Gå til innhold

bitte liten turbo

Ranger emnet


Zievert

Anbefalte innlegg

For ente` gang, dere kan ikke turbolade en standard mopedmotor med veivhuskompresjon og spyleporter ved å sette trykk på innsugsmanifolden!

 

Turboen vil blåse luft/drivstoff blandingen rett ut eksosporten, blir et bensinforbruk og søl uten like, motoren vil faktisk gå dårligere.

 

Men, totaktere kan ha en ganske genial form for "turbolading" og det gjøres ved hjelp av en resonansepotte.

 

Den potten beregnes vha brennstofftype, eksostemperatur, åpningstid til spyleport, eksosport, volum og turtallsområde. Det er mye matematikk inne i bildet.

 

 

Potten fungerer slik: Motoren forbrenner luft/bensinblandingen og stempelet går ned. Når stempelet går ned, så åpnes eksosport og spyleport. Eksosen går ut eksosporten... og ny frisk bensin/luftblanding kommer inn spyleporten. Den nye bensin/luftblandingen går ut eksosporten, dette er selvfølgelig et stort tap. Det resonansepotten gjør er at den lager et gitt mottrykk som presser bensin/luftblandingen som ellers ville gått tapt, inn eksosporten igjen!

 

Da får vi høyere trykk og mer drivstoff/luft inne i sylinderen, enn hva vi ville fått med en vanlig potte eller fri eksos.

 

Totakteren går altså mye bedre med en slik resonansepotte. En effektøkning på opptil 20% er mulig vha dette.

 

Den kinetiske energien til eksosen til en 49ccm motor er for liten til å drive en turbin. Når motoren er rundt 400-500 ccm, så har det blitt gjort før bla av Honda på 80 tallet.

 

Grunnen til at det ikke blir laget idag, er at ny motorteknologi klarte å øke hk/sylindervolum så mye at turbo ikke er nødvendig.

 

En annenting er turbolagg på en mc. En turbo vil gjøre at motoren blir uforutsigbar: Du vrir om gassen og motoren øker turtallet, plutselig så eksploderer motoren av krefter fordi turboen får opp turtallet og du kan miste kontroll over sykkelen.

 

Har en normalladd totaktsykkel fra Honda selv ( NSR400 ), den er relativt uforutsigbar og det gjør den litt skummel og kjøre. Dau på lave turtall, plutselig så eksploderer motoren av krefter. Ikke kjekt for en som ikke er kjent med sykkelen. Nå leverer den 387ccm motoren 72Hk og den vekt er 162kg, så den drar faktisk fra mange sykler med større motorer.

 

Fordi totaktsmotoren har 2 forbrenninger der en firtaktsmotor kun gjør en forbrenning, så vil en totaktsmotor i teorien yte dobbelt så mye pr sylindervolum som en firtakter. Det er ikke slik i praksis pga diverse pumpetap og tekniske begrensinger, men mye sprut/sylindervolum det får man :)

 

:D

 

 

Du hekje peiling på ka du snakka om!!

 

JA turbo på mopedmotorer virker!

 

sjekk denne linken: http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg

 

Faktisk så gikk denne motoren 233 km/t!

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke han driver med det prosjektet ;) er nok lagt på is for lengst.

Skjer med å bumpe så jævlig gamle tråder for tida a?

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er fra 2003..

 

Det er bare å ta av seg hatten for det prosjektet, ja jeg tok feil. Den gang (2003) hadde jeg lest om turbokonvertering av totakts ottomotorer andre steder på nettet der det ble konkludert med at det var bortkastet og umulig.

 

Siden den gang har jeg lest om utallige totakts ottomotor turboprosjekt som faktisk fungerer.

 

Spesielt populært har det vært å turboladet snøscootermotorer.

 

Har også lest boken "two stroke enginetuning by Alexander Graham Bell" som jeg anbefaler alle som er interessert i totaktsmotor tuning.

 

Uansett om det går an eller ikke, disse motorene er ikke annet enn noe for spesielt interesserte. Dyre og lite brukervennlige spesialmotorer med en dreiemomentkurve som ligner trollveggen. Jeg har selv en V3 totaktsmotor på 500ccm og den er faktisk slitsom å kjøre aktivt, siden dreiemomentkurven er så bratt. Må gire aktivt under hele kjøringen. Til litt lengre turer, er det mer behagelig med en tusenkubikker :)

 

Du hekje peiling på ka du snakka om!!

 

JA turbo på mopedmotorer virker!

 

sjekk denne linken: http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg

 

Faktisk så gikk denne motoren 233 km/t!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en episode fra de glade mopedtider.. Sykkelen: En trimmet Suzuki TS x fra sist på 80, rundt 8-10hk. Så, full guffe langs ei rett strekke mens en hel boks med hårspray eller deo eller hva det var ble sprayet rett inn i gasseren..

 

sukien hylte opp på turtall og ble ganske så gøyal, i 300meter.. Så, bang, stopp.

 

Så det er kanskje ikke noe å satse på i lengden, muligens... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp...

 

NS400R er navnet på sykkelen. Jeg har to stykker.

 

Den ene har stock motor.

 

Den andre har sylindre som er borret opp til 500ccm av terry shepperd i england. Han har jobbet med disse syklene siden de kom i 1984. Bruker jolly moto resonansepotter på dem og ATAC kammerene er forkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp...

 

NS400R er navnet på sykkelen. Jeg har to stykker.

 

Den ene har stock motor.

 

Den andre har sylindre som er borret opp til 500ccm av terry shepperd i england. Han har jobbet med disse syklene siden de kom i 1984. Bruker jolly moto resonansepotter på dem og ATAC kammerene er forkastet.

 

Sweet, finnes det noen link eller no til prosjektet?

 

Er selv gammel RG og RD-fan!

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke laget noe særlig prosjekttråder. Planen er å gjøre det på honda-club.no i en artikel. Det er flere som har interesse for gamle totaktssykler, blir oppringt av folk som vil vite mer også til tider, så interessen er der.

 

Har noen gamle tråder på dette forumet:

 

http://www.ns400r.co.uk/forum/viewtopic.php?f=13&t=2463&p=12271#p12271

 

Er vel en av de. Masse av bildene er forsvunnet. Planen var før å bytte til en mer moderne kåpe, men jeg har fått andre tanker den siste tiden.

 

Sykkelen er gammel og sette en ny og moderne kåpe vil gjøre den til noe den ikke er. Den kan aldri bli en moderne sykkel. Derfor skal jeg restaurere den gamle kåpen og sette på den, muligens forandre på lykten litt slik at den får to runde, slik denne tyske karen har gjort har gjort:

 

Daum_3.jpg

 

 

RD og RG, er ikke så masse igjen av de syklene. RG var så lett å gå på hjul med og gikk som et uvær. Har vel gått endel av dem i fjellveggen. Totaktere, gammel morro for oss som vokste opp på 80 tallet ;)

 

 

Sweet, finnes det noen link eller no til prosjektet?

 

Er selv gammel RG og RD-fan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår