Gå til innhold

Skifting av vannpumpe

Ranger emnet


pahf

Anbefalte innlegg

Pahf, gå ut i garasjen å skru så finner du ut av det etterhvert:D

 

Mulig Jonte er inne på noe når det gjelder denne "skiva". På bakdemperen sitter det en tykk skive som kommer frem i lyset når du har tatt ned skiten. Denne kan sitte som noe langt inn i skogen;) Har gjordt et halvhjertet forsøk med vinkelsliper på en gammel demper bare for morro skyld, men jeg gav opp. Men ikke fortvil Pahf, denne er garantert løs på din bil:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran:

 

22mm pipe og 6mm(7mm på noen) umbrako

17mm (19mm?) fastnøkler/pipe.

stor rørleggertang

nebbtang

skrustikke?

 

start med å løsne oppe 22mm mutter og med 6/7mm umbrako inni(toppen av støtdempern!), ta 22mm pipa og slip den utvendig på to sider(da får du holdt den med tanga!) sett umbrakoen inni og skru med klokka, hold igjen 22mm mutter...

(luftverktøy er digg her!)

 

nå er fjærbeinet løsnet fra karosseriet oppe.

 

da skal fjærbeinet løsnes fra hjullagerhuset, her sitter det to gjennomgående bolter med mutter. på modeller før 86 er det vanligvis justering på camber vinkelen her, bare å sette boltene tilbake slik de sto, så er det ca det det var. på modeller etter 86 er boltene her som regel "rette" og kan bare monteres på en måte.

 

 

da er fjærbeinet ute!

 

nå skal fjæra ut, klem sammen fjæra med fjærpressedings eller skrustikke o.l. pass på at det sitter orntli!

på toppen av det gjenga partiet på dempern sitter det nå en "mutter" som holder fjærbeinslageret på plass, denn kan løsnes ved å bruke en nebbtang o.l. da den er helt rund men bare har to spor ovenfra man kan¨skru den rundt med, hold igjen og skru støtdempern rundt med umbrakoen i toppen.

 

da er fjæra løs!

 

om du skal ha ut støtdempern så sett fast fjærbeinet og skru "lokket/muttern" som sitter på toppen, bruk stooor tang, når do får av dette renner masse driiit ut.

her kan det være at hele dempern kommer ut i deler og masse olje, eller at det er en innsatsdemper. disse passer om hverandre i fjærbeinet.

 

da var støtdempern ute!

 

monter ca baklengs av det her!

 

om du setter inn innsatsdemper kan det være greit å sjekke at den ikke er løs/slarker etter at du har stramma til muttern/lokket på fjærbeinet, legg i så fall en gummibit nedi (gulvmattebit funker finfint!)

 

bak:

 

drit i å bytte her!

 

er bare de i baksete som lide... :D

 

klarte du det foran klarer du det lett som bare det bak!

 

 

 

mye av det her ser sikkert gresk ut, men du skjønner det garantert når du begynner å skru!

 

lykke til!

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår