Gå til innhold

Et skikkelig rart problem(Golf 3 1,8)

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

Vet ikke om topicen ble helt 100%, men uansett:

 

Rett før jul leverte jeg bilen inn til den lokale Vw-pusheren for en liten make-over.. Diverse motorpakninger ble byttet og tenningen ble justert..

Jeg har vært plaget med dårlige fester til eksosanlegget og lite arbeidslyst til å fikse det.. Før jeg sendte bilen på verkstedet hadde det ene festet på bakpotta løsnet slik at potta, eller røret fikk kontakt med bakstillingen og skapte en fin liten vibrasjonslyd, men ellers fungerte alt fint..

Etter jeg fikk bilen tilbake var fryd og gammen, helt til potta igjen falt ned fra eksosfestet :rolleyes: , da begynte bilen å gå som et dass.. Mangler absolutt alt av drag fra 1000-4000rpm og bruker ivertfall 1,5 l/m..

Jeg har ved et par anledninger fått hengt potta opp igjen, og da har alt vært normalt, men siden jeg trengte bukk/grav fikk jeg ikke gjort noe før til påsken..

 

Jeg tok ned bakpotta i påsken og fikk festet denne skikkelig samtidig som jeg tømte kat`en, men ingen forskjell..

Motoren oppfører seg akkurat som den skal gjøre når den er kald, altså draget fra 1000-3000rpm er der, men straks jeg får temp. så er det null drag igjen.. Så det store spørsmålet er:

 

Hva i svarten er det som feiler motoren? angry

Er det blokkering i en eksospotte elns?

 

Bilen er da en Golf 3 92modell..

Motor 1,8 monopoint(ABS) m/Kent Gs1H kam, ellers orginal...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lamda på bilen??

 

at kontakten til den er blitt revet av eller noe i forbindelse med at eksosen har gått ut av posisjon???

 

Når den ikke har kontakt med lambda så pleier bilen å pøse på med bensin

 

jepp, det er lambda ja..

Bra forslag, skal sjekke det imorgen, men det forklarer jo ikke hvorfor bilen har gått bra hver gang jeg har "ghetto-fikset" eksosen :confused:

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, det er lambda ja..

Bra forslag, skal sjekke det imorgen, men det forklarer jo ikke hvorfor bilen har gått bra hver gang jeg har "ghetto-fikset" eksosen :confused:

Kan være dårlig kontakt i lambdaen som funka når du dytta den opp og ikke funka når potta hang ned? :)

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket alt av ledninger idag, ingen brudd e.l.

Siden jeg fortsatt ikke har tilgang på verksted, og bilen er svinlav så jekket jeg den opp og fikk "ghetto-fikset" festet til bakpotta igjen, denne gangen med litt lengre "utløpsdato", skal kjøpe ny eksos til sommeren..

Men, fortsatt er det noe som ikke stemmer helt.. Skal få tatt en diagnose hos Vw, kanskje dem får opp feilkoder..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok.. nå har bare problemet blitt verre egentlig..

Nå fusker bilen noe inni hælv... , spesielt hvis jeg har turtall under 2000... Har skjedd flere ganger at motoren har død helt før den plutselig har kommet med påfølgende ettertenning :rolleyes:

 

Siden sist har jeg byttet plugger, men ingen forskjell.. Skal få byttet pluggledninger også..

 

Men, det jeg lurer på er:

 

Jeg har en lambdasonde med en ledning, altså signalledning.. Jeg har en lambda med 4ledninger liggende. Så spørsmålet er: Hvordan vet jeg hvilken ledning jeg skal bruke? Kan jeg måle meg frem med multimeter eller?

Såvidt jeg vet så har det aldri blitt byttet lambda på motoren så det er vel på tide...

 

Kom med forslag her, skal være 100-110hk i motoren, føles som det er 50hk for øyeblikket :rolleyes: angry

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Idag skulle jeg bytte pluggledninger.. Vel, dro til Mekonomen og Blixern fikset ledningene og et nytt bensinfilter til meg til kjempepris som vanlig..

Skulle så en tur på skolen for å sjekke mail osv, men underveis fusket bilen noe så jævlig at jeg svingte innom Shell og bestemte meg for å bytte ledningene der.. Jäg poppat huven og begynte å bytte en og en ledning, merket at fordelerlokket var litt løst, lente meg litt frem og så at den bakre klemma ikke var på :scared .. Jeg har ikke rørt fordeler lokket etter jeg hadde bilen på verksted for tenningsinnstilling, ergo: AMATØRENE PÅ BODØ BIL:ex_machin HAR IGJEN LAGT GULLEGGET :deng :iconsm :knob: angry

 

Jeg byttet alle pluggledningene og festet lokket igjen på begge sider og bilen fusker ikke lengre.. Så nå skal jeg få byttet lambdaen og bensinfilteret.. Skal også få sjekket om bensinpumpa klarer å levere nok bensin...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de klipsene kan i noen tilfeller sprette av under kjøring så ikke sikkert verkstedet la gullegget, men kan jo virke slik. Uansett er det jo noe du brude oppdaget på første dag med fusking.. Litt håpløst å feilsøke på eksosanlegget først når bilen tydligvis har et bensin/tenningsproblem..

 

Men bra det ordnet seg iallefall

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt håpløst å feilsøke på eksosanlegget først når bilen tydligvis har et bensin/tenningsproblem..

 

Men bra det ordnet seg iallefall

 

Joda, skjønner hva du mener her.. Men, les første posten engang til.. Fuskingen har kommet mer og mer gradvis..

Det med eksosen har vært der lenge, uten at jeg skjønner hvorfor eksosen skal ha sammenheng med ytelse i denne sammenheng, muligens vibrasjon..

Fuskingen er som sagt borte, men bilen går som den skal, altså fortsatt noe som hindrer turtall ....

Fikk et tips om at bensinpumpa eller -trykksregulatoren kan være gåen...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk byttet lambda idag.. La også merke til det står en brakett festet til øvre del av eksosmanifold "festene", på denne braketten er det 2plugger.. Den ene var litt løs, og så var det kommet litt eir på polene... Så her var en av grunnene til at bilen gikk så dårlig når eksosanlegget "var nede", ble kontaktfeil elns når det vibrerte.. doh

 

Byttet også fordelerlokk og rotor og tok meg en liten kjøretur, kjørte til Fauske faktisk.. ca. 4-5mil fra Bodø... Bensinforbruk på 12mil kjøring ble 9L.. Så da virker det som om alt er som det skal være.. Skal se ann forbruket fremover..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår