Gå til innhold

Optimal plassering av dump?

Ranger emnet

farlig

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på hva den optimale plasseringen av dumpen min er. Det gjelder en resirkulerende ventil. Bør den plasseres så nærme spjeldet som mulig, med en lang returslange tilbake til luftfilter (ca 1m+), eller bør den plasseres rett etter turbo, slik at slangelengdene blir så korte som mulig?

Hva er best? Har nemlig uttak begge steder, men vet ikke hvor jeg skal plassere den...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lurer på hva den optimale plasseringen av dumpen min er. Det gjelder en resirkulerende ventil. Bør den plasseres så nærme spjeldet som mulig, med en lang returslange tilbake til luftfilter (ca 1m+), eller bør den plasseres rett etter turbo, slik at slangelengdene blir så korte som mulig?

Hva er best? Har nemlig uttak begge steder, men vet ikke hvor jeg skal plassere den...

Mvh

Tja, ville da plassert den nermest luft-spjeldet, hva med og droppe resirkventilen og heller blinde inntaket for resirk ventil i luft filter box og heller sette på en streit dump ventil?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Kjører med åpen dump nå, men ønsker å være litt mer diskret, så derfor vil jeg ha en resirkulerende i stedet.

Har det noen betydning at slangen tilbake til luftfilter blir veldig lang?

Mvh

nei, den slangen kan være 10 meter den men er ikke og ambefale. grunnen for att det går sklange i retur ved luftfilter box er vell att det skal være mest mulig miljøvenlig tror jeg, er ikke sikker...

Hvilken bil er det snakk om? kom bilen org med resirk ventil?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, den slangen kan være 10 meter den men er ikke og ambefale. grunnen for att det går sklange i retur ved luftfilter box er vell att det skal være mest mulig miljøvenlig tror jeg, er ikke sikker...

Hvilken bil er det snakk om? kom bilen org med resirk ventil?

Miljøvenlig? Er jo bare luft den slipper ut :rolleyes:

En resirk dump sirkulerer lufta tilbake til før turboen, og da fortsetter turboen og spinne mer enn om man har en atmosferisk dump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøvenlig? Er jo bare luft den slipper ut :rolleyes:

En resirk dump sirkulerer lufta tilbake til før turboen, og da fortsetter turboen og spinne mer enn om man har en atmosferisk dump.

Tenkte mer slik som olje ånden som oxå går til luftfilter boxen , ergo den luften+bittelitt olje ånde som går ut i miljøet ved avlasting av luft..

Snakker vi samme språk? :P

Resirk ventil

standardresirk.gif

Dump ventil eller atmosferisk dump som du kaller det?

turboxs_hfrl.gif

Begge disse "ventilene" har jo samme nytte og "effekt", asså slipper ut overtrykk slik att turboen ikke bremses ned slik att man får kjappere respons....

Leste dette..

Hvor vidt du må bruke retur på dumpventilen eller ikke kommer ann på hvordan motoren måler luftmengden som kommer inn i motoren er det en luftmassemater (en mekanisk luftmåler) så må du bruke returlinje fordi styresystemet ikke vet at masse luft er blitt borte og feilberegner bensin/luft mengden, bruker motoren en map sensor så kan du bruke en dumpventil som dumper rett ut i friluft da styresystemet vet at luften er blitt borte og kan beregne rett forhold mellom luft/bensin.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Så er den resirk ventilen org på bilen så tror jeg vi holder oss til den planen med og kjøre resirk luften i retur i luft filter boxen..

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider