Gå til innhold

Krise!

Ranger emnet


farlig

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke så lett å kjøre en test på den bensintrøkkregulatoren... Den må vel evetuellt byttas..

Men det aller første du må sjekke det er jo om du i det hele tatt får bensin... Du skal kunne høre pumpa ja.. Men hvis bilen bråker endel så er det noen ganger vanskelig å høre.. Men dette kan du jo også kjenne på drivstoffrøet om du har et stabilt trykk...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei og takk for svar!

 

Nå har jeg montert på et manometer på fuelrailen min, og det viser seg at bensintrykket er alt for lavt. Jeg måler rett over 2 bar på tomgang, og det øker til nesten 3 bar når jeg ruser.

 

Jeg mener å ha hørt at bensintrykket skal være 4 bar på tomgang, stemmer dette?

 

Vil kun tankpumpen klare å levere så mye bensin, eller kan jeg nesten ta det for gitt at tankpumpen ikke fungerer? Hovedpumpen er nemlig nettopp byttet til en ny en...

 

Noen flere tips under feilsøkingen?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket veit jeg ikke nå, men detta kan du sjekke i haynes boka... Vil tro det er tankpumpa da ja... Hør med volvo om det trykket!

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har jeg skudd litt igjen :D

 

Har hørt med volvo, og den skulle ha et systemtrykk på 3bar. Min har litt over 2, og det er jo for lite... Hovedpumpen er helt ny, så det er jo nærliggende å tro at tankpumpen er defekt. Jeg startet motoren og hørte ned i bensinlokket - det svirrer der nede.

Demonterte så tankarmaturet og fant ut at pumpen lager hvertfall lyd, men kan den være defekt for det? Målte spenningen på tankpumpen til 11,5 volt, og det er vel godkjennt?

 

Spørsmålet blir da; kan pumpen være ødelagt selv om den lager lyd, og er det noen måte å få målt dette på?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor fare for d da ja... Kjenner du om du har et stabilt trykk i tillegg er du jo helt sikker...

Da skal det bare være å få fatt på ei ny pumpe å fyre gromheta da! =)

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da har jeg byttet tankpumpe, og nå har bilen endelig sluttet å nykke! - men den kutter fremdeles!

 

Bensintrykket er fremdeles det samme som før, bare at nå ligger det stabilt på 2,25 bar. Hovedpumpen har også sluttet å lage lyd, så det er tydelig at den nå får hjelp av en tankpumpe.

 

Hvorfor ligger trykket for lavt? Kan trykkregulatoren gjøre slik at trykket ligger for lavt??

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som står i Haynes boka mi om 240, for B230F motorer. Kan være en pekepinne

Elektronisk bränsleinsprutning

 

Systemtrykk (Nyckel i ON läge, motor ej i gång, bränslesystem aktiverat)

LH 2.0 och 2.2

1,86-2,2 Bar

LH 2.4 och 3.1

2,2 - 2,6 Bar

 

Tryckregulator, kontroll (vid tomgång)

Vakuumslangen ansluten

LH 2.0 och 2.2

1,9 - 2,1 Bar

LH 2.4 och 3.1

2,2 - 2,5 Bar

Vakuumslang lossad

LH 2.0 och 2.2

2,4 - 2,6 Bar

LH 2.4 och 3.1

2,8 - 3,0 Bar

Resttryck efter minimum 20 minutter

1 Bar

Bränslepumptryck (maximum, statisk tryck)

4,8 - 6,3 Bar

Bränslepumpens hålltryck

5,5 Bar

Tankmonterad pump

1976 t.o.m. 1982 CIS system

0,14 - 0,28 Bar

1982 t.o.m. 1985 LH-Jetronic system

0,14 - 0,23 Bar

1986 och framåt

0,28 - 0,34 Bar

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! I følge den tabellen har jeg ganske riktig bens.trykk, men det er ikke den motoren jeg har. tittet i 940 boken min, men jeg kunne ikke finne noe slikt om b230ft.

 

Det jeg lurer på nå er om trykkregulatoren kan gjøre sånn at trykket konstant er for lavt, selv om pumpene er gode for mye mer?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. Vet faktisk ikke, Men det er nå å gå over alle sensorene i bilene. Gassspjeldsensor, LMM, Lambda osv. Kuttinga må komme av at en eller annen sensor gir hjernen gal info. Ihvertfall nå når du har fiksa bensintilførselen.

Sjekk slitasje i tenningsdeler som rotor/fordeler osv.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Hvordan går man over de da? Noen triks for å måle om de virker? Bilia fant ingen feilkoder på bilen, så da skal vel de i prinsippet fungere?

 

Snakket med bcb, og han mente det skulle være et systemtrykk på 3 bar på den motoren. Manometeret jeg har montert på fuelrailen viser 2,2 bar på tomgang, og 3 bar når jeg ruser uten motstand.

 

Er det ikke slik at om trykket skal være 3 bar på tomgang skal det være 3,8 bar dersom jeg lader 0,8bar?

 

Bør kanskje montere en måler inne i bilen, så jeg kan sjekke under kjøring... ???

 

Bilen nykker nå ikke lenger på 1 og 2 gir, men på tyngre gir nykker den akkurat når den får ladetrykk. kan trå gassen i bånn fra 1500omdr, og den går pent opp til 2500, så hoster den litt opp til 3000, og så går den som en kule opp til 5000, der den kutter....

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En logisk konklusjon det, men du må spørre de på Bilia/volvo hva FT motoren skal ha. Går an å spørre noen andre Volvo forhandlere enn Bilia, De kan være mer hjelpsomme. Har kun boka til 240. og den ble jo ikke levert med den motoren. I tillegg kan sensorene dine ha andre verdier enn hva de er på min F motor. Så. Kjøp deg 940 haynes boka som har med FT motoren.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår