Gå til innhold

Bilen går som en dass

Ranger emnet


Golfy

Anbefalte innlegg

Vet dette temaet har vært oppe før, og ja jeg har søkt men ikke funnet ut noe lurt.

 

Problemet er at bilen bommer hele tiden. På tomgang holder den seg rundt 900 omdreininger men bommer og dunker litt i potta. Når jeg kjører må jeg ha den i over 2300 omdr for at den skal gå "reint". Under 2300 omdr så rister det i hele bilen hvis jeg prøver å dra på. Jeg kan bare glemme å ligge i 3.gir i 50 sonen. Og 4.giret kan jeg ikke legge inn før jeg har passert 80km/h. Den har heller ikke noe overskudd til å gi på med.. Den ble slik etter bytte av VAX ventilen(?) og regreim. Tenninga er prøvd å justert på feelingen. Har prøvd alle veier, men mistenker at dette er mer enn bare gal tenning. Skal få stilt tenninga til uka på verksted.

 

Noen tips?

Bilen er en 1,6 1987 modell med forgasser.

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som samme problemet som jeg fikk idag. Jeg stoppe bilen min, og det var en h****** til ettertenning. SKulle starte den senere på dagne, og det virka som den gikk på kun 1-3 sylindrer. Den small og knista frem under pansret, fikk titta litt og det var det en slange som det ser ut til å komme ut fra rundt blokka et sted som ikke var på. Skifta den slangen, og nå går bilen på 1000 omdreininga på tomgang, og høres ut som den fjusker litt. Går som vanlig, men når jeg klampern i bånn, i 3-4 gire vikerer det som det er fyllt kenguru bensin på den. Ellers virker den bra, viss man ser bort ifra det med 3-4 gire og tomgangen. Den lå på 1100-1500 omdreininger før på tomgang. Mvh Tommen

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt akkurat samme problemet. Tomgangen kunne variere fra 400-1800 rpm. Den helsikes nykkingen under pådrag irriterte meg også siden det ofte førte til at motoren kveltes i kryss o.l. Det jeg gjorde var å justere litt på CO'en, og i tillegg fyllte jeg kondensfjerner på tanken. Vet ikke hvor utbredt kondensproblemer er lenger sør i landet på denne tiden av året, men det hjalp i hvertfall å fylle det på.

Golf II 1,8 syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...jeg har også hatt en slik episode idag, akkurat slik dere andre skrev. Men var mye dugg ute idag, så skylder på kondens i forgasseren eller noe.. Det kom seg når bilen stod i ro etter å ha gått en stund.

 

Kan jo også være noe gale med spjeldet som åpner/stenger for forvarmingen.

 

Det som står i instruksjonsboken er at på dager med høy luft fuktighet og mellom 0 og 15grader så kan det forekomme ising i forgasseren selv om dette spjeldet fungerer. De anbefaler da et additiv i bensinen. altså f.eks kondensfjerner.

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, prøver da å hinte litt igjen: 2e2.. !! når de forgasserene begynner å tulle klarer ikke engang møller å skjønne hva som skjer.. første tips er å koble ut den elektriske tomgangspumpingen som gjør at gasspedalen går inn og ut på tomgeng.. hvis dene er koblet ut, så er det bare å bytte gasser og fortsette slik til det funker...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel andre måter`? min var helt fin før jeg bytta reg.reim, etter det begynte den å tulle litt. har kjøpt en del nye deler. det møller sier nå er at jeg må justere tenninga da aparatet dems er ødelagt. noen som har sån ca peiling på åssen fordeleren skal stå? retning?

2000 VW Golf IV GTi

x-91 Corrado G60 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111518

x-golf4

x-golf2

x-nissan kingcab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da gå an å gjøre noe mindre drastisk enn å bytte hele forgasseren? Min var grei til jeg byttet regreim og en termostat eller noe. Er grådig irriterende at man må ligge på minst 2500 omdr hele tiden for å slippe risting og bomming. Jeg bruker godt over 1 liter på mila også... ca 1,3 eller noe.

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har bilen min - en Golf CL 1985 model på verkstedet for andre gang - og har NØYAKTIG det samme problemet som deg. De sier de tror det er forgasseren. Men denne ble "blåst rein" i forrige uke, og da gikk den som en klokke i to dager - og så var problemene der igjen.

En venninne av meg har hatt en Golf samme årsmodell tidligere og har beskrevet de samme problemene. Bilen kunne gå supert i 2 - 3 måneder, og så var det krøll i et par uker. Min bil dør hver gang jeg kommer under 1000 omdreininger og skal ta av eller svinge i et kryss. Ikke helt kult...

Skal holde deg oppdatert om hva verkstedet sier imorgen. Og forsøke å skrive en email til Vilkswagen i utlandet å se....

 

 

 

Problemet er at bilen bommer hele tiden. På tomgang holder den seg rundt 900 omdreininger men bommer og dunker litt i potta. Når jeg kjører må jeg ha den i over 2300 omdr for at den skal gå "reint". Under 2300 omdr så rister det i hele bilen hvis jeg prøver å dra på. Jeg kan bare glemme å ligge i 3.gir i 50 sonen. Og 4.giret kan jeg ikke legge inn før jeg har passert 80km/h. Den har heller ikke noe overskudd til å gi på med.. Den ble slik etter bytte av VAX ventilen(?) og regreim. Tenninga er prøvd å justert på feelingen. Har prøvd alle veier, men mistenker at dette er mer enn bare gal tenning. Skal få stilt tenninga til uka på verksted.

 

Noen tips?

Bilen er en 1,6 1987 modell med forgasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Nå har jeg vært på allverdens siter og funnet litt mer som jeg skal ta med på verkstedet imorgen (det blir sikkert populært!)

Her er litt av det jeg fant:

Pierburg 2E2: Volkswagens berømte forgasser, sitter i alle Golf/jetta med 1.6 og 1.8 liters motorer fra 1984 t.o.m 1988. Dette er en trøbblete forgasser, som er svært følsom for feilinstillinger, slik som tomgang, vakuumstyringer og vakuum lekasjer.

 

 

*Nevnes at 1.6 og 1.8L golf (1984 til 1988) bruker Pierburg/solex 2E2 Forgasser..

dette er ikke den beste forgasseren verden har sett, men det fungerer

har du problemer med den, så vil det som oftest ligge i vakuum slangene (dette grunnet at forgasseren er vakuum styrt)

Det kan også være (hvis tomgangen går høyt) problemer med en vokstermostat som styrer mye av tomgangen (kaldstart etc) .. eller det kan ligge i vakuumlåsene på baksiden av forgasseren, hvis disse ikke lukker(eller var det åpner) så vil bilen ha en tendens til å henge seg opp på ca 3 000 RPM .. dette skyldes i 80% ledningene

 

Ja da har du en forgasser av typen Solex/Pierburg 2E2.

Denne typen forgasser er til tider ganske lunefull, som du sikkert har merket.

En vanlig feil er svikt i vacuumsystemet(klokker etc), men en grundig rens av forgasseren er sikkert ikke dumt å prøve først.

Sjekk:

*Om det er løse ledninger

*Om det er løse vacuumslanger/enveisventiler

*At forvarmerslangen sitter ordentlig og ikke ha noen hull

*Thermobrytere

*Magnetventil

*varmeelement under innsuget

*Chokens varmeelement

*Chokens vacuumsystem

 

Håper det hjelper deg?!

Susan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår