Gå til innhold

På tide med Norsk bil

Ranger emnet


Javel

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er nok en del politiske aspekter som gjør at det kulminerer ganske fort. Norge holder på å bli et land hvor det å drive industri ikke er lønnsomt i det hele tatt, lengre. Vi blir underpriset av asiatiske og øst-europeiske land, og med den regjeringen vi har idag så skal det ikke være lov å beskytte seg mot det heller.

 

En eventuell bil produsert i norge ville for det første hatt en sinnsykt høy pris i forhold til markedsprisene. Det er greit at den faktisk ville være i stand til å snike seg unna en del tollavgifter, men du kan være sikker på at råstoffene hadde kostet en del alikevel.

Så er det arbeidere. Her i norge ville ingen fagforeninger gå med på noen lavere lønn enn sine tariffer, og det klarer asiaterne fint å underprise. Det hadde kanskje gått om man hadde startet bilindrustri i Norge på 70-tallet (senest), men idag har vi ingen erfaring eller tradisjoner for å drive slikt.

Og med den EU-tilpassingen som er idag, så kan man i alle fall glemme det.

Forskning, derimot, tror jeg vi hadde vært ledende på.

 

Det som sansynligvis hadde latt seg gjøre, var en eksotisk sportsbil - men ryktene skal ha det til at svenskene kom oss i forkjøpet der. Er vel måte på hvor mange slike merker det er plass til.

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble lagd mye bil i norge på begynnelsen av 1900-tallet.. elbiler, elbusser, vanlige biler osv.. troll e den mest kjente, ble vel lagd 3 stk eller noe? veldig få, hvertfall, og eg tror max ett eksemplar fortsatt finnes.. var en bil de kalte "egoisten" og, en 1-seter :D dritsmal og kort :D scootere med framhjulstrekk lagde de også, men ingenting var lønnsomt nok.. lurer på om de ikkje sa at norge faktisk var ledende innen et område, elbusser eller noe, skal ikkje si det helt sikkert..

 

så et program om dette på nrk for et år eller to (eller tre) siden.. jævli interessant faktisk :D

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glemme de kolossale ressursene som må til for å utvikle en bil. Hvor mange nordmenn ville kjøpt en norsk-bygga halvveis bra 4-hjulstrekker til høy pris fremfor en billig og trygg japaner fra et merke som vet hva de driver med chicken

 

Tror nemlig at det IKKE er rom for noen nye merker idag. Bilene selges billig som mulig for å konkurrere og alle segmenter er så å si opptatte. Lukses, off-road, sport osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvorfor ingen forsøker seg på det. Norsk blir som regel alltid kvalitet, og en norsk bilprodusent kunne laget biler som var skreddersydde for norske forhold :)

 

Ser at mye har blitt nevnt her, kan jo også nevne at markedet for norske biler i norge er særdeles lite pga lav befolkning.. Hadde det vært 50 millioner nordmenn så hadde det kanskje gått..:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norge er faktisk et perfekt land for å lage bil i ..

Hydro lager jo bla blokkene til de nye rekke6 eneren til BMW ..

også har vi firma som Devotek i kongsberg som er mest kjent for sine girkasser ..

(eks: DSG (Audi), SMT (Toyota) og div Billige automatkasser i franske fiser)

er vist flere firma bare i kongsberg som utvikler deler til gigantene

 

men staten er rasshøl.. ikke engang Think klarte seg (dvs de finnes enda da.. men nå lager de "Bussholdeplas-skur-med-hjul")

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo bygget busser i norge.. på ferdige rullende chasier fra scania volvo osv.... så kanskje det hadde vert en ide for norge?

bygge biler på ferdige chasi?

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vell vært forsøkt, Troll ble vell ingen suksess

 

troll var en knallbra bil, og det hadde vært mulig å selge mange av dem dersom myndighetene hadde forsøkt å hjelpe til litt.

Troll var forøvrig organisert som et bilbyggelag eller no sånt, og hadde lov til å produsere et ytterst begrenset antall biler.

 

Det ble bygd 5 biler, og den 6. var komplett i deler da nedleggelsen var et faktum.

Den 6. er siden bygd opp, og er nesten lik som de andre, men med enkelte forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble lagd mye bil i norge på begynnelsen av 1900-tallet.. elbiler, elbusser, vanlige biler osv.. troll e den mest kjente, ble vel lagd 3 stk eller noe? veldig få, hvertfall, og eg tror max ett eksemplar fortsatt finnes.. var en bil de kalte "egoisten" og, en 1-seter :D dritsmal og kort :D scootere med framhjulstrekk lagde de også, men ingenting var lønnsomt nok.. lurer på om de ikkje sa at norge faktisk var ledende innen et område, elbusser eller noe, skal ikkje si det helt sikkert..

 

så et program om dette på nrk for et år eller to (eller tre) siden.. jævli interessant faktisk :D

 

Det er sant at det har blitt bygd mye bil i Norge, blant annet på begynnelsen av 1900 tallet ble det bygd noe..

Men Troll er et langt nyere eventyr fra 1956 til 1958 tallet omtrent..

De fikk tillatelse til å bygge hele 15 biler..

Den første bilen ble vist frem i oktober 1956 i fabrikklokalet i Lunde, i januar året etter ble bilen kjørt til Oslo, og parkert med låste dører utenfor Stortinge, dette for å få oppmerksomhet.

 

Problemene for Troll var finansieringen som var vanskelig å få til, samt det faktum at de ikke fikk selge så mange biler de ville.. Det var umulig å få produksjonen til å lønne seg med tillatelse til å produsere såpass få biler

Nyåret 1958 gikk fabrikken konkurs.

 

Troll var en meget bra bil bygd med meget moderne materialer til å være såpass tidlig som på 50 tallet..

Det var kun en serieprodusert bil som ble produsert med karosseri av samme materiale (glassfiber)

 

Troll er forøvrig hovedsaklig designet av Hans Trippel, mannen bak blant annet Mercedes 300SL (Gullwing som den er kjent som)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll er forøvrig hovedsaklig designet av Hans Trippel, mannen bak blant annet Mercedes 300SL (Gullwing som den er kjent som)

 

 

Hans Trippel designet og patenterte "måkevingedørene", et design han solgte til Mercedes (og som de benyttet på sin klassiske 300SL).

Trollbil.jpg

TrollbilBak.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår