Gå til innhold

Dynamo

Ranger emnet

auto82

Anbefalte innlegg

Merkelig problem dette her. Var ute og målte igjen. Satte på fjernlyset og da var det ingen problem. Men bare på bremselyset. Målte også når varmetrådene i bakvinduet og varmeapparatviften stod på. Da gikk spenningen ned, men dette er jo normalt siden disse to tingene bruker masse strøm. Har jeg rett?

Takker for gode tilbakemeldinger !

Stemmer. Jo mer strøm du bruker, jo lavere blir ladespenningen. Det er et problem på tyske biler, som er optimert for lange kjøreturer uten lys på. Når de kommer hit til landet, og blir småkjørt med lys, varmetråder, varmesete, vifte og alt mulig dill, så blir spenningen alt for lav til å holde batteriet oppladet. Resultatet er dårlig ladede batterier, som ryker etter kun få år.

Nok om det.

Det må være noe som stjeler masse strøm når du trår på bremsen, da bremselysene normalt bruker mye mindre strøm enn hovedlysene dine. Jeg vil tro du ser noe forskjell på spenningen hvis du går fra park til til hovedlys, men det pleier ikke være så store forskjellen.

Jeg tror du bør begynne å feilsøke på ledningene til bremselyset.

Du kan jo begynne med å dra ut sikringen til bremselysene og se om det gjør noen forskjell.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være ufin: Har du sjekket reima?

At du får varierende ladespenning på tomgang er helt normalt.

Selv små belastninger som bremselys, hovedlys osv vil virke inn på ladespenningen og tomgangen.

Bremsene tar jo også vakum fra innsuget og denne kraften er heller ikke gratis; belaster motoren, lavere tomgang.

Husker det gikk sport i å stille tomgangen så lavt at kjerra blinket med lysa og maskinen nesten stoppet når suben ble kjørt litt hardt....

Du bør opp i ca. 2000 rpm for å få riktige tall på ladespenningen.

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være ufin: Har du sjekket reima?

Men, han sier jo at motoren tydelig jobber tyngre når han bremser, og ladespenningen synker mye.

At du får varierende ladespenning på tomgang er helt normalt.

Hvorfor er det det?

Selv små belastninger som bremselys, hovedlys osv vil virke inn på ladespenningen og tomgangen.

Men, han sier jo at lysene ikke gjør noen vesentlig forskjell.

Bremsene tar jo også vakum fra innsuget og denne kraften er heller ikke gratis; belaster motoren, lavere tomgang.

Ikke nevneverdig, og kun mens man trår inn. Hvis man trår inn, og holder der, så "brukes" ikke noe mer vakuum. Vanligvis skal man pumpe ganske hektisk på bremsen før motorturtallet varierer noe særlig.

Du bør opp i ca. 2000 rpm for å få riktige tall på ladespenningen.

Det varierer. Selv har jeg full ladespenning fra ca. 800 o/min, og tomgang på 600.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider