Gå til innhold

Optimal plassering av dump?

Ranger emnet


farlig

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på hva den optimale plasseringen av dumpen min er. Det gjelder en resirkulerende ventil. Bør den plasseres så nærme spjeldet som mulig, med en lang returslange tilbake til luftfilter (ca 1m+), eller bør den plasseres rett etter turbo, slik at slangelengdene blir så korte som mulig?

 

Hva er best? Har nemlig uttak begge steder, men vet ikke hvor jeg skal plassere den...

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget er at den skal avlaste turboen.

Derfor er den ofte plassert v/turbo, og ikke nærmest gasspjeldet som flere sier.

 

Sant nok men plasseres den nærmest muligt gasspjeldet så slipper turboen å fylle eventuell intercooler og alle rør enda en gang med luft :)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok men plasseres den nærmest muligt gasspjeldet så slipper turboen å fylle eventuell intercooler og alle rør enda en gang med luft :)

 

flere burde plassere ventilen rett etter turboen så den avlastes raskere. lufta rygger ut av intercooler og ut gjennom dumpventilen.. så fylles intercoolern opp igen å lufta har da gått gjennom intercoolern 2 ganger (lufttempen blir lavere og luftmolekylenene blir enda mindre å man kan pøse på med mer bensin) (høyere effekt) ...eneste bakdelen er at man må fylle intecoolern på nytt (mer lagg)

 

 

 

 

 

selv kommer jeg nok til å sette den rett etter turbon får å utnytte helaluminiums intercoolern maximalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere burde plassere ventilen rett etter turboen så den avlastes raskere. lufta rygger ut av intercooler og ut gjennom dumpventilen.. så fylles intercoolern opp igen å lufta har da gått gjennom intercoolern 2 ganger (lufttempen blir lavere og luftmolekylenene blir enda mindre å man kan pøse på med mer bensin) (høyere effekt) ...eneste bakdelen er at man må fylle intecoolern på nytt (mer lagg)

selv kommer jeg nok til å sette den rett etter turbon får å utnytte helaluminiums intercoolern maximalt

 

Hallo... Den lufta som "rygger" ut av intercooleren går jo ut i atmosfæren. Ikke noe poeng å kjøle ned den lufta 2 ganger i så fall.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Du slipper jo ut trykket uansett hvor den står hen, dermed må du fylle opp coolern igjen uansett.

 

Ikke hvis dumpen sitter nærmest gassspjeldet. Da vil jo fortsatt være luft i intercooleren når ventilen stenges igjen.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis dumpen sitter nærmest gassspjeldet. Da vil jo fortsatt være luft i intercooleren når ventilen stenges igjen.

 

Er det ikke såpass høyt trykk inni der at så og si all lufta i systemet vil pyse ut på relativt kort tid?

Ikke veit jeg, men syns nå det virker logisk.. :rolleyes:

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bør popoff-ventilen monteres?

De fleste benytter uttaket til den originale resirk. ventilen. Dette er enkelt, krever ingen modifisering, og gir den herlige lyden som de flertallet vil ha.

 

Dette er derimot ikke optimalt. Årsaken er at med denne løsningen står avlastningsventilen før intercooleren. Dette medfører at når man "dumper" ladeluften, dreneres intercooleren "baklengs". D.v.s. ladeluftstrømmen snues og tømmes i motsatt retning i forhold til den vanlige flowretningen. Dette betyr at man får motgående luftstrømmer, samt at ved neste gasspådrag må først ladeluftkjøleren "fylles" før ladetrykket kommer frem til gasspjeldet.

 

Det optimale er å få plassert dumpventilen så nærme gasspjeldet som mulig. Da opprettholder du rett flowretning i tillegg til at du har luft tilgjengelig med en gang du gir gass.

 

Kilde: http://www.autopower.no/dumpvalves/dumpvalve.htm

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell. Ved å tenke litt fysikk her. Skyt meg om jeg tar feil.

 

Når du dumper ut lufta så er trykket på 1atm fra turbo til spjeld. (Vanlig pusteluft). Så du vil nå etter min mening måtte fylle intercooleren uansett om ikke du girer før dumpen har sluppet ut all lufta. Å siden dumpen skal beskytte snurra mot "tilbakeslag". Så vil det nå være best å dumpe trykket ved turboen.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell. Ved å tenke litt fysikk her. Skyt meg om jeg tar feil.

 

Når du dumper ut lufta så er trykket på 1atm fra turbo til spjeld. (Vanlig pusteluft). Så du vil nå etter min mening måtte fylle intercooleren uansett om ikke du girer før dumpen har sluppet ut all lufta. Å siden dumpen skal beskytte snurra mot "tilbakeslag". Så vil det nå være best å dumpe trykket ved turboen.

 

 

Ja du får gi beskjed til ekspertene at det de har peiling på er feil :)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare litt åpen tenking. Men ved å dumpe lufta ved spjeldet. Så vil du få litt tilbakeslag før lufta strømmer ut dumpen. Så du vil få at lufta strømmer i intercooleren mens du dumper. Så når dumpen stenger så strømmer lufta allerede

og du muligens klarer å bygge opp trykket fortere. Tenke oss ei vannslange med åpning ved krana og en med åpning ved selve enden.

 

Jeg bare tenker åpent, Men det her må vell en som utvikler innsug på biler ta seg av :P

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår