Gå til innhold

Små problemer med en Blitz Dump-ventil

Ranger emnet


Stig78

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg en bil med masser av smågodt i, men det har vist seg et lite problem med dump-ventilen til turboen. Og da jeg enda ikke har så mye peil på slikt enda, spør jeg her etter råd og erfaring.

Saken er den at når jeg slipper gassen og clutch'er, si ved nedbremsing mot kryss e.l, begynner bilen å fuske da den kommer ned til tomgangsturtall. noen ganger klarer den å hente seg inn, andre ganger dør bilen. Dette har jeg fått vite kommer av at min Blitz dump-ventil ikke lukker seg raskt nok, og derfor kveler motoren. Er dette bare en grunninnstilling man må fikse på, eller må hele ventilen overhales eller kanskje byttes? Det sitter jo en skrue der som jeg regner med er for å regulere trykkforholdet eller noe slikt, men jeg velger å ikke plukke for mye før jeg vet noe litt mer sikkert. Eventuelt, om man må rengjøre ventilen, er dette noe man "lett" kan gjøre selv? Klarer da å skru litt :)

Håper noen kan gi meg et lite svar, uten å disse min inkompetanse for mye :)

Kjører en For Det Meste 99' Subaru Impreza GT med bare to dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næ, regner med at det burde ordne seg for deg, hvis den er ny. I mitt tilfelle er dette et bruktbilkjøp, og det er jo alltid litt... spennende.

Hadde noen problemer med Blitz Boostcontrolleren også, og hadde tenkt til å lage et innlegg på det også, helt til jeg fant ut at det hadde vært mus i mottorrommet og gnagd hull i den ene vakumslangen... Man skal se mye rart, og jeg mener at gnagemerker i motorrommet går under kategorien Rart! Men jeg har hørt om fuglerede også, og håper at ikke det skjer!

Sjekker først det å stramme skruen litt, og funker ikke det får jeg se litt nærmere på det å demontere og smøre. Takker i alle fall for den responsen jeg har fått!

Kjører en For Det Meste 99' Subaru Impreza GT med bare to dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Uten filter.

En fyr jeg kjenner titta på bilen for å se om han fant problemet, og da han drev å rusa opp motoren stod jo jeg der og glana, og plutselig kom trykket rett i fleisen på meg. Skvatt noe grønnjævlig og ramla tilbake! M.a.o; Lyden er helt rå, og du hører den på goood avstand. Hjelper med 3" rør fra turbo og ut også, da! aneglsmili

Får ikke sett på dette i dag, men gjør det så fort jeg er hjemme fra jobb i morgen. Håper jeg får fiksa det, for jeg gleder meg skikkelig til å kunne dra denne bilen ordentlig ut, uten å måtte behøve å tenke på at vogna skal kvele seg rett før en skarp sving...

Men det blir sikkert bra!

Kjører en For Det Meste 99' Subaru Impreza GT med bare to dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.... jeg får en blitz tilsendt nå om et par dager.... vi satser på at den ikke ter seg slik da :D

 

Oki! Vurdere enn sånn selv, kjører med Turbo XS RFL nå.

 

Hadde noe av de samme problemene på min, men fikk strammet den litt og da ble det bra! Er det stramme muligheter på den?

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da har jeg prøvd å stille på skruen, til ingen nytte. Skrudde den helt inn til slutt, prøvde å skru den ut også, men det var ikke tegn til forandring i oppførsel. Slipper jeg gassen begynner bilen å hoste og harke. Det sitter en 10mm mutter på den skruen, og jeg regner med at dens oppgave er å holde på plass skruen..? Hadde det vært lurt å prøve å ta av den mutteren, for så å skru skruen lengre inn? Men da vil jo ikke skruen sitte så godt fast lengre...

Hadde håpet på at dette skulle ha fungert, for jeg er ikke særlig fysen på å begynne å demontere slike dyre deler. Noen med noen flere gode innspill?

Kjører en For Det Meste 99' Subaru Impreza GT med bare to dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går ikke for fett, og jeg snakket om at det satt en 10 millimeters mutter som en slags lås på innstillingsskruen til dumpventilen. Kniper man over den ene vakumsslangen etter at man har ruset opp motoren detter turtallet rett ned til der det skal være, uten fusk eller host. Problemet ligger i dump-ventilen, ved at den ikke lukker seg raskt nok og derfor kveler motoren for luft. Problemet mitt ligger i hvordan man skal få fikset det?

Tar rådet om å sjekke ut Imprezadriver, takk for tipset.

Kjører en For Det Meste 99' Subaru Impreza GT med bare to dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår