Gå til innhold

Tenning på biler, Rekord & generelt ;)

Ranger emnet


ThoooR

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Jeg har en Rekord -86 2.2i som har litt mye tenningsbank, så jeg tenkte det kunne være noe galt med tenningen. Jeg kjører nå på 98 oktan fordi jeg får mindre tenningsbank enn om jeg kjører på 95, men enda er det mye tenningsbank. :rolleyes:

 

Jeg sjekket Haynes boka, der sto det at bilen skulle ha 10° fortenning, men at man skulle "retard 5°" hvis man kjørte på høyoktan blyfri bensin. Vil dette si at jeg skal ha 5° fortenning?

 

Jeg leste prosedyren for å retard 5° (denne bilen har seff. ingen fin 240 skala å se etter... hoh ), men jeg har kommet fram til at dette muligens er utført på min gamle Rekord (før jeg fikk den).

Streken på hjulet er ca 1,5 - 2 cm _til høyre_ for merket i blokka når jeg skyter med strobepistolen.

 

Noen spm....:

-Hvilken vei skal merket på hjulet fkytte seg (i forhold til merket i blokka)?

-Skal turtallet gå opp eller ned når jeg nærmer meg rett punkt? (har koblet av vacuumslangen også)

-Er det mulig at jeg skal stille mere eller mindre enn 5° ?

-Hva kan andre årsaker til tenningsbanking være? (bilen bruker _mye_ olje, noe der?)

 

Tusen takk for all mulig hjelp jeg kan få med dette :)

-96 Saab 9000 2,3T -Litt futt..

-86 Rekord 2.2i -Masse ville gamp ;-p -Spiker nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

 

Jeg har en Rekord -86 2.2i som har litt mye tenningsbank, så jeg tenkte det kunne være noe galt med tenningen. Jeg kjører nå på 98 oktan fordi jeg får mindre tenningsbank enn om jeg kjører på 95, men enda er det mye tenningsbank. :rolleyes:

 

Jeg sjekket Haynes boka, der sto det at bilen skulle ha 10° fortenning, men at man skulle "retard 5°" hvis man kjørte på høyoktan blyfri bensin. Vil dette si at jeg skal ha 5° fortenning?

 

Jeg leste prosedyren for å retard 5° (denne bilen har seff. ingen fin 240 skala å se etter... hoh ), men jeg har kommet fram til at dette muligens er utført på min gamle Rekord (før jeg fikk den).

Streken på hjulet er ca 1,5 - 2 cm _til høyre_ for merket i blokka når jeg skyter med strobepistolen.

 

Noen spm....:

-Hvilken vei skal merket på hjulet fkytte seg (i forhold til merket i blokka)?

-Skal turtallet gå opp eller ned når jeg nærmer meg rett punkt? (har koblet av vacuumslangen også)

-Er det mulig at jeg skal stille mere eller mindre enn 5° ?

-Hva kan andre årsaker til tenningsbanking være? (bilen bruker _mye_ olje, noe der?)

 

Tusen takk for all mulig hjelp jeg kan få med dette :)

 

Du skal ha vakumslangen til fordeleren koblet av når du drver på å justerer. Litt fortennig ville gjort seg. Har du prøvd oktan boost? Det pleier å hjelpe. Du får det hos firmaer som driver med rally/bilcross.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår