Gå til innhold

Erfaringer - glassfiber?

Ranger emnet


CoDEmASTeR

Anbefalte innlegg

Da jeg hadde MC (Yamaha V-max) støpte jeg litt deler i glassfiber. Kjøpte biter fra England, lagde former ved hjelp av bitene og støpte flere sett med biler som jeg solgte.

Det som er viktig med glassfier er ikke finish desverre. Da hadde det jo vært relativt greit å vurdere jobben.

 

Dårlig laget glassfiber har luftbobler under gelcoat'en (overflatelaget). Dette ser du som små forhøyninger et års tid eller deromkring etter at du har tatt det i bruk.

 

Hvis det er mulig, kan du jo kjøpe en ting, hekte den på i et års tid og deretter vurdere om du vil kjøpe fler?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med å klina litt med glassfiber når en bekjent lånte ut garasjen til et fly bygge... Må være tolmodig å sørge for at det ikke blir noen bobler... Bobler = masse sliping og ekstra arbeide...

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CoDEmASTeR

Var ikke sikker på hvor jeg skulle poste, så jeg slenger den bare inn i Off-topic :p

 

http://home.swipnet.se/rpglasfiber/

 

Noen som har noen erfaringer med karen her?

Prisene var bra, men siden var stygg/amatøraktig, og i tillegg bruker han hotmail-addresse :p

Det gjør at jeg blir litt skeptisk... :rolleyes:

 

Har laga no greier til en båt, poenget var å få den tett, så vi ga blanke i hvordan det så ut, lurer på om det holder en sesong til:)

 

Motorhuv.. er det det samme som panser?

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du lage et panser i glassfiber så bør dy først lage en form... Trekke forma med folie av et slag og skaffe det et fiberstykke som er like stort som det du trenger, legge det helt glatt og helle på polyester og smørte det jevnt. Gjennta dette til at du har fått ønsket tykkelse. Snu da panseret og plasert oppstiving og legg polyester over på samme måte. til det blir stift nok.

Skjær av overflødige kanter og slip dem glatte. Overflaten kan du sikkert få blank ved å slipe den med fint snadpappir og polere det. <- Slik ville i allefall jeg ha gjort...

 

Husker fra flyet at den siden som ble liggende ned mot folien ble veldig veldig fin og blank :)

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve glassfiberduken og polyester får du kjøpt billig på Biltema. I tillegg trenger du herder, slippmidel og gelcoat. De tre sisnevnte kjøpte jeg på en velutsyrt fargehandel ved St haugen i Oslo, men tipper de har dette på de fleste fargehandlere av noe størrelse som ligger i områder der folk har båter.

 

En gjenstand i glassfiber består av glassfiber/herder+polyester som har en beskyttende overflate av gelcoat.

 

Hvis du har en ferdig form å støpe utifra må den først behandles med slippmiddel (Det ligner litt på vanlig poleringsmiddel. Vet ikke om du kanskje kan bruke det istedefor?)

Deretter legges gelcoaten på. Den blandes først med herder (samme herder som på glassfiberen forøvrig) og strykes på med malekost. Konsistensen er omtrent som litt tykk maling. Når den har stivnet bades glassfibermattene i poyester+herder og legges oppå gelcoaten. Du må alltid legge flere lag, men legg ikke flere enn 3 om gangen. Når polyester stivner utvikles varme. Derfor vil hele greia slå seg og bli bulkete dersom du legger for tykt uten at det stivner i mellomtiden.

Hvis du ikke har form, men må lage den på grunnlag av f.eks et panser du allerede har, vært oppmerksom på at lakken på panseret blir ødelagt pga varmeutvilingen når formen din stivner. Ser også for meg at en form til et panser, (som jo er stort sett flatt) må avstives med tre/metall i tilvirkningsprosessen. Formen skal jo motstå vridningskrefter når du bygger det endelige panseret, ikke sant.

Hvis du skal ha et spesielt panser med oppbygging/scoop el. må selvfølgelig dette formes til med hva som helst oppå panseret du skal lage formen av, før formen legges. Her er det fristende å jukse litt med finish og tenke at "jeg sliper mer på selve formen". IKKE gjør det. Formen er MYE vanskeligere å slipe på da profilene på den går "innover".

Jeg ringte i tillegg rundt litt til div båtbyggere og ba om råd og tips.

Lykke til! Og for all del BRUK MASKE som er beregnet på løsemidler!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Jotun har en ganske bra brosjyre jeg brukte som utgangspunkt.

 

Det finnes ingen "form". Poenget med det hele er jo at du lager formen først (f.eks av et panser du har endret med treklosser, isopor, pappmache eller hva du finner på), lager en from av dette for deretter å støpe ditt "drømmepanser".

Hva som da er vitsen? Vel istedefor å poppe ett eller annet junk oppå panseret ditt å jukse det til med masse sparkel dritt, får du et helt glassfiberpanser med lavere vekt uten skjøter og bulker.

 

Å komme over noen som har en ferdig form til akkurat din bil, som er akkurat slik du vil ha det er lite trolig. Dessuten, hvis du kommer over noen, er det sikkert til profesjonelt bruk og eieren er ikke interessert i å selge formen.

 

At det er mye jobb? Ja, men det er alltid mye jobb å få til noen utenom det vanlige.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår