AC^ Skrevet April 28, 2005 Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 Det er vel ikke så lett å kjøre en test på den bensintrøkkregulatoren... Den må vel evetuellt byttas.. Men det aller første du må sjekke det er jo om du i det hele tatt får bensin... Du skal kunne høre pumpa ja.. Men hvis bilen bråker endel så er det noen ganger vanskelig å høre.. Men dette kan du jo også kjenne på drivstoffrøet om du har et stabilt trykk... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet April 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 Hei og takk for svar! Nå har jeg montert på et manometer på fuelrailen min, og det viser seg at bensintrykket er alt for lavt. Jeg måler rett over 2 bar på tomgang, og det øker til nesten 3 bar når jeg ruser. Jeg mener å ha hørt at bensintrykket skal være 4 bar på tomgang, stemmer dette? Vil kun tankpumpen klare å levere så mye bensin, eller kan jeg nesten ta det for gitt at tankpumpen ikke fungerer? Hovedpumpen er nemlig nettopp byttet til en ny en... Noen flere tips under feilsøkingen? Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 28, 2005 Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 Trykket veit jeg ikke nå, men detta kan du sjekke i haynes boka... Vil tro det er tankpumpa da ja... Hør med volvo om det trykket! Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet April 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 Sånn, da har jeg skudd litt igjen :D Har hørt med volvo, og den skulle ha et systemtrykk på 3bar. Min har litt over 2, og det er jo for lite... Hovedpumpen er helt ny, så det er jo nærliggende å tro at tankpumpen er defekt. Jeg startet motoren og hørte ned i bensinlokket - det svirrer der nede. Demonterte så tankarmaturet og fant ut at pumpen lager hvertfall lyd, men kan den være defekt for det? Målte spenningen på tankpumpen til 11,5 volt, og det er vel godkjennt? Spørsmålet blir da; kan pumpen være ødelagt selv om den lager lyd, og er det noen måte å få målt dette på? Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet April 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 Jeg plasserte tankarmaturet på plass igjen, men uten pumpen montert. Startet opp og målte bensintrykket, og det viste nøyaktig det samme som med pumpen koplet til... Da er antakeligvis problemet løst :) Jippi! Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 28, 2005 Rapporter Share Skrevet April 28, 2005 Stor fare for d da ja... Kjenner du om du har et stabilt trykk i tillegg er du jo helt sikker... Da skal det bare være å få fatt på ei ny pumpe å fyre gromheta da! =) Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet April 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2005 Hei! Da har jeg byttet tankpumpe, og nå har bilen endelig sluttet å nykke! - men den kutter fremdeles! Bensintrykket er fremdeles det samme som før, bare at nå ligger det stabilt på 2,25 bar. Hovedpumpen har også sluttet å lage lyd, så det er tydelig at den nå får hjelp av en tankpumpe. Hvorfor ligger trykket for lavt? Kan trykkregulatoren gjøre slik at trykket ligger for lavt?? Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
THO Skrevet April 29, 2005 Rapporter Share Skrevet April 29, 2005 Hei. Jeg har et par trykkregultorer liggende,hvis du vil så har du mulighet til å prøve en av de jeg har(har de liggende på kløfta,så det er ikke langt unna bærum). Siter -90mod 745 ferdig bygget om til 965/V90 -86mod 745tic -99mod MB C180T Sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet April 29, 2005 Rapporter Share Skrevet April 29, 2005 Her er det som står i Haynes boka mi om 240, for B230F motorer. Kan være en pekepinne Elektronisk bränsleinsprutning Systemtrykk (Nyckel i ON läge, motor ej i gång, bränslesystem aktiverat) LH 2.0 och 2.2 1,86-2,2 Bar LH 2.4 och 3.1 2,2 - 2,6 Bar Tryckregulator, kontroll (vid tomgång) Vakuumslangen ansluten LH 2.0 och 2.2 1,9 - 2,1 Bar LH 2.4 och 3.1 2,2 - 2,5 Bar Vakuumslang lossad LH 2.0 och 2.2 2,4 - 2,6 Bar LH 2.4 och 3.1 2,8 - 3,0 Bar Resttryck efter minimum 20 minutter 1 Bar Bränslepumptryck (maximum, statisk tryck) 4,8 - 6,3 Bar Bränslepumpens hålltryck 5,5 Bar Tankmonterad pump 1976 t.o.m. 1982 CIS system 0,14 - 0,28 Bar 1982 t.o.m. 1985 LH-Jetronic system 0,14 - 0,23 Bar 1986 och framåt 0,28 - 0,34 Bar Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet April 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2005 Takk for det! I følge den tabellen har jeg ganske riktig bens.trykk, men det er ikke den motoren jeg har. tittet i 940 boken min, men jeg kunne ikke finne noe slikt om b230ft. Det jeg lurer på nå er om trykkregulatoren kan gjøre sånn at trykket konstant er for lavt, selv om pumpene er gode for mye mer? Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet April 30, 2005 Rapporter Share Skrevet April 30, 2005 Tror ikke avviket fra B230F til FT er så stort. Men hvem vet hva de gjør over kjølen når de lager motorer. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet April 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2005 Ok, så du tror det er andre ting som er årsaken til nykkingen og kuttingen? Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet April 30, 2005 Rapporter Share Skrevet April 30, 2005 hmm. Vet faktisk ikke, Men det er nå å gå over alle sensorene i bilene. Gassspjeldsensor, LMM, Lambda osv. Kuttinga må komme av at en eller annen sensor gir hjernen gal info. Ihvertfall nå når du har fiksa bensintilførselen. Sjekk slitasje i tenningsdeler som rotor/fordeler osv. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet April 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2005 Hmmm. Hvordan går man over de da? Noen triks for å måle om de virker? Bilia fant ingen feilkoder på bilen, så da skal vel de i prinsippet fungere? Snakket med bcb, og han mente det skulle være et systemtrykk på 3 bar på den motoren. Manometeret jeg har montert på fuelrailen viser 2,2 bar på tomgang, og 3 bar når jeg ruser uten motstand. Er det ikke slik at om trykket skal være 3 bar på tomgang skal det være 3,8 bar dersom jeg lader 0,8bar? Bør kanskje montere en måler inne i bilen, så jeg kan sjekke under kjøring... ??? Bilen nykker nå ikke lenger på 1 og 2 gir, men på tyngre gir nykker den akkurat når den får ladetrykk. kan trå gassen i bånn fra 1500omdr, og den går pent opp til 2500, så hoster den litt opp til 3000, og så går den som en kule opp til 5000, der den kutter.... Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet April 30, 2005 Rapporter Share Skrevet April 30, 2005 En logisk konklusjon det, men du må spørre de på Bilia/volvo hva FT motoren skal ha. Går an å spørre noen andre Volvo forhandlere enn Bilia, De kan være mer hjelpsomme. Har kun boka til 240. og den ble jo ikke levert med den motoren. I tillegg kan sensorene dine ha andre verdier enn hva de er på min F motor. Så. Kjøp deg 940 haynes boka som har med FT motoren. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.