Gå til innhold

Dempere

Ranger emnet

Macgyver

Anbefalte innlegg

Originally posted by Andy156

Det er nok riktig. MEN orginale dempere er vanligvis ikke beregnet for å arbeide 40mm

utenfor sitt normale bruksomeråde. Dette gjør at de slites mye raskere.

Dessuten er de vanligvis ikke kraftige nok til å dempe for stivere fjærer.

Men her kommer jo dette med hvor mye vekt man legger på kjøreegenskaper inn i bildet da....

Vel jeg kjører med 35 mm Eibach og org dempere, og bilen har i hvertfall ikke dårligere kjøreegenskaper enn originalt, jobber med disse bilene og har prøvd mange! Er vel også litt rart at bilprodusentene selger originale senkefjærer uten at det går ut over nybilgarantien hvis demperene ikke tåler det! Tror ikke en produsent som BMW ville solgt fjærer som ødelegger støtdemperene og kjøreegenskapene! Dessuten så er ikke nødvendigvis en senkefjær stivere enn den originale!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Vel jeg kjører med 35 mm Eibach og org dempere, og bilen har i hvertfall ikke dårligere kjøreegenskaper enn originalt, jobber med disse bilene og har prøvd mange! Er vel også litt rart at bilprodusentene selger originale senkefjærer uten at det går ut over nybilgarantien hvis demperene ikke tåler det! Tror ikke en produsent som BMW ville solgt fjærer som ødelegger støtdemperene og kjøreegenskapene! Dessuten så er ikke nødvendigvis en senkefjær stivere enn den originale!

Jeg kjører også med Eibach (30mm) og orginale dempere. Er enig med deg i at det er bedre enn

standard. Det er klart! Grunnen til at jeg ikke har byttet dempere også er på grunn av lommeboken...

Men det er samtidig ingen tvil om at fjærene hadde fungert bedre med dempere som

er laget for å arbeide i omerådet 30mm lavere. Stivere dempere gjør underverker med disse fjærene.

Så selv om Eibach er laget for å kunnet brukes med orginale fjærer er det ikke

en optimal løsning og fjærene _slites_ raskere (de blir ikke "ødelagt" som du sier). Eibach sine fjærer er også progressive. Ikke spesielt stivere til helt vanlig søndagskjøring, men de blir stivere ved mer press på aktiv kjøring som også derfor krever stivere dempere.

mvh Andy

2002 BMW 320Ci M-Sport (til salgs)

www.alfa156.net // www.evo.no || www.andycam.no \\ www.98super.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt at fjærene slites men demperene;) Uansett, jeg har kjørt 80 000 km med senkefjærer på org. dempere og de var ikke utslitt! Har også kjørt ca 50000 med 60 mm fjærer og etter en total km.stand på 104000 var heller ikke demperene utslitt! Jeg har faktisk aldri hørt om noen som har slitt ut støtdempere for tidlig pga senking, og jeg har jobba med biler i 8 år. Alle som skal vite noe påstår at demperene slites, men ved moderat senking tror jeg, til det motsatte er bevist, at det er overtro! En kamerat kjørte i fem år med Black & Decker typen (-3 runder=lav) på en Manta med BILTEMA oljedempere og demperene fungerte helt greit da bilen ga opp!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. har hørt det motsatte at _demperene_ slites raskere ja. ;)

Om det stemmer gjenstår å se. Men håper for all del du har rett så slipper jeg å bytte dempere på en stund! Koster jo en del.

Vil heller bruke pengene på en supersprint potte. ;)

mvh Andy

2002 BMW 320Ci M-Sport (til salgs)

www.alfa156.net // www.evo.no || www.andycam.no \\ www.98super.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Andy156

Skjønner MEGET godt at du ikke vil ha stive saker i Bergen sentrum ja.

Hver tur innom Haakonsgaten skjærer dypt i sjelen.. :(

Litt trøst i at de skal fikse opp gatene i sentrum snart da (og legge til fartsdempere som den ved Festplassen).

Jeg kan holde 60 over disse humpene uten problemer med 240en:) Ingen som tar meg gjennom byn:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider