Gå til innhold

Kondensator eller batteri?

Ranger emnet


Zipper

Anbefalte innlegg

Driver å bygger annlegg nå, i min gold :D

Har 2 x 12" RF Punch XLC og en RF Punch 500a2

Må ha kondensator eller batteri for d blinker litt hos meg doh

Hva er best best å bruke av kondensator eller batteri?

Hørte man beholt no mer peak ved bruk av batteri?

Stemmer det?

VW Golf 2 86 mod. 16" OZ Racing GTI Stoler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å bygger annlegg nå, i min gold :D

Har 2 x 12" RF Punch XLC og en RF Punch 500a2

Må ha kondensator eller batteri for d blinker litt hos meg doh

Hva er best best å bruke av kondensator eller batteri?

Hørte man beholt no mer peak ved bruk av batteri?

Stemmer det?

 

hei,

 

Det kommer jo veldig ann på tilstanden på det batteriet som sitter i bilen din. Har ikke noe inngående kjennskap til de RF produktene du nevner, men første ledd ville nok være å bytte ut batteriet til ett gelebatteri, helst av typen AGM, f.eks Stinger eller Oddesey. Så kan du jo vurdere å bytte dynamo, hvis det er en Golf II du har så kan du ta dynamo fra en diesel utgave, disse to mulighetene bør hjelpe deg langt på vei. Og selvfølgelig er kabelene dine svært viktig, og må være dimensjonert etter forsterkerne og lengden på kabelen. Dette kan sikkert noen andre mer om enn meg:)

 

 

Mvh

Pål B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å bygger annlegg nå, i min gold :D

Har 2 x 12" RF Punch XLC og en RF Punch 500a2

Må ha kondensator eller batteri for d blinker litt hos meg doh

Hva er best best å bruke av kondensator eller batteri?

Hørte man beholt no mer peak ved bruk av batteri?

Stemmer det?

 

Sjelden du benytter effekten av forsterkeren din i peak..

Peak er, om jeg har forstått riktig, maks effekt forsterkeren klarer å levere i et lite øyeblikk ved optimale forhold..

 

Gå for en kondis du..

 

Reng sammen antall watt du har, og kjøp kondis deretter..

 

1 farads kondensator holder til inntill 1000W..

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, takk, men det er vanli watt ja? ikke rms?

RMS = "vanlige" watt!

Max effekt = jalla ;)

 

Men ikke kjøp kondensator før du vet at det er det du trenger...

Først bør du gå over ledningene til batteriet foran (som går til dynamo, chassi og motorblokk) og se at de er tykke nok. Disse er ofte grunnen til at forsterkerne får for lite strøm.

Når kabler er tipp topp bør du gjøre noe med dynamoen. Ny laderegulator og oerhaling/ombygging er lurt. Evt. kjøp en som leverer mer strøm.

En brukt dynamo trenger ikke koste mer enn en kondensator.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å bygger annlegg nå, i min gold :D

Har 2 x 12" RF Punch XLC og en RF Punch 500a2

Må ha kondensator eller batteri for d blinker litt hos meg doh

Hva er best best å bruke av kondensator eller batteri?

Hørte man beholt no mer peak ved bruk av batteri?

Stemmer det?

hvilke stromkabler har du?

et minimum er vel 25mm2 fra batteri og bakover, det samme gjelder for (alle) jording(er) bake paa forsterker.

om man trenger kondis har vert besvart foer, baade hvorfor og hvorfor ikke.. ;)

som stian sier saa monter ny jording fra dynamo til chassi,da de ofte ikke er store nok til stereo..

men sjekk de fra batteriet framme og til jording og pluss-kabelen fra dynamo til batteri..kan hjelpe paa mer strom.

trenger ikke aa ta vekk de orginale, da de hjelper paa de og ;)

 

 

mvh, stig

(som vil tro at en forsterker kan faktisk levere peak effekt veldig lenge,like lenge som den vil levere rms..

men det er meget mye av det forvrenging..som oftest pga at peak kommer naar man overstyrer gain paa forsterkeren)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

titta på det med bytting av strømkabler til dynamoen,

Må vere ett helvettes arbeid å!

men ikke akkurat groveste kablene til å fra dynamoen der hehe:P møkka kabler, jeje, får se hva jeg finner på

 

VI har oppgradert kabler i motor rommet til 50mm2, og det er merkbar forskjell..

 

Anbefales..

Jan Ove Liseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår