Gå til innhold

bitte liten turbo

Ranger emnet


Zievert

Anbefalte innlegg

Avgassene fra en mopedmotor på 49ccm har ikke nok energi til å drive en turbin.

 

Du kan heller ikke bruke vanlig lading som på suck squeese bang blow motorer ( 4 takt ), du vil bare blåse luften+bensin ut eksosporten..

 

Prøv heller nitro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ente` gang, dere kan ikke turbolade en standard mopedmotor med veivhuskompresjon og spyleporter ved å sette trykk på innsugsmanifolden!

 

Turboen vil blåse luft/drivstoff blandingen rett ut eksosporten, blir et bensinforbruk og søl uten like, motoren vil faktisk gå dårligere.

 

Men, totaktere kan ha en ganske genial form for "turbolading" og det gjøres ved hjelp av en resonansepotte.

 

Den potten beregnes vha brennstofftype, eksostemperatur, åpningstid til spyleport, eksosport, volum og turtallsområde. Det er mye matematikk inne i bildet.

 

 

Potten fungerer slik: Motoren forbrenner luft/bensinblandingen og stempelet går ned. Når stempelet går ned, så åpnes eksosport og spyleport. Eksosen går ut eksosporten... og ny frisk bensin/luftblanding kommer inn spyleporten. Den nye bensin/luftblandingen går ut eksosporten, dette er selvfølgelig et stort tap. Det resonansepotten gjør er at den lager et gitt mottrykk som presser bensin/luftblandingen som ellers ville gått tapt, inn eksosporten igjen!

 

Da får vi høyere trykk og mer drivstoff/luft inne i sylinderen, enn hva vi ville fått med en vanlig potte eller fri eksos.

 

Totakteren går altså mye bedre med en slik resonansepotte. En effektøkning på opptil 20% er mulig vha dette.

 

Den kinetiske energien til eksosen til en 49ccm motor er for liten til å drive en turbin. Når motoren er rundt 400-500 ccm, så har det blitt gjort før bla av Honda på 80 tallet.

 

Grunnen til at det ikke blir laget idag, er at ny motorteknologi klarte å øke hk/sylindervolum så mye at turbo ikke er nødvendig.

 

En annenting er turbolagg på en mc. En turbo vil gjøre at motoren blir uforutsigbar: Du vrir om gassen og motoren øker turtallet, plutselig så eksploderer motoren av krefter fordi turboen får opp turtallet og du kan miste kontroll over sykkelen.

 

Har en normalladd totaktsykkel fra Honda selv ( NSR400 ), den er relativt uforutsigbar og det gjør den litt skummel og kjøre. Dau på lave turtall, plutselig så eksploderer motoren av krefter. Ikke kjekt for en som ikke er kjent med sykkelen. Nå leverer den 387ccm motoren 72Hk og den vekt er 162kg, så den drar faktisk fra mange sykler med større motorer.

 

Fordi totaktsmotoren har 2 forbrenninger der en firtaktsmotor kun gjør en forbrenning, så vil en totaktsmotor i teorien yte dobbelt så mye pr sylindervolum som en firtakter. Det er ikke slik i praksis pga diverse pumpetap og tekniske begrensinger, men mye sprut/sylindervolum det får man :)

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår