Gå til innhold

Problemer med for lite watt v/ montering av Xenon-Kit, Check Control

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Jeg monterte som kjent et Xenon-Kit på min E36 i går, disse trekker kun 35watt og de orginale Halogen pærene trekker 55watt.. På min E36 har jeg Check Control som varsler i fra om ei pære er gåen. Så nå trur CC'n at begge frontpærene mine er gåene..

Jeg har med hjelp av ndrz_318 funnet fram til to guider til å 'lure' systemet.. Den ene går utpå å kutte i kretskortet til CC'n og den andre går utpå å legge ledninger rundt rele'et som styrer CC'n til kjørelysene.. Men, da må jeg fikle med noe av orginalgreiene og jeg er ikke så keen på å få en bil full av kabelskoer og slikt.. Hva kan jeg gjøre? Koble noe som stjeler strøm på ledningene ved siden av pærene? Hva? En motstand? En pære som jeg surrer i teip? Lakker sort? Noen tips?

Jeg akter ikke å måtte trykke på check control knappen hver gang jeg skal starte bilen, men vil finne en løsning før jeg kutter i diverse orginal deler!

Takk! :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, litt smårusten på dette, men prøver....... Ohm`s lov = U=R*I(spenning=resistans/strøm) i og med at vi har effekten oppgitt i watt, må vi ha effektformelen; P=U*I (Effekt=Spenning * Strøm), den effekten snur vi, så den blir I=P/U = 20W/12V= 1,67 Ampere....

Er med så langt? Da er det på tide å dra frem Ohm`s lov igjen:

R=U/I = 12V/1,67A =7,19 Ohm

dvs at du trenger en motstand på 7,19 Ohm.....Tror jeg...:p

Motstandere oppgis i Ohm (resistans) BTW....

- `94 Opel Astra 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke foretatt noen kontroll regning på dette, men syntes jeg bare måtte nevne at Motstanden må tåle minimum 20W også, ellers brenner den jo opp :)

Se om du kan finne en Danotherm motstand på 25-30W verdien i ohm for andre ta ansvaret for å regne ut (sånn 7-8 ohm kan nok stemme)

Danotherm motstandene er inkapslet i en aluminiums flens og tåler derfor høyere effekt (watt) enn de fleste alternativene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ja.. Men, en motstand oppgis vel ikke i watt? Man må vel fram med Ohms Lov osv?

Effekt-motstander har som regel oppgitt hvor mye effekt de tåler også pga varmen som utvikles.

Ville gått for en motstand på ca 9ohm. Regnestykket over blir vel ikke helt korrekt siden batteriet har en hvilespenning på 12,8 volt og bør ha rundt 14 volt lading.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg en slik danotherm motstand?

jeg er ikke så keen på å koble en motstand paralelt med xenon pæra, da det går mye strøm til den og jeg helst ikke vil fikle med dette.. jeg vil helst sette motstanden mellom pluss/minus til den vanlige pæra og innkoblingen til xenon-ballasten.. for da slipper jeg kutte i orginal ledninger og lignende..

Trur dere dette går da?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...