Gå til innhold

Ford v8 vs volvo b23 (bilde)

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Såklart det blir bra motorer når "280 mill" amerikaner har "like" motorer, som stort sett har vært uforandret siden 2. verdenskrig. Deleutvalget og kompetansen blir jo heeeelt enorm, mens prisen er desto lavere pga konkurranse. Men tenk hvis 280 mill svensker hadde hatt volvomotorer. Da hadde trimdeleprisene rast og utvalget eksplodert. Eneste grunnen til at amerikanerne får ting til, er at de er så mange:)

En annen ting er jo at med et slikt monster av en motor blir det vanskelig å lage noe særlig lur vektfordeling av det hele, mens med volvomotoren kan man sikkert få en tilnærmet 50-50-fordeling bare ved å slenge batteriet i bagasjerommet:D

mvh oddi

Bra svart, helt enig...

:)

MEN utroli nok så har flere amcars bra vektfordeling, men da veier som oftes bilen mye også :rolleyes:

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Joda, ca18det sliter med rådelagere.

For det meste pga tenningsbank etter trim, og/eller høy oljetemp.

Har selv vært inne på tanken på å trimme opp v8'ere, og har hatt flere motorer som utganspunkt.

Men som oftest gitt f... av 2 grunner, ene er vekta på motoren, den andre er at det er dyrt å trimme de.

Greit nok at det er superbillige deler, men når man da ofte trenger dobbelt opp av de (stempler, råder osv.) og ikke kan bruke en eneste standarddel fra originalt.

F.eks veiva i en standard chevy 350, tåler ikke mer effekt enn en i fra volvo b21 på 100hk.

Er ikke meningen å rakke ned på v8, synes selv det er tøft jeg (power meet er konge da?).

Men de er ikke så bra som de fleste amcar fans skal ha det til.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ca18det sliter med rådelagere.

For det meste pga tenningsbank etter trim, og/eller høy oljetemp.

Har selv vært inne på tanken på å trimme opp v8'ere, og har hatt flere motorer som utganspunkt.

Men som oftest gitt f... av 2 grunner, ene er vekta på motoren, den andre er at det er dyrt å trimme de.

Greit nok at det er superbillige deler, men når man da ofte trenger dobbelt opp av de (stempler, råder osv.) og ikke kan bruke en eneste standarddel fra originalt.

F.eks veiva i en standard chevy 350, tåler ikke mer effekt enn en i fra volvo b21 på 100hk.

Er ikke meningen å rakke ned på v8, synes selv det er tøft jeg (power meet er konge da?).

Men de er ikke så bra som de fleste amcar fans skal ha det til.

Er ikke helt enig med deg her, det er ikke spesielt dyrt å trimme v8'ere... vekta er det ikke no å si på, den er jo tung.

Eks:

"Ford 347, Street and Strip stroker kit"

Fits Ford 302 5.0L. Includes 5140 SIR I-beam connecting rods, ''ESP'' std/std cast steel crank, Keith Black hypereutectic 4.030'' bore pistons, Clevite rod and main bearings, file fit plasma moly ductile iron ring sets, and new harmonic balancer and flywheel or flexplate. Stroke: 3.400'', Rod: 5.400''.

1094 doller, er det dyrt ?

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke dyrt som sagt.

Men på visse andre motorer så hadde du ikke trengt de delene i det hele tatt.

For ikke å nevne andre utgiftsfaktorer med amcar, som bensin og olje.

Bensin og olje?? Håper eg misforstår her.

Eller sammenligner du en motor fra 60 tallet som er gått flere hundre tusen, uten overhaling. Med en 90 talls hvilkensomhelstmotor som har noen titalls på telleren?

Enkelte som gjør det!

Broren til en kamerat gikk og snakket om bensinslukende amcars i årevis. Helt til broren kjøpte seg en -87 Trans Am 305 TPI. Han hadde da en Omega 3000.

Siden Transen brukte mindre bensin og i tillegg kjørte ræva av han har han holdt kjeft siden.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å mekker litt på en 83 camaro med 305 crossfire, den går da hverken bra eller er snill på bensin.

Husker ikke km. stand før jeg byttet motor, men det tilsvarte ca 150k km.

Gamle volvoer jeg har hatt går bedre og billigere, og ja, samme årstall ca.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å mekker litt på en 83 camaro med 305 crossfire, den går da hverken bra eller er snill på bensin.

Husker ikke km. stand før jeg byttet motor, men det tilsvarte ca 150k km.

Gamle volvoer jeg har hatt går bedre og billigere, og ja, samme årstall ca.

Da har du gjort noe galt :)

Bilen min bruker faktisk mindre bensin enn en annen type bil med like mye hester...

sombrero

Du skrev:

"Nei, det er ikke dyrt som sagt.

Men på visse andre motorer så hadde du ikke trengt de delene i det hele tatt."

På en amcar kan du lett kjøre med langt over 400 hk med orginal innmat, mange andre motorer som kan det ? nei...

Det du må tenke på her er alt man får lett hester i en v8 pga det er mye volum, såklart er det utrolig bra at man kan presse masse effekt utav en 2 liter feks, og skal man ha mye hester på en bil må tilslutt nesten alt byttes... Og la oss si at alt i motoren er byttet, hva holder lengst da og er billigst ?, jo v8'eren, der igjen pga volumet...

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye hester og holdbarhet for en billig penge man er ute etter er V8 tingen! Ikke noe problem med 400hk på orginal innmat på V8eren så lenge alt er i god stand og den ikke tusler over 7000rpm. Bruker du like mye penger som noen gjør på køfirere kan jo kjøpe alu. blokk og topper og da er ikke v8eren så fryktelig tung lenger.

8 race stempler til min sb 350 kostet mindre enn 2 til volvoen, og volvo har ikke de dyreste trim delene...

95 Chrysler Neon cup

98 Mercedes C200

83 Volvo 242 Rallycross

68 Volvo B57 Racingbuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye hester og holdbarhet for en billig penge man er ute etter er V8 tingen! Ikke noe problem med 400hk på orginal innmat på V8eren så lenge alt er i god stand og den ikke tusler over 7000rpm. Bruker du like mye penger som noen gjør på køfirere kan jo kjøpe alu. blokk og topper og da er ikke v8eren så fryktelig tung lenger.

8 race stempler til min sb 350 kostet mindre enn 2 til volvoen, og volvo har ikke de dyreste trim delene...

100% enig

:)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe rart v8'er biler eier disse snurrebass japse bilene (tyske, franske+++:P)

Ikke for å ødelegge noe, men Mazdaen min er faktisk raskere enn Vetten ;)

Men det er litt forskjellig lyd, sånn "litt".

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin og olje?? Håper eg misforstår her.

Eller sammenligner du en motor fra 60 tallet som er gått flere hundre tusen, uten overhaling. Med en 90 talls hvilkensomhelstmotor som har noen titalls på telleren?

Enkelte som gjør det!

Broren til en kamerat gikk og snakket om bensinslukende amcars i årevis. Helt til broren kjøpte seg en -87 Trans Am 305 TPI. Han hadde da en Omega 3000.

Siden Transen brukte mindre bensin og i tillegg kjørte ræva av han har han holdt kjeft siden.

Kjenner til sånne som det du beskriver der;) Min egen far holdt godt kjeft da '73 DeVillen min brukte mindre fuel enn både Ford Mundanoen og Audien hans.

Samme med min stefar og Volvodyret.

Den som sier at størrelsen ikke teller, har ikke hatt sex eller kjørt Cadillac.

1987 Mazda 929 V6 3.0 GLX(restaureres)

1987 Mazda 929 2.2i GLX (donorbil)

1978 Dodge Ramcharger 318

1996 Chevrolet Corvette GS (vurderes solgt, kom med bud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp...

Og få har råere lyd enn V8 med "hompeti homp kam" og flowmaster eksos...

:) :) Kjører med shorty headers, flowmaster og 280/290 kam, så jeg er ganske enig kan du si :)

http://home.no/moeman/IMG_0003.AVI

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min bruker faktisk mindre bensin enn en annen type bil med like mye hester...

sombrero

Har nok ikke gjort noe galt, for den var helt original når vi fikk den.

Jeg har byttet over til en 350 i den nå, med forgasser (650), headers, performer innsug, hei fordeler og litt annet småsnacks.

Fikk beskjed om ikke å trimme den noe mere, for en original blokk ville ikke tåle det.

Satset på oppunder 300hk, og det tror jeg stemmer ganske godt med sånn den oppførte seg.

Men hva skjedde da?

Jo, rådebank angry

Så nå er motoren levert tilbake til han som bygde den, for den var fullstendig nyoverhalt når den ble montert.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå er motoren levert tilbake til han som bygde den, for den var fullstendig nyoverhalt når den ble montert.

Eller skal det kansje vere:

Da har han gjort noe galt :)

Utgifter på olje da? Mener du det brukes mer eller dyrere olje på en V8??? :) :rolleyes:

Jeg bruker quaker state til 39 kr/l. Så de helt store utgiftene med 1-2 oljeskift per år er det ikke for min del.

Konebilen har gått 200K+ og den vil ha rundt en liter i etterfylling mellom oljeskiftene. Blir ikke de helt store utgiftene av det da men.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider