Gå til innhold

På tide med Norsk bil

Ranger emnet


Javel

Anbefalte innlegg

... og den er like aktuell i dag som for 2 år siden.

 

Som noen har nevnt, for å kunne ha en sjangs må man begynne med et nisjeprodukt der få andre er gode på teknologien, f.eks en elbil (f.eks Think og Kewet), eller et produkt som ikke er særlig prisfølsomt (f.eks en supersportsbil), eller et produkt der kundene godtar et lavt utstyrsnivå (f.eks en lavvektsportsbil).

 

Hvis noen i Norge hadde søkt om personer med know-how i utenlandske bilmiljøer, så finnes det mange nok opprinnelige nordmenn der som sikkert kunne tenkt seg en bilproduksjonsjobb i hjemlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ingen tro på at det er mulig å produsere og selge biler i Norge.

 

Pivco kan visstnok fortsatt levere elbiler i Norge, men for samme prisen kan man kjøpe en ny A4, BMW 320 etc.

 

Bare batteriet til vår gamle Think koster 178 000 ferdig fortollet med avgifter.

 

Prisen fra produsent i Florida er 12700.-

 

http://enerdel.com/content/view/129/61/

 

Heia Norge :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge kunne jo gjort det stort i med hydrogen bilene, det er faktisk 1 nordmann 2 engelskmenn og 2 tyskere(designere) om jeg ikke husker helt feil som produserte gm sin hydrogenbil, den ble vist på discovery for 2-3år siden, en dokumentar om hydrogen og hvordan de kan få bilene til å fungere uten feil.

 

Norge har vanvittig mange gode ingeniør`er som kunne ny produsert biler som kun gikk på vann og strøm, der har vi gode kunskaper og sjansene for å utvikle dette er stort. men desverre for dyrt pga avgifter og alt mulig annet til staten,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydro aluminium har jeg hørt er verdens største produsent av lettmetallfelger?

 

Stemmer vel ganske bra det;) om de ikke gjør alt i norge lager de alu. og sender det værden over så andre kan produsere, hvis ikke andre lager alu. med hydros oppskrift på alu. da betaler de for hvertfall hydro for all produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen fra produsent i Florida er 12700.-

 

http://enerdel.com/content/view/129/61/

 

Håper ikke den pressemeldingen hadde noe med at prisen fra produsent er 12.700 å gjøre? Der sto det nemlig bare at en kontrakt var inngått på batteriproduksjon, og at prototypene skulle være klare i 2008?

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Think ikke hadde vært designmessig hjernedøde hadde de lyttet til 2 engelske bildesignere som fikk i oppgave å se om de kunne endre Think til en kanonselger... Gikk faktisk en dokumentar om det på tv. De lagde Think om til en genial flerbruksbil... Man kunne lett endre den fra pickup til minivan til personbil med noen enkle håndgrep. Og den fikk det Think totalt mangler: Attitude. Den var rett og slett tøff. Men,Think kunne ikke "endre sitt geniale rammedesign" fordi en utviklingskostnad på denne jobben ble estimert til 12 mill (?= tatt på husk) og det var "alt for dyrt"... Sikkert dyrere enn å lage en drøss biler som ikke blir solgt selv om de selges til kostpris...riiight.... Idioter,er dessverre ikke dekkende for hva de er.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lagde Think om til en genial flerbruksbil... Man kunne lett endre den fra pickup til minivan til personbil med noen enkle håndgrep.

Idéen er gammel, italienske Ghia utførte samme triks på en konseptbil for Ford på 70-tallet. Mercedes hadde et lignende konsept på 80-tallet. Men felles for slike løninger er at de er dyre å produsere (en litt mer praktisk Think som kostet det dobbelte vil neppe selge særlig bedre), og vanskelig oppfyller alle sikkerhetskrav. Dessuten må ekstradelene oppbevares en plass når de ikke brukes.

 

Citroën har en beslektet løsning på sin C3 Pluriel. Det som i utgangspunktet sikkert var enkle håndgrep ble ikke like enkelt i virkeligheten, og de avtagbare takbøylene har ingen alternativ plassering i bilen, så demonterer man taket så må det oppbevares hjemme (eller et annet sted). Kjører man åpent en dag og det begynner å regne blir det altså våtere og våtere i bilen inntil man kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYK er en god idé i seg selv, bortsett fra at den foreløpig er altfor nisje-preget. Og da tenker jeg ikke bare på at den er en sportsbil, noe som i seg selv begrenser markedet. Men i tillegg benytter den en type drivstoff som ikke brukes i noe annet kjøretøy i hele verden. Å tro at bensinstasjoner setter opp spesielle pumper som kun kan benyttes av en eneste nisjesportsbil med liten utbredelse, det blir som å tro på julenissen, altså fullstendig urealistisk.

 

StatoilHydro er riktignok hovedsponsor for prosjektet, men baktanken deres er nok mest å vise andre bilprodusenter at drivstoffet (som er en blanding av litt hydrogen og mye naturgass) faktisk er såpass brukbart at også andre vil utvikle biler for dette drivstoffet.

 

Hjemmesiden til FYK-prosjektet: http://www.fyk.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg tenkte jeg skulle nevne den når du sa dette:

... og den er like aktuell i dag som for 2 år siden.

 

Som noen har nevnt, for å kunne ha en sjangs må man begynne med et nisjeprodukt der få andre er gode på teknologien, f.eks en elbil (f.eks Think og Kewet), eller et produkt som ikke er særlig prisfølsomt (f.eks en supersportsbil), eller et produkt der kundene godtar et lavt utstyrsnivå (f.eks en lavvektsportsbil).

 

Hvis noen i Norge hadde søkt om personer med know-how i utenlandske bilmiljøer, så finnes det mange nok opprinnelige nordmenn der som sikkert kunne tenkt seg en bilproduksjonsjobb i hjemlandet.

 

Med Statoilhydro i ryggen kan det godt skje saker å ting med fyk prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Statoil har fått i gang ting før óg. De var nemlig en av hovedsponsorene da selskapet Pivco ble opprettet for 17 år siden. Pivco skiftet senere navn til Think. Men selv om elbiler er et nisjeprodukt, så finnes det en utbygd infrastruktur for elbiler, nemlig stikkontakter, hele landet er fullt av de.

 

En sær sportsbil er i seg selv et nisjeprodukt, selv om den går på alminnelig tilgjengelig drivstoff (bensin eller diesel). Men når en nisjebil skal gå på et nisjedrivstoff, da er jeg redd at selv med støtte fra StatoilHydro, så blir kundegrunnlaget altfor snevert.

 

Jeg liker FYK, jeg synes den er tøff. Men kjør den heller på f.eks etanol eller E85, selv det stoffet finnes det flere pumper for (f.eks i Sverige) enn det finnes NaturalHy-pumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår