Gå til innhold

hvor mye får jeg ut av en 318 motor ?

Ranger emnet


stianTm

Anbefalte innlegg

Konfilter er skikkelig fint helt til den dagen luftmengdemåleren din ryker, fordi partiklene som kommer er for store, og ødelegger den. På forgassere/veldi enkle injectionsystemer er det greit, men DERFOR er det få som velger å installere det i bilene sine.

 

Spes VAG-folk er klar over dette... koster dem dyrt å bytte luftmengdemåler.

 

Joa, jeg har hørt om dette, men som du sier så er det vel VAG gutta som er mest utsatte (slik jeg har skjønt det). Men det er vel ikke "få" som velger å innstallere det? Men skal ikke skeie ut med en slik diskusjon her ;)

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør vel klare å turbokonvertere denne for under 10 lapper.. har en kamerat med 318 e30 m. m10 som vi planlegger å gjøre dette på.. 160-70 hk med godt understell bør gjøre susen. på hans bil sitter det det bilstein sprint med eibach fjører og middels breie hjul og den sitter godt på veien! er morro å kjøre selv med de de orginale 105 hk eller hva det nå er + et par til på eksos og filter..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfilter er skikkelig fint helt til den dagen luftmengdemåleren din ryker, fordi partiklene som kommer er for store, og ødelegger den. På forgassere/veldi enkle injectionsystemer er det greit, men DERFOR er det få som velger å installere det i bilene sine.

 

Spes VAG-folk er klar over dette... koster dem dyrt å bytte luftmengdemåler.

 

 

En luftMENGDEmåler er jo trygg,det er jo bare en klaff som åpner/lukker/måler osv,men en luftMASSEmåler kan gå sund av å benytte et KN-filter og lignende,mye på grunn av oljen som disse filtrene er innsatt med.. Og denne oljen er der,fordi den stopper disse partiklene du snakker om.. Det er olja i filtrene som tetter luftMASSEmålerne,og setter dem ut av spill..

 

mvh

- 85 VW Golf G60 8vT

- 87 VW Golf II 1,8 (Solgt)

- 69 VW Boble (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hvis du vil ta dette litt lenger enn filter og eksos, så er det ikke no problem å turbokonvertere M10'en. Så en skrev at de interne delene er for dårlige, tullprat, skal nok gå bra å lade 0,8-1,0 bar med orginale stempler, råder og veiv. Skal til å bygge turbo M10 selv snart, skal straks kjøpe alt jeg trenger.

Få på 325 understellet jeg har liggende så bør dette bli bra:)

 

Nå er det trimkam i den vet jeg, forrige eier som fikk den trimma og overhalt av en som bygger motor for noen av rallygutta!!

Synes den gikk ganske freskt egentlig, ble imponert! Men jeg MÅ såklart ha mer, er alltid sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du slipper unna dette hvis bilen er eldre enn 10 år, eller den er importert til norge for 10 år siden eller mer...

Da kan du trimme av hjertens lyst, bare det blir godkjent...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
hvor mye hk kan jeg få ut av 318 motor uten altfor mye arbeid og for dyrt? får jeg gjort mye for 6k? og eventuelt hva og hvor mye hester?

du trenger:

en stk 318innsprut..

en stk t25 eller t3..eller kkk k24 eller k26 eller annet snacks...

en stk intercooler..

en stk rør pakke..(hehe..)

en stk dyse..

en stk kasse med div deler.. (haha..)

en stk montør..

et stk sveis-apparatur..

 

skal man først trimme og dille med motor er det like greit å sette på turbo..

kam og chip og annet tull er bare bortkasta.

man burde jo enkelt få 150~170hk ut av en 318 med orginal komp..så da trenger man ikke å åpne motor engang..

er det noe som ryker er det jo bare å åpne motor å fortsette :D

160_318i_turbo_hk skulle bli omtrent som en sprek 325i... ;)

 

en t25 får man nesten gratis noen steder og en kjøler finner man også nesten gratis et sted..

trenger ikke være så stort alt samma, turbo og kjøler kan jo komma fra samma bil... alt fra nabo`ns gamle diesel vrak til et stk lite prut på vrakhandler ;)

 

mvh, stig (:D)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfilter er skikkelig fint helt til den dagen luftmengdemåleren din ryker, fordi partiklene som kommer er for store, og ødelegger den. På forgassere/veldi enkle injectionsystemer er det greit, men DERFOR er det få som velger å installere det i bilene sine.

 

Spes VAG-folk er klar over dette... koster dem dyrt å bytte luftmengdemåler.

 

Har aldri hørt om en luftmengde måler som kan gå til fans av kn-filter... det går bare ikke ann...

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6000,- er ikke all verdens penger å trimme for. Man får kanskje et sett trimkammer til den summen, men kombinert med et godt grenrør er man garantert en del ekstra hester i stallen. Filter, effektanlegg og helst en remapping av hjernen er anbefalte kamerater til kammer/grenrør, men i seg selv gir ikke filter/effektanlegg/remapping all verdens hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om man kan programmere hjernen på en 318i (L-jetronic) til å sperre på f. eks 7200 rpm?

Hvilke forhåndsregler har du tatt for å hindre ventilflyt på dette høyere turtallet? Stivere fjærer, lettere/sterkere retainere og/eller lettere ventiler? Det er vanligvis dette man må gjøre med moderne DOHC-topper for å kunne varva högre (kombinert med bytting fra hydrauliske til mekaniske løftere for de motorer dette måtte gjelde, litt ettersom hvor mye høyere man varver). På den annen side; hvis ventilsystemet tidligere er testet av andre til å tåle dette over lengre tid, så er det jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår