Gå til innhold

Ford v8 vs volvo b23 (bilde)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hadde ikke gjort noe galt jeg nei :)

Men mulig han som overhalte den.

 

Skal opp til Gardermoen nå etterpå, kjører en grom bil 57 Bel air med 350 kompressormata.

Er vel ca 20min å kjøre dit, og han regnet med 5-600kr i bensinutgifter :rolleyes:

 

Quaker State er bra det, bruker det selv på beemer'n.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har noen sett Volvo V6 her før da, Det er store motorer, Fysisk størrelse er mye mer enn en sbc (har sett dem ved siden av hverandre). Kommer nok av at Volvoen er 60grader? og sbc er 90.

 

Anngående holdbarhet da: min motor (pontiac 455) holdt 15000km med grisekjøring, eneste grunnen til at den raset var at jeg kjørte en tur på 1000km uten å ha sjekket oljen, toppdekselpakningene lekte veldig. Å jeg måtte fylle på 4liter olje, det var 1 liter igjen... Manglende olje ble oppdaget da jeg hørte veldig stygge lyder av motoren. Kjørte så 7000km til med motoren med rådebank før den låste seg, dette var selfølgelig kunn griskjøring. Motoren har vell kun ca 70-80hk pr liter, men har 7,5liter. Vektfordeling på bilen er 52% foran og 48% bak orginalt. Men ettersom alt av orginalt smogtilbhør er borte er nok 50/50 riktig nå. Forøvrig veier den 1600kg som er vell ca det samme som en Nissan Skyline.

 

Bensinforbruk: langkjørin 1,3liter, bykjøring, det den vill ha

 

Personlig synes jeg hele hk debatten er ganske latterlig, hk er bare et produkt av turtall og dreimoment, så gjennomsnittlig dreimoment innenfor hver giring, vill være en langt bedre målestokk på hvor bra bilen i praksis går.

 

 

 

En orginal Cehvy blokk holder fint til 500hk, den har samme porblem som de fleste amcars har, det at rådeboltene ikke tåler spesielt mye, de bør da byttes når man går over 400hk. Det er heller ikke anbefalt å kjøre med noe særlig over 0,500 i kamløft uten å forsterke blokken. Men det er da heller ikke nødvendig for å få 500hk. En slik motor vill sannsyneligvis være avhengig av en forholdvis lett bil for å kunne fungere på gata.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sett Volvo V6 her før da, Det er store motorer, Fysisk størrelse er mye mer enn en sbc (har sett dem ved siden av hverandre). Kommer nok av at Volvoen er 60grader? og sbc er 90.

 

Anngående holdbarhet da: min motor (pontiac 455) holdt 15000km med grisekjøring, eneste grunnen til at den raset var at jeg kjørte en tur på 1000km uten å ha sjekket oljen, toppdekselpakningene lekte veldig. Å jeg måtte fylle på 4liter olje, det var 1 liter igjen... Manglende olje ble oppdaget da jeg hørte veldig stygge lyder av motoren. Kjørte så 7000km til med motoren med rådebank før den låste seg, dette var selfølgelig kunn griskjøring. Motoren har vell kun ca 70-80hk pr liter, men har 7,5liter. Vektfordeling på bilen er 52% foran og 48% bak orginalt. Men ettersom alt av orginalt smogtilbhør er borte er nok 50/50 riktig nå. Forøvrig veier den 1600kg som er vell ca det samme som en Nissan Skyline.

 

Bensinforbruk: langkjørin 1,3liter, bykjøring, det den vill ha

 

Personlig synes jeg hele hk debatten er ganske latterlig, hk er bare et produkt av turtall og dreimoment, så gjennomsnittlig dreimoment innenfor hver giring, vill være en langt bedre målestokk på hvor bra bilen i praksis går.

 

 

 

En orginal Cehvy blokk holder fint til 500hk, den har samme porblem som de fleste amcars har, det at rådeboltene ikke tåler spesielt mye, de bør da byttes når man går over 400hk. Det er heller ikke anbefalt å kjøre med noe særlig over 0,500 i kamløft uten å forsterke blokken. Men det er da heller ikke nødvendig for å få 500hk. En slik motor vill sannsyneligvis være avhengig av en forholdvis lett bil for å kunne fungere på gata.

 

 

Flott at det endelig er noen som skjønner det;)

1973 Ford Pinto (med 302HO v8) sombrero

1968 Volvo 144 (75HK) :pimp

 

V8 er tingen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet ikke tråden med en sammenligning av en V8 og Volvo firer? Har ikke peiling på hvem som lager V6erne for Volvo, alt jeg sier er at de er større rent fysisk enn en 6,6lites chevy sb.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ca18det sliter med rådelagere.

For det meste pga tenningsbank etter trim, og/eller høy oljetemp.

 

Har selv vært inne på tanken på å trimme opp v8'ere, og har hatt flere motorer som utganspunkt.

Men som oftest gitt f... av 2 grunner, ene er vekta på motoren, den andre er at det er dyrt å trimme de.

Greit nok at det er superbillige deler, men når man da ofte trenger dobbelt opp av de (stempler, råder osv.) og ikke kan bruke en eneste standarddel fra originalt.

 

F.eks veiva i en standard chevy 350, tåler ikke mer effekt enn en i fra volvo b21 på 100hk.

 

Er ikke meningen å rakke ned på v8, synes selv det er tøft jeg (power meet er konge da?).

Men de er ikke så bra som de fleste amcar fans skal ha det til.

 

Du sier "ikke dyrt som sakt", er ikke akkurat det du sier her da :rolleyes:

 

Tåler veiva på en b21 500hk :rolleyes:

 

Men kan altis slenge med litt info om faktisk kostnad, hvis man gjør en del selv (min motor), ca 500hk:

 

Forutsetnig, er utganspunkt fungerende motor som ikke må borres, slipes veiv eller lignede.

 

Rådebolter: 700kr

Rullekam med løftere: 8000

Støtstenger: 1200

Smidde høykompresjons stempel (kan kjøre 200hk lystgass oppa de 500hk): 5000

Headers: 5000 (hokker super competition)

Porting av topper: 5000

Balansering av motor: 3000

 

Sum: 27900kr, utganspunkt motor er nedsmooget 73 pontiac 455 på 250hk

 

Vært litt morsomt å se lignede data på en liten motor med feks turbo for 28 000kr :D

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiva på en B21 tåler faktisk 500hk, i sverige er det bremset rett oppunder 1000hk i en B21 blokk.

Selvsagt ikke original veiv da, men samme volum.

 

Hadde jeg hatt litt mer peiling på bygging av motor, dvs kunne gjort arbeidet selv.

Skulle nok fint klart 500hk av en 2,3L firer da.

 

Og med at jeg synes det er dyrt, er som sagt antall deler som må byttes.

Delene i seg selv er billige.

Husk nå også at f.eks stempler og råder til amcars, også kan brukes på en del firere.

 

Jeg vet ikke nøyaktig hva motoren i Chevy'n vi kjørte i helga koster, men han har passert 30.000 for lenge siden.

Var bremset ca 440hk, han håpet på litt over 500 nå.

Gikk helt greit den, men syntes ikke den dro bedre enn min gamle 240 med 335hk.

+ at den bruker over 2L mer på mila.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiva på en B21 tåler faktisk 500hk, i sverige er det bremset rett oppunder 1000hk i en B21 blokk.

Selvsagt ikke original veiv da, men samme volum.

 

Hadde jeg hatt litt mer peiling på bygging av motor, dvs kunne gjort arbeidet selv.

Skulle nok fint klart 500hk av en 2,3L firer da.

 

Og med at jeg synes det er dyrt, er som sagt antall deler som må byttes.

Delene i seg selv er billige.

Husk nå også at f.eks stempler og råder til amcars, også kan brukes på en del firere.

 

Jeg vet ikke nøyaktig hva motoren i Chevy'n vi kjørte i helga koster, men han har passert 30.000 for lenge siden.

Var bremset ca 440hk, han håpet på litt over 500 nå.

Gikk helt greit den, men syntes ikke den dro bedre enn min gamle 240 med 335hk.

+ at den bruker over 2L mer på mila.

 

Antall deler som må byttes :rolleyes: .........

Blir jo helt på jordet det her da. Kjøper da virkelig ikke et og et stempel, men sett med 8 i. Til da fra ca 3000kr og oppover. Har aldri her snakket om stk pris.

 

Helt teoretisk skulle det kunne gå å sette chevy 305 råder og +0,030 stempel i en b23 som da ville være på 2,5liter. Ser da helt bort fra om råden passer på veiva, samt eventuelle indre klaringer i motoren.

 

Ta foresten en nøyere titt opp i blokken med motor på 1000hk, stort sett alt er nok forsterket... Men alt er fult mulig er bare å bruke mange nok 100 000 så får man hk ut av alt. Er 2000hk 10liters V8 til salgs her i halden for 100 000kr (hel aluminium), klarer kanskje 400hk ut av volvoen for den type penger?

 

2liter mer på mila, bra gjort å klare det på 440hks motor. Rettere sagt imponerende :P Antar foresten at den volvo motoren din kostet deg litt mer enn 30k... turboen allene kostet vell over 10k + intercooler +++ Eller kanskje du fikk delene av Skybert, hehe.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2liter mer på mila, bra gjort å klare det på 440hks motor. Rettere sagt imponerende :P Antar foresten at den volvo motoren din kostet deg litt mer enn 30k... turboen allene kostet vell over 10k + intercooler +++ Eller kanskje du fikk delene av Skybert, hehe.

 

Rart det der bjørn, den bruker 2 litermer på mila og min bruker 1 liter...hehe

:)

 

 

Nissans13: poenget mitt er at greier meg rundt 1 liter på mila og har nok garantert en kvassere kam enn den...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der bjørn, den bruker 2 litermer på mila og min bruker 1 liter...hehe

:)

 

Veldig rare greier, min bruker 1,3 på mila, montro hvor sinnsykt lite en volvo kan gå på, bruker sikkert 2 liter mindre på mila enn min bil også :rolleyes:

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan sikkert mer om amcar enn meg, det skal jeg ikke krangle på.

Men tror nok dere har minst like mye å lære om andre motorer, enn jeg har om v8.

 

Baserer mine utsagn på ting jeg vet, som at den chevy'n bruker nærmer 4L på mila.

Mulig den bruker mindre på bestemorkjøring, men det er uinterresant, for det blir den ikke brukt til.

Det samme gjelder forøvrig mine biler :)

 

Volvo'en kostet forøvrig 50k kr for en strøken godkjent bil.

Solid var den ihvertfall, gått 60.000km uten problemer, solgte motoren videre da.

 

Og når jeg sier antall deler, så mener jeg ikke bare antall stempler :rolleyes:

Når jeg skulle bygge v8, fikk jeg beskjed om å bytte råder, stempler, veiv, topper, innsug, gasser, kam osv osv.

Og aller helst skulle jeg bytte hele blokka, og ville da heller sittet igjen med en helt ny motor, hvor hele originalmotoren ville ha ligget på dynga.

 

For å få samme effekten i en volvo motor, måtte man hovedsakelig porte toppen, større turbo og litt ekstra bensintilskudd.

Samt en intercooler som ikke var av plast.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda kan sikkert kjøpe deg en chevy 350 fra 79 som har gått 500 000km, den er selfølgelig sliten som alle andre motorer som har gått så langt. En helt anne ting er det faktum at motorer fra slutten av 70tallet er veldig nedsmooget, så man må bytte topper (2k for brukte høycomp topper) for å kunne få en vettug effekt ut av dem.

 

Det er helt riktig at man nok må bytte veiv, råder stempel, topper og cam for å klare å få 600hk ut av en small block, men kan helt fint klare seg på orginale deler opp til 450hk, med unntak av cam og rådebolter. Har jo tidligere skrevet her at jeg kjører på orginale råder,veiv og topper med mine ca 500hk, så ser ikke helt hvor du har fått de her fatasi ideene dine fra :S Kan forøvrig gå helt opp til 600hk før den orginale veiva begynner å bli litt gele.

 

Hva du har gitt for bilen din er i denne sammenheng helt irrelevant da diskusjonen ikk e dreier seg om hva man må betale for en bil, men hva det faktisk koster å bygge en motor. Da denne diskusjonen i tilegg dreier seg om nye deler, ville det vært veldig inntresangt å vite hva en splitter ny turbo, intercooler og mapping av motor koster sombrero

 

Enten så har du overhode ikke peiling på hva du snakker om eller så sier du bare det du sier for å irritere. :D

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig jeg har fått feilinformasjon, har bare hørt på bekjente som skal være amcar "eksperter".

 

Men hvis du ikke tar høyde for brukte deler, er det vel ganske irrelevant at det koster deg 2000 for brukte topper :rolleyes:

 

Og mapping av motor er vel ikke noe billigere på v8?

Eller får dere superbillig mapping på boks fra statene også? (den var ikke seriøs da :) ).

Vet godt at dere bruker gassere, men ville nok satset på innsprut selv.

 

Den chevy motoren jeg hadde var riktig nok fra ca 79, men var i topp stand.

 

En turbo kan du forøvrig få rett over 10 laken, en ic fra ca 3.

Selvsagt enda billigere hvis man bestiller fra statene.

 

På den siste komentaren kan jeg vel si en liten del av begge.

Har som sagt ikke så veldig peil på amcar, som du ikke kan volvo f.eks.

Er mange fordeler med v8, og minst like mange med firer.

Sinnsyke effekttuttak på over 1000hk er ikke så interresant på en firer, chassiet de står i som oftest ikke kan utnytte det.

En typisk amerikaner veier som oftest mer, og trenger dermed mer effekt, men blir også veldig lett en rattlåsracer.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig jeg har fått feilinformasjon, har bare hørt på bekjente som skal være amcar "eksperter".

 

Men hvis du ikke tar høyde for brukte deler, er det vel ganske irrelevant at det koster deg 2000 for brukte topper :rolleyes:

 

Og mapping av motor er vel ikke noe billigere på v8?

Eller får dere superbillig mapping på boks fra statene også? (den var ikke seriøs da :) ).

Vet godt at dere bruker gassere, men ville nok satset på innsprut selv.

 

Den chevy motoren jeg hadde var riktig nok fra ca 79, men var i topp stand.

 

En turbo kan du forøvrig få rett over 10 laken, en ic fra ca 3.

Selvsagt enda billigere hvis man bestiller fra statene.

 

På den siste komentaren kan jeg vel si en liten del av begge.

Har som sagt ikke så veldig peil på amcar, som du ikke kan volvo f.eks.

Er mange fordeler med v8, og minst like mange med firer.

Sinnsyke effekttuttak på over 1000hk er ikke så interresant på en firer, chassiet de står i som oftest ikke kan utnytte det.

En typisk amerikaner veier som oftest mer, og trenger dermed mer effekt, men blir også veldig lett en rattlåsracer.

 

 

Du må ikke kjøpe brukte topper, men kan være like griet som å bytte stempel, hvis man ikke skal ha mye effekt ut. Jeg har feks ikke nye topper, det var i utganspunket en nedsmooga motor.

 

Innsprut er fine greier, vill ha det på min bil, koster meg ca 20k, men så koster en ny gasser til en 700hks maskin fort borti 10 000kr.

 

Kan fort bli små dyrt med en 79mod motor, for å kunne ta ut effekt av den vill du enten måtte bytte til høycomp stempel (dome), eller bytte topper. Nye Jern topper får man fra ca 7000kr, de skal ut av boks gi min 70hk ekstra, men selfølgelig mye mer med en riktig opsatt motor. Stemplene koster det samme som andre stempel, dvs fra 3000 og opp for smidde stempel.

 

En "typisk" amerikaner kan veie alt fra 1300kg til 2400kg. Tidlig 60 talls biller var lette, senere ble bilene mye tyngre, men man fikk da camaro/firebird i 67 som veide 1400kg. Ottesen sin Mustang kan vell sies å være like typisk amerikansk som noen årsmodell, den veier i overkant av 1300kg. Men kjøper man seg en 67 Impala, kan man regne med slede på 2tonn.

 

Turbo og intercooler, vips så har du 400-500hk..... Kjenner bare en som fikk til det, han bor i Fredrikstad å kjørte hvit audi 80.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan som kuriositet nevne at 1.generasjon mustang med 289 v8 veier 1040 kg... Vi har målt en lett modifisert 200sx 1,8 til 5,5 på mila med aktiv kjøring, og målt min lincoln continental med 460cui, (ca 7,5 liter et sted) og 365 hk til 1,3 på blanda kjøring.

 

Hvor mye bensin en bil bruker, avhenger av hvor vettuge modifikasjoner du har, og hvor flink du er til å justere inn alt optimalt!

 

dere kan diskutere priser på deler, og hva som gir/tåler mest hest i all evighet. Dere kommer sikkert aldri til enighet. Det som derimot kan sies er at v8 gir kontrollerbare forutsigbare hester, mye moment, og krefter hele veien. Liten turbomotor gir masse efekt på høyere turtall, lite/ikkeno hest på lavt turtall, mindre kontrollerbare hester, og mer slitasje/belastning på interne deler, siden den skal utvikle dobbelt så mye hest per stempel...

 

En ting til: hvorfor bruke volvo som eksempel her...? Er det ikke en fordel å bruke en litt mer teknisk avansert motor som toyota's 3s-gte? jeg mener.. hvis man først skal rakke ned på v8'ere bør man finne en motor som ikke er like steinalder først! Og det at du kan bygge en pålitelig 500hk volvo b23 lett, hvis du har litt peil, vil jeg gjerne se. Det skal jeg love deg blir dyrere en en 500hk v8...

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår