ArraKiss Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Heisann! Har en 86 VW Jetta 1,6... Byttet bærebru på den her om dagen da den gamle hadde rustet i filler. Etter byttet er det en klakkelyd i forstillingen når jeg svinger... "klakk-klakk-klakk-klakk" sier det i takt med at hjulene går rundt... Den ytre mansjetten på drivakselen var glippet av så fettet rant ut, men det er samme lyd på begge sider når jeg svinger så dette burde ikke være problemet. Noe jeg har gjort feil eller noen som aner hva det kan være?? Dette oppstår KUN når jeg svinger og på den siden jeg svinger mot... Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lich Skrevet April 23, 2005 Rapporter Share Skrevet April 23, 2005 Høres litt ut som om det kan være krysset ditt, men mulig jeg tar feil. Vil aldri være skråsikker her på forumet, da folk med mye mer kompetanse enn meg sitter her å taster. Men hadde den samme lyden i den gamle mazda'n min, og da var det krysset. Kanskje begge to er gåen? :) Edit: Høres det godt når du rygger og har max sving? Siter Opel Astra -01 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=86107 x Mazda 323 GT-R -94 x Mazda 626 -86 Always listen to what a man says to you when he's angry! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Høres ut som dårlige drivknuter. Tror det heter det samme på WV som på Ford. På madammen sin sin bil var det klakkelyder når ho svingte til sidene. Da var det drivknutene som var slitte... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjartmar86 Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Kan også være noe så enkelt som at boltene på ett av hjula har løsna... kommer som regel en klakke lyd når du svinger da.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor_s_sumstad Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Veldig sannsynlig drivknutene dine.. Siter Das Auto 09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBI Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Holder også en stor knapp på drivknute. Kun når hjulene er i bevegelse? Kan være svinglager om det høres når du står i ro også. Var brennsikker på at ene drivknuten min hadde tatt kvelden for et par år siden, var nesten helt lik lyd, men da var det kun et svinglager som måtte byttes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WireD Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 ja, jeg heller mot knutene. selv om bare den ene har misti fettet, så kan det fortsatt være at begge har tatt kvelden. Øyvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kholand Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 hvis mansjetten på drivknuten hadde detti av før dere begynte å klå så er det nok nesten helt sikkert en drivknute som må byttes. Hvis fettet i knuten i tillegg RANT ut så er det ivertfall helt sikkert! KAN være hjullageret også. har du merket noe til "brumming" tidligere når du har svinget i fart? -før klakkelyden kom. sjekk at ikke den indre lagerbanen sitter igjen på huben når du tar den av..gjør den det, så må du bytte hjullager også. du kan også sjekke tettinga på lagret. hender plasten særlig på utsiden av lageret(ut mot hjulet) blir knust hvis senterbolten/navet er dårlig tilskrudd og det blir litt bevegelse. skal du kjøpe nye lager, så kjøp industrilager på tess. mye billigere og møøe bedre. husk bare å ta med den gamle. drivknutene til biltema er av topp kvalitet, og tåler sammenligning med hvilke ledd som helst. (ikke reklame, bare erfaring...) har brukt mekonomen før også, de er minst like bra der, men koster noe mere Siter Kjør hardt , kjør stil - `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD x `90 Passat stv. GT G60 syncro x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor x `88 Opel Ascona C. 1,6s x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArraKiss Skrevet April 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Tusen takk for maaange gode svar. Har forhørt meg litt privat også å det første folk sa var drivknutene. Det skal nevnes at jeg kjørte "litt" lenge med en delvis knekt bærebru som kanskje kan ha hatt innvirkning på dette!? Sitter drivknutene ytterst på drivakselen? og er de bare å dra rett av, eller hvordan blir det? tenkte å kjøpe knuter til begge sider, samt nye mansjetter. Er det noe annet jeg bør kjøpe? Og er det en spesiell type fett jeg bør fylle på med?? Setter STOR pris på svarene dere gir! Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kholand Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 drivknuten sitter ytterst på drivakselen som går ut fra kassa ja. Hvis du svinger maks over slik at hjulene står i den retning der du skal bytte, så kan det hende du klarer å lure ut drivknuten fra bosset, du kan ta en pipeforlenger eller lignende å prøve forsiktig å slå knuten ut. hvis ikke så må du ta det av (bosset) for å komme skikkelig til. ta av mansjetten og slå med en meisel e.l. i bakkant av drivknuten. det sitter en låsering inne i drivknuten som gjør at den kan sitte som fan... jeg har byttet mange drivknuter ved å banke den av med hammer og meisel, og det går helt greit, men har alltid sagt til meg selv at neste gang...DA kjøper du en drivknuteavdrager. det bør du egentlig gjøre med en gang, så blir jobben myye enklere. tror de har det på biltema ganske billig. den nye knuten presser du på med hånmakt så langt det går, så gir du den et forsiktig rapp med en hammer slik at den glipper over låseringen på akselen. VÆR FORSIKTIG MED MANSJETTEN. de spennringene som somregel følger med kan være vanskelige å få på hvis du ikke har en sånn tang som er spesial for akkurat de bånda. ha tolmodighet og en smule krefter så går det nok. du kan stramme inn den siste biten av bånda med den spesial-tanga eller en nordlending(rørtang -svære i kjeften, og ikke brukanes til NOE) driknutene er ferdig fettet og mansjett følger med. du må ikke begynne å rote inni kulene der, får du no sand eller drit inni der så varer ikke knutene lenge. det skal sies at jeg aldri har rørt en jetta, men jeg går ut ifra at det er rimelig likt ...noe det somregel er på de fleste VAG biler, men du kan gjerne ta et bilde som viser hvordan det er på bilen din Siter Kjør hardt , kjør stil - `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD x `90 Passat stv. GT G60 syncro x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor x `88 Opel Ascona C. 1,6s x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henriko Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 Hadde nylig bilen min på EU-kontroll, og da ble det kicket på at endeleddet på høyre side må skiftes, noe jeg skal gjøre til uken. Jeg hører også nå klakking ved svinging (begge veier, og også litt når jeg kjører rett fram), så KAN kanskje være dette også? Jeg har null peil på mekking, men de nevnte nå endeleddet mitt, og de veit vel hva de driver med? Skulle ha et par tusen ferdig skifta med forstillingskontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kholand Skrevet April 24, 2005 Rapporter Share Skrevet April 24, 2005 forstillingskontroll pleier å koste rundt 1000 lappen, så da er vel ikke den prisen så feil. et endeledd koster ikke mere enn 100-350kr avhengig av hvor du handler, og tar somregel ikke mere enn 15 min å skifte.. så det er der de drar penger tydligvis, men ikke ille pris uansett. Siter Kjør hardt , kjør stil - `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD x `90 Passat stv. GT G60 syncro x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor x `88 Opel Ascona C. 1,6s x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg