farlig Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Hei! Lurer på hva den optimale plasseringen av dumpen min er. Det gjelder en resirkulerende ventil. Bør den plasseres så nærme spjeldet som mulig, med en lang returslange tilbake til luftfilter (ca 1m+), eller bør den plasseres rett etter turbo, slik at slangelengdene blir så korte som mulig? Hva er best? Har nemlig uttak begge steder, men vet ikke hvor jeg skal plassere den... Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Nærmest muligt gasspjeldet. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evolve Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Her finner du monteringsanvisning for både åpen og resirkulerende dumpventil! http://www.jbraceparts.se/index2.html Siter "95 VW Golf III (grevlingbil) "84 Volvo 240 - B230FK + [X] "00 BMW 520 m-sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Hele poenget er at den skal avlaste turboen. Derfor er den ofte plassert v/turbo, og ikke nærmest gasspjeldet som flere sier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Hele poenget er at den skal avlaste turboen.Derfor er den ofte plassert v/turbo, og ikke nærmest gasspjeldet som flere sier. Sant nok men plasseres den nærmest muligt gasspjeldet så slipper turboen å fylle eventuell intercooler og alle rør enda en gang med luft :) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vølvø Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Sant nok men plasseres den nærmest muligt gasspjeldet så slipper turboen å fylle eventuell intercooler og alle rør enda en gang med luft :) flere burde plassere ventilen rett etter turboen så den avlastes raskere. lufta rygger ut av intercooler og ut gjennom dumpventilen.. så fylles intercoolern opp igen å lufta har da gått gjennom intercoolern 2 ganger (lufttempen blir lavere og luftmolekylenene blir enda mindre å man kan pøse på med mer bensin) (høyere effekt) ...eneste bakdelen er at man må fylle intecoolern på nytt (mer lagg) selv kommer jeg nok til å sette den rett etter turbon får å utnytte helaluminiums intercoolern maximalt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Altså.. Du slipper jo ut trykket uansett hvor den står hen, dermed må du fylle opp coolern igjen uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 flere burde plassere ventilen rett etter turboen så den avlastes raskere. lufta rygger ut av intercooler og ut gjennom dumpventilen.. så fylles intercoolern opp igen å lufta har da gått gjennom intercoolern 2 ganger (lufttempen blir lavere og luftmolekylenene blir enda mindre å man kan pøse på med mer bensin) (høyere effekt) ...eneste bakdelen er at man må fylle intecoolern på nytt (mer lagg)selv kommer jeg nok til å sette den rett etter turbon får å utnytte helaluminiums intercoolern maximalt Hallo... Den lufta som "rygger" ut av intercooleren går jo ut i atmosfæren. Ikke noe poeng å kjøle ned den lufta 2 ganger i så fall. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 Altså.. Du slipper jo ut trykket uansett hvor den står hen, dermed må du fylle opp coolern igjen uansett. Ikke hvis dumpen sitter nærmest gassspjeldet. Da vil jo fortsatt være luft i intercooleren når ventilen stenges igjen. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 Ikke hvis dumpen sitter nærmest gassspjeldet. Da vil jo fortsatt være luft i intercooleren når ventilen stenges igjen. Er det ikke såpass høyt trykk inni der at så og si all lufta i systemet vil pyse ut på relativt kort tid? Ikke veit jeg, men syns nå det virker logisk.. :rolleyes: Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
745TiC Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 Er vel bare alt over det atmosfæriske trykket på 0 som vil "blåse" ut.... 0 er 0 men allikevel er det luft i systemet, er jo bare det trykket du tilfører over 0 som vil blåse.... Siter Race, kjør forbi da vel..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 Hvor bør popoff-ventilen monteres? De fleste benytter uttaket til den originale resirk. ventilen. Dette er enkelt, krever ingen modifisering, og gir den herlige lyden som de flertallet vil ha. Dette er derimot ikke optimalt. Årsaken er at med denne løsningen står avlastningsventilen før intercooleren. Dette medfører at når man "dumper" ladeluften, dreneres intercooleren "baklengs". D.v.s. ladeluftstrømmen snues og tømmes i motsatt retning i forhold til den vanlige flowretningen. Dette betyr at man får motgående luftstrømmer, samt at ved neste gasspådrag må først ladeluftkjøleren "fylles" før ladetrykket kommer frem til gasspjeldet. Det optimale er å få plassert dumpventilen så nærme gasspjeldet som mulig. Da opprettholder du rett flowretning i tillegg til at du har luft tilgjengelig med en gang du gir gass. Kilde: http://www.autopower.no/dumpvalves/dumpvalve.htm Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 Vell. Ved å tenke litt fysikk her. Skyt meg om jeg tar feil. Når du dumper ut lufta så er trykket på 1atm fra turbo til spjeld. (Vanlig pusteluft). Så du vil nå etter min mening måtte fylle intercooleren uansett om ikke du girer før dumpen har sluppet ut all lufta. Å siden dumpen skal beskytte snurra mot "tilbakeslag". Så vil det nå være best å dumpe trykket ved turboen. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 Vell. Ved å tenke litt fysikk her. Skyt meg om jeg tar feil. Når du dumper ut lufta så er trykket på 1atm fra turbo til spjeld. (Vanlig pusteluft). Så du vil nå etter min mening måtte fylle intercooleren uansett om ikke du girer før dumpen har sluppet ut all lufta. Å siden dumpen skal beskytte snurra mot "tilbakeslag". Så vil det nå være best å dumpe trykket ved turboen. Ja du får gi beskjed til ekspertene at det de har peiling på er feil :) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet April 25, 2005 Rapporter Share Skrevet April 25, 2005 Var bare litt åpen tenking. Men ved å dumpe lufta ved spjeldet. Så vil du få litt tilbakeslag før lufta strømmer ut dumpen. Så du vil få at lufta strømmer i intercooleren mens du dumper. Så når dumpen stenger så strømmer lufta allerede og du muligens klarer å bygge opp trykket fortere. Tenke oss ei vannslange med åpning ved krana og en med åpning ved selve enden. Jeg bare tenker åpent, Men det her må vell en som utvikler innsug på biler ta seg av :P Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.