Gå til innhold

....så tok jeg på meg beltet ??

Ranger emnet

Gringo

Bruker du belte ?  

175 stemmer

1. 1. Bruker du belte ?

• Ja selvsagt, alltid.
      114
    • Ja, hvis jeg skal mer enn 100 meter.
      49
    • Nei, jeg er dum som ett knekkebrød.
      14

Anbefalte innlegg

Originally posted by eirikoo

Et poeng er deformasjon. Man stopper ALDRI momentant i en bilkrasj. Derfor blir ingen krasjer like, og man får en større eller mindre 'bråbrems' og ikke et momentanstopp. Jeg syns også det høres rart ut med 7km/t som en grense, men hva faen. Bruk belte, det er ingen gode grunner for ikke å bruke det.

Ti poeng til deg. Deformasjon er viktig, derfor mener jeg at alle burde kjøre Fiesta. Makan til loppekasse er det lenge mellom hver gang en maser i lyktestolper.

Framskjermen åt seg langt inn i dekket og passasjeren min satt med batteriet i fanget, men vi klarte oss bra. Hadde jeg gjort dette med en eldre Volvo eller Saab, så hadde nok jeg fått smake instrumenter, tenker jeg.

Og bilbelte kan i enkelte tilfeller redde liv det også.

Bare tenk litt over hva beltet sitter festet til. Hvis det er festet til en Kia el.l. så sitter det praktisk talt ikke festet til noe i det hele tatt.

Hvis det skulle være noe mer dere vil vite om trafikksikkerhet, så nøl ikke med å spørre. Jeg kan alt om det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det var vel ikke helt poenget hans. Det er få her som ikke har brutt fartsgrensen en gang eller ni. Poenget er at hvis du ikke bruker bilbeltet så gambler du med livet ditt.

Så var det slik da at beltet faktisk kan drepe deg å, så uansett så gambler du.

Det er ikke tøft å være død.

Nei, sier du det. Trenger ikke bruke bilbelte får å skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Otto von Bismarck

Rektig! Man spenner seg gjerne fast med både armer og bein, og sistnevnte kroppsdeler tåler atskillig større motstand enn andre kroppsdeler.

så hva er poenget?

Er du så robust at du ikke trenger belte? :)

Fiesta er nok vel og bra hvis man skal smelle i lyktestolper og lignende i under 20km/t, men skal man kjøre fortere hadde jeg valgt en annen bil.. ;)

Og at man blir drept av belte... Det er rimelig søkt, i alle tilfelle så er sjansen større for å bli kvestet uten belte.

(Ikke svar til deg Otto)

Husk på å sitt såpass nær ratt og pedaler at du ikke får rettet ut bena og armene helt da hvis du kjører uten belte, retter du dem ut og 'låser' dem er det leddene som får julingen, og da blir du krøpling.

;)

Kan jo prøve å låse kneleddet og hoppe ned fra en stol eller noe slikt, det skal ikke mye til før det smeller skikkelig.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MajiiK

Tar litt feil der ja... Når guffen moste bilen, så hadde vi min. 40 km/t da vi traff polon i sida, og det ble bråstopp. Ikke hadde jeg belte og i ene hånda så hadde jeg pilsen min, og med andre hånda så holdt jeg fast videokamera slik at det ikke skulle fly veggis. Eneste som skjedde var at jeg hoppa litt i setet og sølte litt pils.

Så kan jeg si at hver gang jeg skal kjøre langt, så pleier jeg å dra på meg beltet. Men jeg skjønner ikke når folk får hetta fordi om folk ikke drar på seg beltet med en gang de spretter inn i bilen.

Vi er da vel for f*** voksne som kan ta den avgjørelsen selv.

Men når jeg innser at risikoen går over en viss grense, så drar jeg på meg selene å.

Ehh, hvor var du i fysikktimene? Det blir ikke båstopp av å kjøre i en Polo. Prøv 40 km/t inn i noe som ikke flytter seg du...

Hadde alle vært voksne og _i stand_ til å ta den avgjørelsen selv, så hadde vi vel ikke hatt et påbud og bøter for det? Eller?

Kom ikke å klag den dagen du oppdager hvor ubehagelig det er å tre hodet igjennom en frontrute...

'99 S4

'99 R1 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

så hva er poenget?

Er du så robust at du ikke trenger belte? :)

Fiesta er nok vel og bra hvis man skal smelle i lyktestolper og lignende i under 20km/t, men skal man kjøre fortere hadde jeg valgt en annen bil.. ;)

Og at man blir drept av belte... Det er rimelig søkt, i alle tilfelle så er sjansen større for å bli kvestet uten belte.

(Ikke svar til deg Otto)

Husk på å sitt såpass nær ratt og pedaler at du ikke får rettet ut bena og armene helt da hvis du kjører uten belte, retter du dem ut og 'låser' dem er det leddene som får julingen, og da blir du krøpling.

;)

Kan jo prøve å låse kneleddet og hoppe ned fra en stol eller noe slikt, det skal ikke mye til før det smeller skikkelig.

Jeg bruker alltid belte, jeg har ikke oppfordret andre til ikke å gjøre det samme, så det er ikke poenget her.

Hadde ikke du vært så innstilt på å ha rett hele tiden, så ville du nok bedre ha forstått mine intensjoner.

Poenget er at om kvinner flest og enkelte damemenn ikke klarer å holde igjen med armene alene, kan de alltids hjelpe til med bena, ettersom ben som regel er noe mer muskuløse og følgelig mer utholdende enn nettopp armer.

Det blir helt feil å fokusere kun på armer, da man vanligvis er utstyrt med to bein og man kan plante i alle fall et av dem i f.eks. midkonsollen så man får skikkelig spenntak. Om kneskålene moses, betyr det at du får fri fra jobben, og det er vel å foretrekke fremfor å bli gravlagt med hele knær.

Hvis folk kun holder igjen med armene når det smeller, da synes jeg slettes ikke synd på dem.

Bruk belte, bruk armer, men bruk også beina. Kort sagt; bruk huet. Det beste er kanskje å holde seg hjemme. Da bruker man virkelig huet.

Og hva er vel galt med Fiesta og liknende loppekasser? Nå fokuseres det mye på deformasjonssoner av bilprodusentene, og hva deformeres egentlig mer enn en gammel Fiesta oppspist av rust? Kanskje Mazda fra 1981 (jeg sto på panseret og vridde det oppetter legga), men den har 2 liters motor og foruenser mer, og alle vet hvor ufornuftig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Keihin

Ehh, hvor var du i fysikktimene? Det blir ikke båstopp av å kjøre i en Polo. Prøv 40 km/t inn i noe som ikke flytter seg du...

Hadde alle vært voksne og _i stand_ til å ta den avgjørelsen selv, så hadde vi vel ikke hatt et påbud og bøter for det? Eller?

Kom ikke å klag den dagen du oppdager hvor ubehagelig det er å tre hodet igjennom en frontrute...

Kan vel spørre deg om det samme... Hva tror du skjer når du tar to ting (1&2) som veier så å si det samme, den ene tingen (1) ligger stille(noe som er relevant i denne saken da bilen vi traff Kjørte på tvers av oss i ca. 5 km/t, og vi traff bilen midt på a stolpen, eller for å si det på en annen måte, tyngdepunktet på bilen ligger ganske nøyaktig der på en polo) og den andre tingen(2) som veier så å si det samme treffer den tingen. Den energien som tingen(2) traff den andre tingen(1) med, blir overført til ting(1), Resultat: Ting(2) vil da ligge dødt.

Det vil såklart bli absorbert energi i det bilen "bretter" seg, men bilen som vi kjørte sto PAL der vi traff polo'n. definisjon BRÅSTOPP... Eller???

Slapp av.... Skal ikke klage...:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HondaBabe

Så sant så sant.

Er vel bare i ekstremt gamle Asconaer du får motoren i fanget i disse dager

Evt gamle kadetter... brukte ikke i kadetten pga hadde den møtt noe hardt(annen bil, grøft, fjellvegg o.l.) så hadde mest sansynlig blekket krølla seg helt til bakhjula.... Og heller liv som død enn som grønnsak...

Bilvask er oppskrytt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som oftest beltet jeg og når jeg kommer ut av sentrumsgrensene.

Og siden jeg bor i en bilkommune så har det blitt litt herjing å småting med åkerbiler og sånnt, og i en gaaamel kadett var det ingen belter orginalt og vi kjørte med vilje inn i en grusvegg i en plass mellom 40-50 km i timen. og for han som satt i pasasjersetet så gikk det rimelig bra,. jeg som kjørte fikk en helvetes smell i fronrtruta og så stjerner å litt sånt en liten stund.

Så det kommer vel litt ann på, men som sagt så belter skal brukes hele tiden ja egentlig. det lærte jeg etter vi crasha russebilen i 140 å havna i ei grøft.Det var skummelt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by triggerhappy

Hvis man mister kontroll i f.eks. 70 km/t, og skjønner at man fronter en bil, fjell eller noe annet, bør man ha beina inne ved pedalene, eller trekke dem bak mot setet?

Kanskje ikke så dumt å holde bremsen inne helt til det smeller ? ;)

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by triggerhappy

Hvis man mister kontroll i f.eks. 70 km/t, og skjønner at man fronter en bil, fjell eller noe annet, bør man ha beina inne ved pedalene, eller trekke dem bak mot setet?

TA bena på hodet, trekk i håndbrekket, og håp på det beste.. Eller kjør 240:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider