Gå til innhold

Bremseskiver med hull - hvorfor?

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

Det er ikke slike hull de tenker på her tror jeg. Jeg kjøpte brembo max skiver nettopp. Men grunnen min var faktisk at jeg ser at vanlige skiver fort får smuss og sand mellom seg og kloss, og sliter raskt spor i skiven. Slisser renser klossen og frakter dette vekk på en sikker måte, så skiven får lenger levetid. Det kjipe var at jeg ikke fikk tak på dette til bakbremsene... Det er jo først og fremst der man får bruk for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diskutert i øst og vest nå, og nå lurer jeg på:

 

Hvorfor er det hull i oppgraderte breseskiver:

Er det fordi:

 

1) Bedre kjøling?

2) Transportere bort bremsestøv (og dermed få bedre "grep" på bremseklossene)?

3) Noe annet?

 

Ved å maskinere inn enten hull eller slisser øker man den totale overflaten på en metallskive aka kjøleevnen øker om ikke mye men litt. Ellers så er vel det meste sagt før i tråden

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I læreboken for vk1 kjøretøy står det at hullene i skivene er for renhold og at de nesten ikke har noe kjølende effekt. De refererer kun til motorsykkelskiver, men prinsippet er vel likt. Når du har "ventilerte" skiver på sykkel, så er jo det slike hull på tvers de mener..Jeg har alltid trodd at det var for ekstra kjøling, men det er jo begrenset effekt det kan ha da, med mindre du har sterk sidevind;)

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I læreboken for vk1 kjøretøy står det at hullene i skivene er for renhold og at de nesten ikke har noe kjølende effekt. De refererer kun til motorsykkelskiver, men prinsippet er vel likt. Når du har "ventilerte" skiver på sykkel, så er jo det slike hull på tvers de mener..Jeg har alltid trodd at det var for ekstra kjøling, men det er jo begrenset effekt det kan ha da, med mindre du har sterk sidevind;)

En annen fordel med å gjennomhullborre skivene er jo vektbesparelse (av uavfjæret og roterende masse). På en MC fjerner du jo tja..20-40% av vekta i skiven. På bil er ikke dette like heldig, da mye større belastning gjør at skiva sprekker. Men jeg holder med teorien om transport av støv og ev. gasser.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår