Gå til innhold

....så tok jeg på meg beltet ??

Ranger emnet

Gringo

Bruker du belte ?  

175 stemmer

1. 1. Bruker du belte ?

• Ja selvsagt, alltid.
      114
    • Ja, hvis jeg skal mer enn 100 meter.
      49
    • Nei, jeg er dum som ett knekkebrød.
      14

Anbefalte innlegg

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bruker alltid beltet når jeg kjører i Trondheim.. selv om _jeg_ kanskje ikke kjører som en tulling,er det alltids noen andre noen andre som gjør det,og kan havne i fronten på meg.. for,tullinger er det NOK av her.... ;) :D

når jeg er hjemme i Surnadal bruker jeg stort sett aldri belte.. sikkert dumt,men sånn er det.. gidder ikke.. sjelden kontroll.. sjelden ulykker.. (spar meg for skjenne-/moral-prekener)...

bruker det stort sett alltid på langturer..

så det så! :D

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bilbelte uansett, men har vært litt sløv anng beltebruk i jordebilen. Etter en episode med den har jeg startet bruke belte uansett. Vi var 5stk inni bilen. 2 forran med belte og 3 bak uten, og da vi landa på taket smacka jeg hue i taket og det ble bare kaos bak. Gikk bra med alle. Andre taking satt jeg forran med belte og det gikk MYE bedre. Satt godt fast i setet og kom helt fint fra det uten noe skader. Så nå bruker jeg belte hele tiden!

Bruk belte! m'm

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MajiiK

Tar litt feil der ja... Når guffen moste bilen, så hadde vi min. 40 km/t da vi traff polon i sida, og det ble bråstopp..

Nå har det seg sånn at jeg har glimrende humkomelse. Og fra i fjor husker jeg eksempelet om en bil som krasjet i en fjellvegg. Bilen dro i 10 m/s (36 km/h) da den traff veggen, og ble trykket sammen på 0,080 sekunder.

For dem som er litt ivrige innen de fysiske lover, vet vi at akselerasjon er fart over tid.

a=v/t => (0-10) m/s / (0,080) s som gir et svar på -125 m/s^2

Til sammenligning er akselerasjonen på en bil som topper 100 kmh på 4 sekunder 7 m/s^2.

Så når sammenstøtet gir en akselerasjon som er 20 ganger mer enn en kjapp bil gir, da bør det være vanskelig å stå stødig spør du meg... :rolleyes:

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar litt feil der ja... Når guffen moste bilen, så hadde vi min. 40 km/t da vi traff polon i sida, og det ble bråstopp. Ikke hadde jeg belte og i ene hånda så hadde jeg pilsen min, og med andre hånda så holdt jeg fast videokamera slik at det ikke skulle fly veggis. Eneste som skjedde var at jeg hoppa litt i setet og sølte litt pils.

Så kan jeg si at hver gang jeg skal kjøre langt, så pleier jeg å dra på meg beltet. Men jeg skjønner ikke når folk får hetta fordi om folk ikke drar på seg beltet med en gang de spretter inn i bilen.

Vi er da vel for f*** voksne som kan ta den avgjørelsen selv.

Men når jeg innser at risikoen går over en viss grense, så drar jeg på meg selene å.

Når du krasjer in en annen bil i 40 km/t så er ikke det noen bråstopp i det hele tatt.. Prøv å ha 40km/t rett i en vegg, eller enda bedere, sitte i en stol som går fra 0-40kmt på 0,0. Da kjenner du bråstopp.

Du krasja med en annen bil i 40 km/t og det gir etter relativt mye.. Men tenk deg at du har 40km/t og treffer en kar som kommer i 80 km/t ! Tør ikke tenke på hvor stort trykk du må holde mot da !:eek:

Fikk en bra aha opplevelse her om dagen.. Da hadde ikke jeg på meg belte, satt på med en paugot 205 GTi og sladda inn i en kant som vi trodde var snø. Vi traff kanten men det viste seg å være massiv is og vi traff den med bakdekket, da gikk det i rundt 20-25 km/t og jeg fløy nesten over i førersetet !

Fikk en liten vekker på hvor lite som egentlig skal til...

Be smart ! Be safe! Bruk sikkerhetsbelte !;)

---- Power is nothing without control----

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Når dere spørr på den måten, så er eg nok dom som eit knekkebrød, men prøver å skjerpe meg. :rolleyes:

Har vert med på ein del rart uten belte, som har godt bra.

Drittflaks sjølvsagt!

Mista kontrollen over ein bakketopp i 160km/h. vart ein del sladding og piruetter før det bar av vegen, rundt på taket, og landa på hjulene igjen.

Var berre litt (les: veldig) mørbanka, og fortumla.

Sete eg satt i var knekt på 2 plasser. Bilen var banan i 3 retninger. Og hjulene på eine sida sto mitt under bilen.

Hadde Bag og sovepose i baksete. Disse fant eg 20meter lenger borte i åkeren.

Hadde det vert nokon baki utan belte, hadde dei blitt kasta ut.

Da hadde nok utfallet blitt litt anleis er eg redd.

Med Helsing Odd

Audi S4rs Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det finnes unnskyldninger!!!

Det er jo kun i front mot front situasjoner at beltet duger, og sånne ting gjør man ikke. Da svinger man unna, og går ikke det så får man til helvete bare dø... ikke dermed sagt man er dum som et knekkebrød.:rolleyes:

Jeg moste bilen min i grøfta, absolutt ingen front-mot-front kollisjon (baklengs ned i grøfta, så slo bilen rundt 180°). Beltet redda meg fra å få skikkelig vondt.

Jeg har vonde håndledd etter å ha tatt imot på rattet, hadde jeg ikke hatt belte hadde det vært hode istede for håndledd'a!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Når dere spørr på den måten, så er eg nok dom som eit knekkebrød, men prøver å skjerpe meg. :rolleyes:

Har vert med på ein del rart uten belte, som har godt bra.

Drittflaks sjølvsagt!

Mista kontrollen over ein bakketopp i 160km/h. vart ein del sladding og piruetter før det bar av vegen, rundt på taket, og landa på hjulene igjen.

Var berre litt (les: veldig) mørbanka, og fortumla.

Sete eg satt i var knekt på 2 plasser. Bilen var banan i 3 retninger. Og hjulene på eine sida sto mitt under bilen.

Hadde Bag og sovepose i baksete. Disse fant eg 20meter lenger borte i åkeren.

Hadde det vert nokon baki utan belte, hadde dei blitt kasta ut.

Da hadde nok utfallet blitt litt anleis er eg redd.

Med Helsing Odd

Audi S4rs Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Typhoon_

Endel her som sier dem skal ha 4-punktseler...

Problemet er at det er ikke godkjent til bruk på vanlig vei, men bare på bane.

Bruker beltet av og til (er litt sløv med det til tider).

Så vidt jeg vet så kan du få det godkjent så lenge de er "E" merket. Vi snakker da om de beltene som er smalere og da ikke godkjent av Norsk Bilsport Forbund.

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Vel, at du krasjet i 40 km/t og tok livet med ro med pilsen å hånden tror jeg ikke på. Litt enkel matte og jeg kan bevise at 40km/t til bom stopp vil gjøre at du flyger veggimellom som en filledukke.

Du kan faktisk ikke gjøre som du vil ute i norsk trafikk, vi lever ikke i et anarki norge. Sjangsen for at du dør eller blir grønnsak er mye større har du ikke belte på. Du kan også skade andre mennesker mer enn nødvendig, når du flyr som en kanonkule ut vinduet. Hvem skal betale legeregninger,forsikring, politi etterforskning og ditt og datt ???

Det er VI! Skattebetalere og forsikringstakere som må svi for udugelige folk som deg. Skjerpings..

F*** kan du komme her å påstå noe annet.... Var du der kanskje?

og hvorfor skulle jeg gidde lyve om sånn...?

Og det med at jeg ikke kan gjøre som jeg vil i trafikken, kom ikke her å fortell meg at du er så jæ*** skinnhellig at du har brutt noen regel ever... Rart du mener det at det å ikke bruke bilbelte er så forferdelig ille, FORELEGGET er på hele 750kr. Kriminelt dette skjønner jeg.... 15 km/t for fort tilsvarer 1500kr i bot. altså er dette dobbelt så ille som det å ikke bruke beltet.

Kanskje noe mer fornuftig å bruke kjeft på riktige idioter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider