Gå til innhold

Dirring i girspaken


twinflower

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en intens og irriterende dirring i girspaken min på enkelte turtall. Det forsvinner hvis jeg løfter opp revers-sperren så forsvinner det.

 

Har skrudd opp og sett litt nedi, men ser ikke noe som kan festes eller noe. Er det noen andre som har vært borti dette?

 

Det er fantastisk irriterende at det alltid skal dirre så jævlig der.

Bilen er en 1995 mondeo mk1

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det kommer uansett, når jeg når spesielle turtall.

 

Selve turtallene for vibrasjon varierer i forhold til fart og gir, men jeg kan styre dirringen med hvor langt inne jeg holder gasspedalen.

 

Det er plastikk som vibrerer, så et eller annet med lift reversen kommer i resonans med selve lift reverse-stangen som kommer opp inni girstangen.

 

Er forresten helt perverst irriterende.

 

Takk for interesse :)

 

Hilsen Yngve

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt viktig her er om den slutter og dirre fordi du faktisk løfter den opp eller den slutter og dirre fordi du holder i girspaken. Dirrer den så mye at du kan se den dirre eller vibrerer den når du holder i den? Den fnatten du drar opp er som regel bare en plastdings som sperrer for revers i giroverføringen og ikke i selve kassa.. dvs at det er ikke noe mer enn to plastdingser som butter mot hverandre som regel (unntak er det jo). Det kan jo være transmisjonsstøy også. Av alvorlig art. har du hatt bilen lenge? merket noen forverring? Har du en lyd som følger hastigheten på drivlinja og ikke turttallet på motoren? (ofte mer høyfrekvent) om det er bare en dirrelyd så kan det være også bare den plastdingsen du drar i som er løs.

 

Det er erfaringer med at grelle lakkjobber kan fremprovosere slike lyder også ;)

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er en svak plast-dirrelyd som er såpass høyfrekvent at man ikke kan se det, og det forsvinner når jeg løfter opp lift-reversen, ikke når jeg holder i girspaken.

 

Om jeg clutcher og turtallet synker, så forsvinner også dirringen, men så lenge turtallet er rett så kan det dirre selv om bilen er i fri eller clutchen er inne.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh.. da er problemet ditt veldig enkelt (heldigvis.. girkassetrøbbel er fort dyrt) Det er rett og slett bare en irriterende lyd .. hvis ofte forekommer ofte i bil type ford. Mitt råd er å leve med det, men det du kan prøve er å bytte ut litt detaljer på girspaken. Det vil si sjekke slark på alt av plastikk o.l. og evt prøve å få stoppet det ved å lime, stappe, vri, banke eller dytte. Grunnen til at jeg er såpass sikker på dette er at lyden kommer uavhengig av belastning og i så tilfeller så er det som regel kun motorvibrasjonen som finner ressonansfrekvensen til en irriterende liten plastbit :)

 

og if all else fails hadde jeg rett og slett fjerne den dra-dingsen og holdt tunga rett i munn når jeg giret

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig enig med deg.

Det høres veldig lite alvorlig ut, og det er nok bare resonansen fra motoren som treffer resonansfrekvensen til en liten plastbit som enten er litt løs, eller som har mistet noe isolering.

 

 

Har sett litt på den saken, tatt av girspakekåpen og hodet, men jeg aner ikke hvodan jeg skal få den av uten å ødelegge noe. :/

 

Nå skal jeg legge meg, opp klokken 8 og pusje dagligvarer i hele morgen :)

Ciao, og tusen takk for hjelpen!

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg mekka så mye på ford. men girmansjetter pleier ofte å være med strikk øverst og nederst eller ett bånd som du strammer inn, eller en kombinasjon. Det er ingen skam å ødelegge girmansjetten. om du skal gjøre bilen porno fresh bling så må jo gamle ford girmansjetten dø uansett. husker ikke hvaslags spak du har på mondeo'n men enten skrur du av kula CCW eller så er det ett lokk oppå der girvalgene står som du må vippe av med morakniv/skrutrekker e.l. Men det er -mange- varianter på det der så du må bare være veldig bestemt og bruke fingernem vold. men som nevnt tidligere så er tapetkniv det mest effektive mot vrange mansjetter.

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
girkula på mondeo er festet på 2 forskjellige måter..

noen er skrudd ned.. andre er limt.. men det fant du vel ut chicken

 

dirrer den nå da? ;)

 

 

Den er skrudd på, så det var ikke noe problem.

Bilen har ikke vært startet på 2 måneder nå, så jeg aner ikke om den dirrer enda. Fikk lyst til å skifte til short shift da. Hva kan noe slikt koste?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår