Gå til innhold

ØK Felg(er)

Ranger emnet

Erik_B

Anbefalte innlegg

Denne våren var jeg virkelig i støtet, da sommerdekkene skulle på 940'n.Og fant ut at jeg for en gangs skyld skulle bruke momentnøkkel på hjulmutrene. Som sagt så gjort, alt vel helt til her om dagen da fruen klaget over at bilen "ristet" når den kom opp i fart.

For å gjøre en lang historie kort, ene bakhjulet var helt løst, mutrene satt på bare et par gjenger, og bolthullene var 9 kantete og 3 ganger så store som de burde. :knob: Felgen og bolter + mutre er boss, men det gikk da ikke ut over liv og helse.

Derfor lurer jeg på: er det noen som har en eller flere Volvo " Adhara" 6x15 felger til salgs ? Evt. et godt tilbud på 4 andre felger til 940 ?

Se http://brickparts.d--r.com/wheels/ for bilde av "Adhara"

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har noen billige felger som passe til din bil.

1200 kr for alle fire...

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=730798

Ser ikke så ille ut de der.

Dersom du fremdeles har de om en uke, så kan vi snakkes. Har ikke tid til noen tur denne helga.

Erik

95 Volvo 855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar ALLTID med latmanns arm og drar det jeg syns er bra for å være på den sikre siden, bror min dro med 110nm på 240n en gang og mista bakhjulet så det var siste gangen jeg drar med moment

Har også alltid gjort det på den måten du beskriver, bortsett fra i år angry

Går nok tilbake til latmannsarmen , ja.

Erik

95 Volvo 855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å være oppmerksom på, er at man ikke blingser på skalaene. Trekkraft oppgis både i Nm (Newtonmeter) og FtLbs (foot pounds). Spesifikasjonene for min 240 er 115 Nm = 85 FtLbs. Drar jeg da til med 85 Nm i den tro at det er 85 FtLbs, er jeg i trøbbel.

Virker opplagt, men feil har skjedd før pga dette, og det vil skje igjen. Ikke at jeg sier at det var dette som skjedde i ditt tilfelle, men verd å være obs på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit at mutrene går greit på gjengene også, så ikke halvparten av momentet går med på å dra mutteren rundt. kjøpte nye hjulmutrer og gjenga opp igjen boltene og fy faen for en forskjell! (gjengebakke, 1/2" UNF kosta jo 370kr.. men vel anvendte penger) når skrur mutrene seg på av seg selv omtrent. komplett hjulmutersats kosta 680kr på volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider