ss242 Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Ettersom alle bruker turbo nå om dagen, tenkte jeg å kanskje gå litt andre veien igjen. Hvis man tar utganspunkt i en m20b27 m/b25 topp og ca 10:1 i komp, og sammenligner med en m50b25 (ev m52). Hvor mye skal til for å hente ut ca 250 kjørbare hk? Datasprut vil uansett bli brukt. Eksos, kam, balansert veiv og porting av topp, hvor langt er man da? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Mal A1 for mye hester N/A: -Kammer (lang durasjon, høyt overlap, stumme ventilløftere, stive ventilfjærer. OBS! Visse kammer krever høyere statisk kompresjon for å yte sitt beste) -Innsug (Individuelle spjeldhus med horn, eller en GOD innsugsmanifoild koblet til et cold-air-intake via et høvelig stort gasspjeld) -Eksos (Villt grenrør koblet til et eksosanlegg av passende størrelse (2.7-liters sekser på over 200 hester? Tretoms. Og kom ikke her og diskuter mottrykk!) -Turtall (Mest mulig. Årsaken er enkel: I praksis gir dette lettere giring, og lettere giring = mere dreiemoment på hjulene) -Svinghjul (Lettest mulig; bedre aksellerasjon) -Lette felger og dekk ("Gratis" hester) -Ut med innredningen (Lettere bil = "Gratis hester"). I tillegg kommer også balansering. En balansert motor er en mere holdbar motor. Et skikkelig map er også nødvendig for at man skal få ut alle hestene fra kverna, samt at den skal kunne bruke minst mulig bensin og gå jevnt og fint over hele registeret. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Greit nok det der, men var ute etter litt mere fakta om hva jeg kan forvente av en slik motor? Hadde vært litt morsomt med en sinna na motor, men blir det for dyrt så blir det overlading :) Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vipe Skrevet April 22, 2005 Rapporter Share Skrevet April 22, 2005 Slenger på porting og polering innsug i topp på den lista Ryeng. Kan hente mye effekt med riktig porting.. Samt smidde, lette og balanserte stempel og råder. Siter 1999 BMW E46 320d - Konebil 1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator 1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jarli Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Ettersom alle bruker turbo nå om dagen, tenkte jeg å kanskje gå litt andre veien igjen.Hvis man tar utganspunkt i en m20b27 m/b25 topp og ca 10:1 i komp, og sammenligner med en m50b25 (ev m52). Hvor mye skal til for å hente ut ca 250 kjørbare hk? Datasprut vil uansett bli brukt. Eksos, kam, balansert veiv og porting av topp, hvor langt er man da? Jeg vet ikke hva som skal til for å få 250hk, mn det blir nok fort dyrt...ac schnitzer og alpina tok vel ut rett over 200hk av disse motorene..Kombinasjonen kvass kam (288grader) og m20b25 topp gir ca.205hk (bremsepapirer) Siter -520i e39 97mod -740i e38 94mod (under oppbygging) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CoDEmASTeR Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 Har hørt at man får mer ut av å bruke m20b23 topp... Høyere komp. hvis du ikke skal ha turbo på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 Ser ut som det blir litt vel lite " bang for the bucks" med NA, får vel hjelpe til med en respirator allikevel da :) Selv om responsen i en kraftig na hadde vært utrolig morsomt:fire: Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egiL! Skrevet April 26, 2005 Rapporter Share Skrevet April 26, 2005 Traff på en med m20b25 motor, na med ca 240hk på hjula. Var blant annet grenrør og ventilløftere fra Dahlbäck. Turtallssperre flytta til 7200 rpm osv, er ikke helt sikker på hva mer som var gjordt, men det gikk bra hvertfall :) Siter [o] BMW 320i 87' (Parkert) [x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka) På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris Skrevet April 26, 2005 Rapporter Share Skrevet April 26, 2005 250 NA hk i en m20 blir så dyrt at det smaker bittert etterpå. ;) Skal du ha masse NA-gamp så sats på en M-motor type s50 eller s38, dvs M3 e36 eller M5 e34. De får du fra 286 til 340 hk. Prisene begynner jo blir greie og ombyggingen er jo ikke så utrolig omfattende om man kan skru litt selv. Turbo er også et meget godt alternativ som gir mye moro for penga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egiL! Skrevet April 26, 2005 Rapporter Share Skrevet April 26, 2005 250 NA hk i en m20 blir så dyrt at det smaker bittert etterpå. ;) Skal du ha masse NA-gamp så sats på en M-motor type s50 eller s38, dvs M3 e36 eller M5 e34. De får du fra 286 til 340 hk. Prisene begynner jo blir greie og ombyggingen er jo ikke så utrolig omfattende om man kan skru litt selv. Turbo er også et meget godt alternativ som gir mye moro for penga. Det er nå sant ;) Vet ikke hva den motoren hadde kosta å bygge, men han hadde kjøpt hele bilen for 50k så det kan vel sies å være ett godt kjøp ;) Siter [o] BMW 320i 87' (Parkert) [x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka) På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.