Gå til innhold

Justerbare dempere fra hælvette!!

Ranger emnet


kholand

Anbefalte innlegg

tittelen taler vel nesten for seg selv.

 

jeg er altså så vanvittig heldig ;) jeg eier en passat G60 syncro anno 1990..

da jeg kjøpte den i fjor høst la jeg spesiellt godt merke til at det satt nesten nye KW justerbare dempere på den. ojojoj.. Dette bare måtte være bra greier.

Bilen er i og for seg bra også den...

Bilen er importert fra tyskland, og dere vet kanskje om "tysker-stuket"?? -blodsenka forran, og originalt kjempehøy bak. jeg kan ikke akkurat si jeg synes dette er kjempestilig...

Så da jeg idag skulle justere de vindunderlige justerbare demperne mine.... .... .... kebabåndes onfiredevi :fuckme2: DEt er fanken meg lettere å bytte dempere og fjører enn å justere de justerbare..!!!

Er nå kald, FLY forbanna, sliten OG trøtt etter å skrudd på de forbanna jævlene i 4 timer!

altså. problemet er: jeg får ikke på noen som helst måte skrudd/slakket den øverste av justeringsmutterne. fått løsnet kontramutteren,det gikk veldig greit. men den øvre, som altså ligger helt inntill den lille fjøra sitter som støpt. og da mener jeg; "er den forbanna driten sveisa fast eller??" jeg er ikke noen dropsegutt, men heller ingen boler, så da mener jeg at med en 70cm lang latmannsarm så bør selv jeg være istand til å skru en forbanna mutter! har fulgt alle rådene jeg har fått av andre.. jeg har spylt med rikelige mengder vann, og vasket bort sand, støv og skitt så godt det lar seg gjøre.. har også klemt sammen den store fjøra med fjærspenner..

 

Er det noen overhode som har noe å si? noen som har vært borti noe lignende tidligere? eller andre som føler at de kan bidra med råd, forklaring eller lignende, så HYL ut!!

 

SISTE: får justert den ene demperen, men den andre sitter fortsatt BOM.

 

 

Demper.jpg

det er disse jeg sliter med. bildet er av demper foran, og som jeg har forklart såvidt så er fjærene opp ned på demperne bak. den lille fjøra ligger da under den store.

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart de skal sitte så jæv*ig . :confused:

Du skriver at du har vasket godt med vann og slikt, men har du brukt rusetløser/penetrerende olje? Dusj på rikelig i flere omganger og la det stå en god stund før du prøver å løsne på mutteren.

 

Tror ikke de har sveisa fast mutteren heller, da gjengepartiet er av stål og mutteren er alu. :)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nemlig. var egentlig ment som en spøk, bare for å illustrere hvor godt den satt. håper ikke jeg ødela noe i kampens hete, da jeg dro til med den 70cm lange latmannsarmen.

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest om folk med samme problemet med samme demper.

Løsningen for de var og spraye på wd40 for så og varme opp "muttern" med hårføner til den ble noenlunde varm, men ikke kjempevarmt..så kan du prøve og skru, går det ikke kan du dynke muttern i enda med wd40 og kjøre samme prosess en gang til..

 

husk at wd40 kan begynne og brenne, så ha litt vann i nærheten.

 

 

lykke til :)

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare et lite spm off topic;

 

Med disse coilover, så flytter man det nedre fjørfestet opp og ned for å senke/heve, og dermed øker/minsker man arbeidsområdet til dempern, ikke sant?! Hvordan påvirker det egenskapene til dempern? Skulle trodd att dempern kanskje ikke fungerte like optimalt med max senking f.eks??

 

På mitt coilover sett så skrur jeg "hele greia" (fjør og demper) opp og ned i den nedre festbrakketen. Altså, dempern har akkurat samme arbeidsområde hele tiden. For meg virker det som en mer mer gjennomtenkt løsning.

 

Er det noen som kunne forklart meg hvorfor det er ulike løsninger på dette her? Ble litt nysgjerrig... :)

- '92 Honda civic vti

- '99 Honda Integra type R - (solgt)

- '92 Honda civic vti (solgt) -

- '93 Honda crx del sol vti (solgt) -

- '95 Honda Accord 2.0i (solgt) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du ønsker vel ikke å ha fullt så lang vandring på demperen etter å ha senket f.eks. 8 cm? ville tro det var ganske slitsomt at hjulet stadig slo oppi??

på de jeg har så skrur du vel fjærpakka nedover demperen når du skal senke, slik at du drar demperen mere isammen. kan regulere mellom 35-85mm senk

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang vandring? :)

Løfter 5 cm med jekken jeg før hjula løfter seg fra bakken... Tenkte bare på att når en senker og beholder orginal dempere, så tar dempern ofte "kvelden" på grunn av den får et nytt "arbeidsområde". En orginal demper er jo ikke beregnet til sånt da, men er litt nysgjerrig på hvordan det påvirker skikkelig dempere (som i ditt KW oppsett)..

- '92 Honda civic vti

- '99 Honda Integra type R - (solgt)

- '92 Honda civic vti (solgt) -

- '93 Honda crx del sol vti (solgt) -

- '95 Honda Accord 2.0i (solgt) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min bil er senket så langt det går forran. er kappet endel i innerskjermer for å få plass til hjulene, den er meget stiv, og demperen blir aldri bånnet. kjenner ikke nevneverdig forskjell på demperne om de er helt oppe eller helt nede

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart de skal sitte så jæv*ig . :confused:

Du skriver at du har vasket godt med vann og slikt, men har du brukt rusetløser/penetrerende olje? Dusj på rikelig i flere omganger og la det stå en god stund før du prøver å løsne på mutteren.

 

Tror ikke de har sveisa fast mutteren heller, da gjengepartiet er av stål og mutteren er alu. :)

 

Stål og aluminium har en tendens til å sette seg som om de var sveiset sammen. For å unngå dette må man kline på rikelig med fett når de først er løsnet.

 

 

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte igår tidlig å spute driten full av WD40. sprayer på morgen ettermiddag og kveld. tenkte jeg skulle gjøre et nytt forsøk på å løsne greiene imårra ettermiddag.

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang vandring? :)

Løfter 5 cm med jekken jeg før hjula løfter seg fra bakken... Tenkte bare på att når en senker og beholder orginal dempere, så tar dempern ofte "kvelden" på grunn av den får et nytt "arbeidsområde". En orginal demper er jo ikke beregnet til sånt da, men er litt nysgjerrig på hvordan det påvirker skikkelig dempere (som i ditt KW oppsett)..

 

 

Du har bare neste genrasjon coilovere, hvis du har kjørt lenge med et coilover kit å velger å senke/heve ved å flytte på fjæra så flyttes slitepunkte inni demperen utenfor der den har vært før og vips så er dempern ødelagt på samme måte en vanlig demper blir ødelagt ved senking :) derfor så er det porno å kunne senke/heve hele dempern i innfestningen :)

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en gang til? -mulig jeg er litt trøtt her nå, men mener du at jeg risikerer å ødelegge demperne mine når jeg nå justerer demperne bak ned noen hakk i forhold til hvor de har stått før??

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår