pistolen, oppsto det statisk elektrisitet som ga støt/gnist mellom hånda og pistolen. Der var det selvsagt mye bensindamp, og denne ble antent. Problemet var mye vanligere for unge folk enn eldre, da eldre vanligvis tok tak i dørkarmen i det de gikk ut av bilen, og derved ble ladet ut på den måten, mens yngre hoppet rett ut og ble ikke ladet ut før de tok i pistolen.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider